Ik ben van plan een 'bakkie' aan te schaffen, voor reizen (fun), en voor eventuele noodgevallen. Ja, ik weet dat een satelliet telefoon het beste is, maar helaas ook het duurste:( Lang geleden had ik een Midland Alan 78, gewoon in standaard uitvoering, én het werkte. Een vergelijkbaar model is heden ten dage nog gewoon te koop. Wel zijn er nieuwe regels, zo kan je je bakkie instellen op het land waar je doorheen kruist. Leuk. Ik vraag mij echter af wie er ervaring heeft met een export- model met 400 kanalen i,p.v. 40 zoals:
http://www.cbshop.nl/27MC_radio/27Mc_ex ... lti_export
http://www.cbshop.nl/27MC_radio/27Mc_ex ... _248_Excel
Met 25 watt op de SSB schijn je met Amerika te kunnen praten, of met je maatje in Frankrijk o.i.d.
Heeft een dergelijk toestel écht meer voordelen, of kan je beter een legale versie kopen? Eventueel met extra linear voor een groter bereik? Wie kan hierover advies geven als ervaringsdeskundige, welk merk kan je het beste aanschaffen (kwaliteit), en welke versie verdient de voorkeur, legaal of niet? Ik zal de set vooral onderweg gebruiken. Een no-ground antenne is voor mij de beste keus, welke is goed?
Gaarne advies.
Groet, Chris
27 Mc advies gevraagd....
-
Waterrover
- Beheerder
Re: 27 Mc advies gevraagd....
Standaard apparatuur van goede kwaliteit, samen met een goed geplaatste en afgeregelde antenne zou toch voldoende moeten zijn om contact te houden met reisgenoten in je omgeving.
Het lijkt me niet goed om zoveel vermogen te gebruiken dat je tot in Frankrijk bereik hebt, daar moet je anderen of andere apparatuur wel mee storen.
Voor sommige gesprekken is het misschien toch maar beter om een telefoon te gebruiken of te appen/emailen
Daarnaast is het illegaal, verhalen over boetes van €300 ~ €1200 ...
Het lijkt me niet goed om zoveel vermogen te gebruiken dat je tot in Frankrijk bereik hebt, daar moet je anderen of andere apparatuur wel mee storen.
Voor sommige gesprekken is het misschien toch maar beter om een telefoon te gebruiken of te appen/emailen
Daarnaast is het illegaal, verhalen over boetes van €300 ~ €1200 ...
-
Roger B.
...en je gesprekspartner moet ook een opgevoerd bakkie hebben om terug te kunnen praten
Ik heb zeer goede ervaringen met maat-advies van Markus Neuner van Neuner telecom in Duitsland, ook nog leuke prijzen in zijn webshop...
www.neuner.de Ik mail altijd in het Duits, maar wellicht dat ie ook engels kan
Ik heb zeer goede ervaringen met maat-advies van Markus Neuner van Neuner telecom in Duitsland, ook nog leuke prijzen in zijn webshop...
www.neuner.de Ik mail altijd in het Duits, maar wellicht dat ie ook engels kan
gone
"voor eventuele noodgevallen"
Hou je geld maar in je zak. Een bakkie, al is het goede of zelf een hele goede, heeft maar een zeer beperkt bereik. Voor die enkele keer dat je ergens komt waar binnen afzienbare afstand geen gsm dekking is, kun je beter een satelliet telefoon huren.
En zelfs die is niet overal bruikbaar of heeft wel eens momenten van geen ontvangst.........
Hou je geld maar in je zak. Een bakkie, al is het goede of zelf een hele goede, heeft maar een zeer beperkt bereik. Voor die enkele keer dat je ergens komt waar binnen afzienbare afstand geen gsm dekking is, kun je beter een satelliet telefoon huren.
En zelfs die is niet overal bruikbaar of heeft wel eens momenten van geen ontvangst.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Waterrover
- Beheerder
Edward schreef:"voor eventuele noodgevallen"![]()
![]()
Hou je geld maar in je zak. Een bakkie, al is het goede of zelf een hele goede, heeft maar een zeer beperkt bereik. Voor die enkele keer dat je ergens komt waar binnen afzienbare afstand geen gsm dekking is, kun je beter een satelliet telefoon huren. En zelfs die is niet overal bruikbaar of heeft wel eens momenten van geen ontvangst.........
Bedankt voor alle info allen. Een goedkoop bakkie voor het contact met reisgenoten, o.i.d. lijkt mij inderdaad de beste oplossing. Op de Duitse funksite (bedankt Roger) is nog een financieel voordeel te behalen met een setje. De aanschaf of het huren van een satelliet telefoon is verreweg de beste oplossing. Thuraya heeft er zelfs een app voor:
http://satpower.eu/index.php/satelliet- ... t-telefoon Wellicht toch een betere investering
Groet, Chris
-
Waterrover
- Beheerder
Voor wie het interesseert, onlangs blijkt e.e.a. gewijzigd in de norm voor 27 MC zend apparatuur. Een verbetering dus in de toegestane sterkte van het zendvermogen. Gevonden bij:
https://www.truckerswereld.nl/midland-8001xt/
De Midland 8001 XT is een AM/FM/SSB transceiver met SMD componenten. De Midland 8001 XT is een 40 kanalen transceiver die makkelijk is te bedienen en is een ideale transceiver om connecties te leggen over verre afstanden. De Midland 8001 XT voldoet aan de nieuwe norm van 4 Watt AM/FM en 12 Watt SSB. Het zendvermogen is regelbaar.
Groet, Chris
https://www.truckerswereld.nl/midland-8001xt/
De Midland 8001 XT is een AM/FM/SSB transceiver met SMD componenten. De Midland 8001 XT is een 40 kanalen transceiver die makkelijk is te bedienen en is een ideale transceiver om connecties te leggen over verre afstanden. De Midland 8001 XT voldoet aan de nieuwe norm van 4 Watt AM/FM en 12 Watt SSB. Het zendvermogen is regelbaar.
Groet, Chris