Hallo,
Van mijn series 3 uit 1973 blijven de remmen af en toe hangen. De voorste velgen worden echt heet en de auto is niet vooruit te branden. Als ik het rempedaal dan intrap hoef ik maar een klein stukje te drukken om te remmen. Waar moet ik het probleem in zoeken? Hoofdremcilinder kapot?
Groeten,
Pieter
Series 3 2.6 1973 Remmen blijven hangen
Series 3 2.6 1973 Remmen blijven hangen
Laatst gewijzigd door Pieto84 op 02 Jul 2015, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Re: Series 3 motor? 1973 Remmen blijven hangen
vrije slag rempedaal goed afgesteld? als er te weinig vrije slag is kan het zijn dat er druk op het systeem blijft
gone
Hallo Pieter,
Zijn de stelnokjes van de remmen correct afgesteld?
Als die te strak staan, blijft de rem erop staan en loopt een en ander vanzelf wel warm
Fenna
Zijn de stelnokjes van de remmen correct afgesteld?
Als die te strak staan, blijft de rem erop staan en loopt een en ander vanzelf wel warm
Fenna

of:
- oude prut in de wielremcilinders
- roest op de zuigers in de wielremcilinders
- veren van de remschoenen verkeerd of kapot
...
als ik er nog meer bedenk, meld ik me wel weer
succes
Fenna
- oude prut in de wielremcilinders
- roest op de zuigers in de wielremcilinders
- veren van de remschoenen verkeerd of kapot
...
als ik er nog meer bedenk, meld ik me wel weer
succes
Fenna

-
Roger B.
oh... S3 ook trommels op de vooras nog? dacht dat ze toen al schijven hadden... dan kun je de punten die Fenna noemt als waarschijnlijker aanpakken tenzij je je hoofdremcilinder en net af gehad hebt
gone
ja joh Roger ..
Pas ergens in de 2e helft van de jaren 80 zijn ze op de schroefveer geveerde 110/90 landrovers met remschijven begonnen
De series 3 was al wel vooruitstrevend met 2 leidende remschoenen op de 109 voorremmen met bijhorende dubbele wielremcilinders. (ook pas ergens rond 1980 op de 88)
Fenna
Pas ergens in de 2e helft van de jaren 80 zijn ze op de schroefveer geveerde 110/90 landrovers met remschijven begonnen
De series 3 was al wel vooruitstrevend met 2 leidende remschoenen op de 109 voorremmen met bijhorende dubbele wielremcilinders. (ook pas ergens rond 1980 op de 88)
Fenna

Serie 3 motor? 1973 Remmen blijven hangen
************SVP titel volgens de aanwijzingen in de mededeling bovenaan het techniekforum opstellen.************
Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde als de vraagsteller het motortype vermeld bij een vraag over hangende remmen?
Ik wordt een beetje moe van die overmoderatie.
Pieter,
Ik ga er van uit dat je een dual line hoofdremcilinder hebt. Dat zou iig moeten bij een '73 serie 3 en dan zijn de vrije slag en pedaalhoogte niet in te stellen.
Het antwoord van RogerB heeft betrekking op de koppeling, niet op het dual line rem circuit.
In de hoofdremcilinder zitten twee klepjes. 1 voor ieder circuit. Als zo'n klepje blijft plakken kan de remvloeistof niet terugstromen naar het reservoir en blijft er druk op dat circuit staan. Wat soms helpt is om het rempedaal tegen de aanslag te laten "stuiteren" bij het lostaten. Door de trilling komt het plakkende klepje dan los. Enige goede remedie is een goede kwaliteit hoofdremcilinder monteren.
Heb je kort geleden onderdelen van het remsysteem vervangen/los gehad?
Er zijn immitatie remschoenen en trommels in de handel die dit effect hebben(zeer slechte kwaliteit en maatvoering).
1 of meerdere zuigers van de wielremcilinders kunnen vast zitten.
De veren verkeerd aan de schoenen is makkelijk te controleren,maar meestal geeft dat het effect dat je twee keer moet trappen voordat je volle druk hebt,niet dat de remmen blijven hangen.
Eric.
************SVP titel volgens de aanwijzingen in de mededeling bovenaan het techniekforum opstellen.************
Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde als de vraagsteller het motortype vermeld bij een vraag over hangende remmen?
Pieter,
Ik ga er van uit dat je een dual line hoofdremcilinder hebt. Dat zou iig moeten bij een '73 serie 3 en dan zijn de vrije slag en pedaalhoogte niet in te stellen.
Het antwoord van RogerB heeft betrekking op de koppeling, niet op het dual line rem circuit.
In de hoofdremcilinder zitten twee klepjes. 1 voor ieder circuit. Als zo'n klepje blijft plakken kan de remvloeistof niet terugstromen naar het reservoir en blijft er druk op dat circuit staan. Wat soms helpt is om het rempedaal tegen de aanslag te laten "stuiteren" bij het lostaten. Door de trilling komt het plakkende klepje dan los. Enige goede remedie is een goede kwaliteit hoofdremcilinder monteren.
Heb je kort geleden onderdelen van het remsysteem vervangen/los gehad?
Er zijn immitatie remschoenen en trommels in de handel die dit effect hebben(zeer slechte kwaliteit en maatvoering).
1 of meerdere zuigers van de wielremcilinders kunnen vast zitten.
De veren verkeerd aan de schoenen is makkelijk te controleren,maar meestal geeft dat het effect dat je twee keer moet trappen voordat je volle druk hebt,niet dat de remmen blijven hangen.
Eric.
Eric Tol schreef:
Eric.
Bij een Serie weinig als er weinig verschil in voorremmen is. Bij veel andere vragen zijn we eerst een tijd bezig om te achterhalen wat het probleem is. Praten over bougies bij een diesel heeft weinig nut..........
Ook bij een Serie zit er trouwens wel verschil in remmerij volgens mij. De mijne heeft enkele remcilinders en er zijn er ook met dubbele. Toch leuk om te weten als je wilt gaan uitleggen hoe je de boel afstelt.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Ook bij een Serie zit er trouwens wel verschil in remmerij volgens mij. De mijne heeft enkele remcilinders en er zijn er ook met dubbele. Toch leuk om te weten als je wilt gaan uitleggen hoe je de boel afstelt.......![]()
Dat verschil heeft niets met het motorblok te maken,maar met de wielbasis.
En er zijn zat eigenaren van een 88 die de remmen van een 109 hebben gemonteerd op de vooras.
De serie 3 stage 0ne V8 heeft bredere remschoenen, maar dat veranderd niets aan het remsysteem.
Ik ben er voor dat de vraagsteller zo veel mogelijk info verschaft, maar dat gehamer van de moderator over dingen die er totaal niet toe doen loopt soms de spuigaten uit.
Eric
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik moet sowieso mn trommels aan de voorkant vervangen, evenals mn remschoentjes. Deze zijn te heet geweest. Ik wil dan alles even opnieuw afstellen, en dan kijken of het probleem zich nog voordoet. Of is er iets anders wat ik eerst kan doen? Hoeveel remvloeistof gaat er trouwens in het systeem van een 109?