Peu schreef:even kort!
Neem ook met parallel schakeling een accu die niet meer afwijkt dan 10% ivm verschil in inwendige weerstand? Dit verstoort het laadprogramma.
.......
Accu's van een gelijk type/constructie kunnen per definitie niet wezenlijk in inwendige weerstand verschillen, hoe groot of klein de capaciteit ook is.
De inwendige weerstand is afhankelijk van de "chemie" en de opbouw, en niet van de capaciteit, en weerstandsverschillen van meer dan 10% zijn dan ook erg moeilijk te verklaren (anders als door aardstralen). En als je dan toch bang bent voor onderlinge verschillen - die als ze te groot zijn zeker storend kunnen zijn - dan zou ik eerder benadrukken dat de twee parallelle accu's min of meer even oud moeten zijn .... ben je dan nog preciezer, dan moet je beide accu's ook gelijk gebruiken (en dan is een scheidingsrelais of wat dan ook anders als een vaste verbinding goed beschouwd een "no-go").
Anyway, mijns inziens hebben de wellicht geweldige moderne accu's weinig voordelen boven een "goede" traditionele loodaccu, en dat komt niet doordat de oude accu-techniek zo goed is, of de moderne accu-techniek zo beroerd, maar doordat de traditionele auto-dynamo gewoon nogal grofstoffelijk met een accu omgaat. Het mooie is nu juist dat die eenvoudige lood-accu opvallend goed tegen deze grofstoffelijkheid kan.
Groeten MarcS