diff lock 130 TD5 uit 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jfrdewit

diff lock 130 TD5 uit 2002

Berichtdoor jfrdewit » 18 Mei 2015, 15:48

Wie heeft de oplossing voor het volgende raadsel: ik heb eerder een draadje gepost over mijn difflock in de 130: krijg deze (nog steeds) niet ingeschakeld.
Nu heb ik een kapot kruisje aan de voorste propshaft bakzijde, dus die prop is eronderuit. Kan ik ook beter bij de bak.
Zonder propshaft kan je alleen rtijden als diff in "lock" staat, als achterwielaandrijver in mijn situatie...maar wat blijkt de auto rijdt gewoon!!
De pook staat gewoon vertikaal (Zie foto) en het oranje lampje in het dashboard brandt ook niet...dus diff staat in "vrij" wat mij betreft?

Afbeelding
Afbeelding

Of rij ik altijd met de diff in lock zonder dat ik het weet? Dan zo je toch een enorme axle windup moeten hebben zeker op verhard???
Het heveltje bovenaanaan de bak kan ik wat op en neer (links-rechts) bewegen maar dat geeft dan veel spanning op de hevel die naar de pook loopt....en er klikt niets om.
Wie heeft de oplossing voor dit technisch raadsel?

Roger

Re: diff lock 130 TD5 uit 2002

Berichtdoor Roger » 18 Mei 2015, 16:24

bij weinig gebruik zal t wellicht stroef lopen.
visueel lijkt ie in n tussenpositie te staan.
uit moet ie iets meer rechts en in iets meer links.

hoog laag werkt wel?

en als je op vlak onverhard in eerste versnelling langzaam rijdt lukt t ook niet met enige druk in te schakelen?

soms even vooruit en achteruit steken.

ik gebruik vrij regelmatig maar zelfs dan is enige druk wel noodzakelijk, soms zelfs in twee stappen.

succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Mei 2015, 16:45

Dag John,

Als je met één propshaft kan rijden dan is DiffLock per definitie ingeschakeld.
Je moet nu dus uitzoeken hoe je hem uitgeschakeld krijgt (en waarom er geen lampje gaat branden).
Wellicht heeft de ingeschakelde DiffLock de nu gedemonteerde prop-shaft versneld doen hemelen?

Groeten MarcS

jfrdewit

Berichtdoor jfrdewit » 18 Mei 2015, 17:35

Net geprobeerd op stukje bospad rijdend. H/L gaat zoals altijd prima en heel soepel. Maar diff (links rechts) geen beweging in te krijgen, rijdend of rollend ontkoppeld...
Afbeelding
Afbeelding
Als ik de onderste balg weghaal ziet het er zo uit....pook steekt echt precies recht naar boven. 2e foto is detail van de rechterzijde naast de pook. dat is oook de H/L as (de ring komt dan naar boven/naar beneden, dus draait om het asje dat in/uit zou moeten gaan :evil:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2015, 22:03

als dat asje in het midden niet links rechts beweegt als je het pookje beweegt, dan is het daar al niet goed, veel kruipolie en gepast geweld zou het weer los moeten krijgen.

Als je nu zonder voorste cardan kunt rijden dat is je diff iig geblokkeerd (zoals het hoort of door een defect in het middendiff)

Ik heb ooit eens een satellietje in het middendiff gebroken gehad dat tussen de andere in gevallen was en zo de boel blokkeerde.. dan heb je wel een geblokkeerd diff, maar geen lampje aan.

eerst bediening gangbaar maken, dan kijken of je het diff kunt unlocken
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mei 2015, 00:34

Roger B. schreef:....
eerst bediening gangbaar maken, dan kijken of je het diff kunt unlocken

En het is nu heel handig vast te stellen of het Diff unlocked is ... de auto komt dan niet meer op eigen kracht van zijn plek.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”