Defender BJR?? TD5: piepend geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peter Brig

Defender BJR?? TD5: piepend geluid

Berichtdoor Peter Brig » 28 Jun 2015, 06:36

***SVP titel aanpassen met missende info en titels in het techniekforum opstellen volgens de aanwijzigingen in de mededeling bovenaan in het techniekforum******

Ik heb mjn Defender nu een vijftal maand, gisteren is er plots een piepend geluid opgetreden. Dit is niet constant, maar een onderbroken geluid. Hoe sneller ik rijdt, hoe sneller dit gepiep gaat. Wel enkel tijdens het rijden, en ook enkel tijdens het versnellen. Het lijkt wel dat het enkel optreed als er kracht wordt gezet op de overbrenging. Ik denk aan de cardanas, maar ben eigenlijk een leek in deze dingen. Staan er smeernippels op de cardan? Iemand een idee?

ppw

Re: TD5 piepend geluid

Berichtdoor ppw » 28 Jun 2015, 08:24

Kruisjes wellicht smeren??
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 28 Jun 2015, 08:44

Spanrol lager van de multiriem is ook een goede kanshebber.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Jun 2015, 10:22

,.........en een simpele blik op je cardan leert je dat er inderdaad smeernippels opzitten.

ik zou zeggen, ga eens onder je auto liggen, neem een vetspuit mee en smeer de handel eens door.
leer je gelijk je auto een beetje kennen. werp een kritische blik op de gehele onderzijde.
Denk niet dat je daar je piep mee oplost, maar het is wel noodzakelijk dit regelmatig te doen.
je hebt 6 smeernippels zitten, 4 op de kruisjes en 2 op je cardans. als je mazzel hebt kun je ze allemaal in éen keer bereiken. heb je pech moet je je auto een paar keer n halve meter verplaatsen.

denk inderdaad ook eerder dat je piep iets met een spanrol van doen heeft.

laat de motor lopen en spuit eens een beetje siliconenspray op de draaiende multiriemdelen.
niet de riem zelf inspuiten.
vaak hoor je dat de piep daardoor direct minder wordt.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 28 Jun 2015, 11:05

Dank jullie voor de snelle antwoorden. De spanrol zou toch ook een piepend geluid geven als de motor stationair draait, of als er toeren worden gemaakt terwijl de wagen in neutraal staat. Hij heeft het dus alleen tijdens het rijden. Ik ga me een vetpomp aanschaffen en de nippels eens doorsmeren. Ik was al onder de Def gaan kijken, maar ik zit sinds enkele weken met stevige rugpijn. Het ging dus een beetje moeilijk, ik zal dus de pijn even verbijten :-)

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Jun 2015, 11:23

kan soms ook een steentje of vuil tussen remschijf en remklauw zijn.
dan wordt het wel snel minder trouwens want het steentje slijt snel of verdwijnt weer.
heb je net ge-offroad??
of door diepe modder gereden wellicht.

of de handremtrommel is vies of kabel hangt.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Peter Brig

Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid

Berichtdoor Peter Brig » 03 Jul 2015, 21:14

Ik heb niet geoffroad, ook geen modder gereden de laatste weken. Vorige woensdag de kruisjes en cardan goed doorgesmeerd met een vetpomp. Eéntje lukte niet, de nippel leek niet te passen. Een tweetal km's was het geluid weg, maar dan was het terug. Er is echt niet mee te rijden, aangezien we er binnen een dikke week mee op vakantie willen( ni ver, Nederland ;) ) zal ik maar eens langs de garage gaan. Spijtig, want ik had het graag zelf opgelost.

defenderdefender

Berichtdoor defenderdefender » 03 Jul 2015, 22:27

Bij mij waren het de kruisjes. Is met de goede sleutels, bankschroef of lijmtang in een paar uurtjes goed te doen.

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 03 Jul 2015, 22:37

defenderdefender schreef:Bij mij waren het de kruisjes. Is met de goede sleutels, bankschroef of lijmtang in een paar uurtjes goed te doen.

Kruisjes vervangen dan? Lijkt me inderdaad niet zo moeilijk.

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 03 Jul 2015, 22:51

Kan ik eigenlijk de achterste cardanas demonteren en dan alleen op voorwielaandrijving testen of het geluid weg is? Of mag dit niet?

Terug naar “Techniek”