Tweede accu welk relais
- Wim defender 110
Tweede accu welk relais
Ik heb een disco 3 met V6 dieselmotor. Ik wil hier graag een tweede accu in plaatsen voor accessoires zoals koelkast en omvormer wanneer we stilstaan. We gaan ermee naar africa. Ik wil een yellow top accu gebruiken. Volgens mij vraagt het niet veel ampère's om deze acuu weer bij te laden. We hebben geen lier en mocht ik deze aanschaffen dan zet ik deze op de hoofd accu. Mijn vraag is of dit relais https://www.stroomwinkel.nl/p-3562-rela ... biner.aspx voldoet om de hoofdaccunaf te schakelen en de 2e accu bij te laden als we rijden. Ik kan nergens terugvinden wat het amperage van de dynamo is.
Re: Tweede accu welk relais
Ik heb deze
http://www.mobilenergy.nl/Laadstroomver ... weede-accu
Ruim voldoende voor alleen een koelkast. Heb hem aangesloten met twinkabel van 16mm2 en 70A dikke hoofdzekering. Voordeel is dat deze weinig tot geen spanningsverlies kent, de spanning is op beide accu's identiek tijdens laden.
Volgende week gaan we er 4 wk mee naar Noorwegen.
Ruim voldoende voor alleen een koelkast. Heb hem aangesloten met twinkabel van 16mm2 en 70A dikke hoofdzekering. Voordeel is dat deze weinig tot geen spanningsverlies kent, de spanning is op beide accu's identiek tijdens laden.
Failing to prepare is preparing to fail!
- Wim defender 110
Peu schreef:Ik heb deze
Gebruik je dan de 100 of 160 A verdeler?
Ik heb twee accu's (td5 accu & een redtop) start/lieraccu is redtop, andere voor radio's ; licht enz
Ik heb 140a cyrix, 35mm kabels (50mm op lier) en een 100a dynamo
En twee voltmeters om laden te monitoren ( middels relais)
Stroomwinkel is aan te raden, kreeg zonder gezeur een nieuwe Cyrix toen mijne de geest gaf, en zelfs een zwaardere dan de kaduuke
Ik heb 140a cyrix, 35mm kabels (50mm op lier) en een 100a dynamo
En twee voltmeters om laden te monitoren ( middels relais)
Stroomwinkel is aan te raden, kreeg zonder gezeur een nieuwe Cyrix toen mijne de geest gaf, en zelfs een zwaardere dan de kaduuke
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
100A, want ik zeker met 70A. Alleen een compressor koelkast. Meer dan zat en scheelt draaddikte...Wim defender 110 schreef:Peu schreef:Ik heb deze
Gebruik je dan de 100 of 160 A verdeler?
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Wim defender 110 schreef:..... Ik wil hier graag een tweede accu in plaatsen voor accessoires ...... Ik wil een yellow top accu gebruiken. Volgens mij vraagt het niet veel ampère's om deze accu weer bij te laden. ...... Ik kan nergens terugvinden wat het amperage van de dynamo is.
Een yellow top "vraagt" niet minder ampères om op te laden. (Zou dat wel zo zijn dan had je mogelijk de sleutel tot een perpetuum mobile.)
Een yellow top "vraagt" eventueel zelfs meer ampères, dwz kan waarschijnlijk een grotere laadstroom aan.
De vraag is ... of een yellow top wel goed gaat in combi met de bestaande accu, daarvoor moet je de vereiste laadspanning kennen (en dus de karakteristiek van het auto-laadsysteem). Wellicht is een "gewone" semi-tractie loodaccu net zo goed, of zelfs beter.
En wat betreft het amperage van de dynamo: Zet alle verbruikers aan, meet de boordspanning (die dan waarschijnlijk nog steeds niet ingezakt is), tel alle verbruikers op en je weet wat de dynamo minstens levert ....
Voor accu's is er een vuistregel: de normale maximum laadstroom ligt rond 10% van het nomimaal accu-vermogen (bij de "modernere" accu-ontwerpen kan die max laadstroom wat hoger zijn). Als je alles op een rijtje zet dan zie je dat de accu-laadstroom in het niet valt tegen het dynamo-vermogen. (Als je even verder denkt dan zie je ook dat een accu niet 1-2-3 weer is opgeladen; er gaat nl per uur maximaal maar 10% van zijn nominaal vermogen in, tel daarbij op de verliezen, en bedenk dat een vrijwel volle accu langzamer laadt als een accu die aardig is "uitgeput".)
Groeten MarcS
-
Roger B.
neem je de accu-laadspanning dan even ruim, en ga je van 100Ah accu uit die met max 20A laadstroom geladen wordt, en een setje verbruikers (koelkast, kids met ipad) dat 40A slurpt... dan zit je nog pas aan 60A.... net ovr de helft van wat het relais van 100A aan zou kunnen...
overigens lijkt die uit de link van Peu zowel kwa werking als kwa uiterlijk verdacht veel op een cyrix..
overigens lijkt die uit de link van Peu zowel kwa werking als kwa uiterlijk verdacht veel op een cyrix..
gone