Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Waterrover » 29 Mei 2015, 16:22

Bij de installatie van een tweede accu, geregeld door een National Luna accu management systeem wil ik deze accu in de cabine achter mijn stoel plaatsen. Ik had graag een originele accu gebruikt, een die in het vooronder staat, de YGD 100860. Volgens de experts heeft deze een "escape valve" en wordt bij langdurige (over)lading het explosieve knalgas (O2+H2) gevormd. Geen accu voor in de auto dus? Welke accu kan ik hiervoor het beste gebruiken, en dient het accuvermogen gelijk te zijn aan de hoofdaccu? Is bv AGM Green Power, verkrijgbaar in 100Ah een goede keus, of b.v. een Optima accu van 75 Ah. Gaarne je advies of :idea:

Groet, Chris

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 20:08

Gel is het beste! Overigens heb ik zelf 2x EK950 (AGM Exide) erin gebouwd. De rden daarvan wil ik je wel geven. Ik kan je wel advies geven Chris.
Bel mij maar even,....pb volgt
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2015, 20:48

Waterrover schreef:......en dient het accuvermogen gelijk te zijn aan de hoofdaccu?


Om even op dit deel van de vragen in te gaan:
Nee, de accuvermogens van de verschillende accu's hoeft niet gelijk te zijn, de accu's staan immers parallel.
Wel moet je uitkijken met het parallel zetten van accu's met een andere accu-opbouw, bij een ander "binnenwerk" kan je te maken krijgen met net iets verschillend laad-spanningsverloop. Zo is 14.4 V de max. laad-spanning voor een normale loodaccu, daarboven gaat ie "gassen", bij gel-accu's ligt dit max. vaak iets hoger. (Je ziet overigens ook aan die 14.4 V dat het knal-gas risico niet zo groot is, mijn dynamo komt gewoonlijk niet boven de 14.2 V.)

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2015, 20:49

altijd leuk dat zo'n advies dan blijkbaar niet openbaar gegeven mag worden

ken het "national luna management" niet, maar persoonlijk vind ik alles meer dan een fatsoenlijk scheidingsrelais overbodige poespas voor een twee-accu systeem van loodaccu's.

bij parallelschakeling van accu's is het niet van belang of de accu's gelijke capaciteit hebben. Dit in tegenstelling tot serieschakeling (zoals bij 24V voertuigen) waarbij de accu's zo identiek mogelijk moeten zijn (dus niet alleen de fabriekscapaciteit, maar ook het effect daarop van de leeftijd)

Vaak hebben accu's ene aansluiting voor een ontluchtingsslangetje voor wanneer ze in de auto (kofferbak bij veel moderne auto's bijvoorbeeld) geplaatst worden, dit slangetje wordt dan naar buiten gevoerd.

Wat voor accu (lood/gel of iets anders) is vooral bepaald door het gebruik, gelaccu's schijnen een andere laadspanning te wensen en hebben vaak te lijden van de dynamolaadspanning zo heb ik me laten vertellen
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2015, 21:05

Peu schreef:Gel is het beste! Overigens heb ik zelf 2x EK950 (AGM Exide) erin gebouwd. De rden daarvan wil ik je wel geven. Ik kan je wel advies geven Chris.
Bel mij maar even,....pb volgt


Wat is de reden dat dit niet op een forum kan? Anders kunnen jullie beter meteen gaan appen. :shock: :shock:

Een forum is juist leerzaam omdat de adviezen (goed of fout) er komen te staan.............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 21:51

Roger B. schreef:altijd leuk dat zo'n advies dan blijkbaar niet openbaar gegeven mag worden
Wat voor accu (lood/gel of iets anders) is vooral bepaald door het gebruik, gelaccu's schijnen een andere laadspanning te wensen en hebben vaak te lijden van de dynamolaadspanning zo heb ik me laten vertellen

Dit om te voorkomen dat bepaalde personen..... het weer beter gaan weten en een ellenlange discussie te vermijden,..dus!
Accu's in het algemeen en in het bijzonder bij mensen die al jaaaaren in de branche zitten slaan meestal volledig de plank mis op dit specifieke gebied, weet ik uit ervaring te melden. 3 postings hierboven staat bv al voor de helft onzin en wordt de werkelijkheid 180gr verdraaid. Mooi hé :mrgreen:
Elke accu situatie icm met de aansluitmaterialen, de te gebruiken boordlader, type auto,....budget is anders.
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2015, 21:59

Nou, dan is dit hier de juiste plek om die arrogantie eens breed uit te dragen en ons domme onwetende dwazen voor te lichten. :shock: :shock:

Ik ben zeeeeer benieuwd naar je argumentatie en wetenschappelijke onderbouwing.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor VeeTee » 29 Mei 2015, 22:02

Peu schreef:Dit om te voorkomen dat bepaalde personen..... het weer beter gaan weten en een ellenlange discussie te vermijden,..dus!
Accu's in het algemeen en in het bijzonder bij mensen die al jaaaaren in de branche zitten slaan meestal volledig de plank mis op dit specifieke gebied, weet ik uit ervaring te melden. 3 postings hierboven staat bv al voor de helft onzin en wordt de werkelijkheid 180gr verdraaid. Mooi hé :mrgreen:
Elke accu situatie icm met de aansluitmaterialen, de te gebruiken boordlader, type auto,....budget is anders.


Tjaaaa.... Als jij het dan zo goed (beter) weet, laat ons dan mee profiteren van jouw kennis en ervaring? :?: :shock: :evil:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 22:06

VeeTee schreef:
Peu schreef:Dit om te voorkomen dat bepaalde personen..... het weer beter gaan weten en een ellenlange discussie te vermijden,..dus!
Accu's in het algemeen en in het bijzonder bij mensen die al jaaaaren in de branche zitten slaan meestal volledig de plank mis op dit specifieke gebied, weet ik uit ervaring te melden. 3 postings hierboven staat bv al voor de helft onzin en wordt de werkelijkheid 180gr verdraaid. Mooi hé :mrgreen:
Elke accu situatie icm met de aansluitmaterialen, de te gebruiken boordlader, type auto,....budget is anders.


Tjaaaa.... Als jij het dan zo goed (beter) weet, laat ons dan mee profiteren van jouw kennis en ervaring? :?: :shock: :evil:

:mrgreen: :mrgreen: Ik werk bij dé hofleverancier van accu's aan Jaguar/LR :mrgreen: :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Peu » 29 Mei 2015, 22:08

Edward schreef:Nou, dan is dit hier de juiste plek om die arrogantie eens breed uit te dragen en ons domme onwetende dwazen voor te lichten. :shock: :shock:

Ik ben zeeeeer benieuwd naar je argumentatie en wetenschappelijke onderbouwing.

Heb de wijsheid niet in pacht maar heb wel ervaring met vooringenomen standpunten die regelmatig kant nog wal slaan. Gelukkig wordt mijn kennis, bij sommigen na lang tobben en maar accu's vernieuwen dan toch onderschreven...
Failing to prepare is preparing to fail!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten