110/200tdi/'84 : lekkende wiellager rechtsachter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

110/200tdi/'84 : lekkende wiellager rechtsachter

Berichtdoor ppw » 10 Mei 2015, 23:08

vandaag een plasje in m'n velg en op straat.... ruikt naar Diffolie :( , voelt als diff olie, zal het ook wel zijn :D :D
kan het m'n asontluchting ook zijn? wiellager en keeringen ga ik deze week vervangen, maar kan ik er wel mee rijden? geen hoorbaar geluid oid, en diffolie heb ik zat... ( sallisbury)en te doen op straat, of moet ik richting garage...nog nooit nie een kaduuke steekas/lager oid gehad nl.... dus totaal nul ervaring, maar lijkt me nie heel moeilijk nie :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Re: 110/200tdi/'84 : lekkende wiellager rechtsachter

Berichtdoor Roger B. » 10 Mei 2015, 23:36

als er olie uit je hub loopt zal de keerring in de asstomp lek zijn .... steekas trek je er zo uit als je de meenemer losgedraaid hebt. dan kun je ook gelijk zien of je as zo'n keerring heeft (cm of tien -vijftien van het einde (wielzijde) een iets dikker gepolijst stukje) (meen me te herinneren dat er assen zijn die niet zo'n keerring hebben maar weet niet meer of dat bij Land Rover was)
naaf verwijderen (remklauw en bracket verwijderen, centrale moeren los en er af trekken) en asstomp verwijderen, waar asstomp op as zit zit de keerring ongeveer
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 10 Mei 2015, 23:44

heb nog trommels achter ;) maar is/lijkt idd easy... :oops: ben benieuwd, maar kan ik er nog dag of twee mee rond rijden? dins-woensdag pas tijd :roll: :?
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Mei 2015, 07:43

Moeilijk te zeggen... rij je 8km of 800km op een dag?

Ik zou sowieso nieuwe lagers zetten, dus als die iets op de donder krijgen valt nog mee. Moet alleen niet hebben dat ze mee gaan draaien op de asstomp of in de hub. Maar korte stukjes met voldoende olie zou wel kunnen een paar keer.
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2015, 08:10

Roger B. schreef:als er olie uit je hub loopt zal de keerring in de asstomp lek zijn .... steekas trek je er zo uit als je de meenemer losgedraaid hebt. dan kun je ook gelijk zien of je as zo'n keerring heeft (cm of tien -vijftien van het einde (wielzijde) een iets dikker gepolijst stukje) (meen me te herinneren dat er assen zijn die niet zo'n keerring hebben maar weet niet meer of dat bij Land Rover was)
Inderdaad zijn er assen waar niet zo'n keerring zit, ik dacht bij de Series III en misschien ook wel bij de eerste typen 110 (dat kan ik mij niet meer herinneren; ik heb ooit een '84-er gehad). Lijkt mij, dat het geen probleem hoeft op te leveren indien je er nog even mee doorrijdt, maar zou wel zorgen voor voldoende olie in het differentieel. Als de olie eruit loopt bij de wielnaaf, dan worden de lagers wel gesmeerd met de cardanolie dus die lopen niet (verder) kapot.
Roger B. schreef:naaf verwijderen (remklauw en bracket verwijderen, centrale moeren los en er af trekken) en asstomp verwijderen, waar asstomp op as zit zit de keerring ongeveer
Gelukkig hoef je dat niet te doen bij een Salisbury achteras met trommelremmen. Wat hoogstwaarschijnlijk wel gebeurt is dat de remvoering vet wordt van de olie die uit de naaf loopt en dat de auto mogelijk scheef trekt met remmen (alhoewel het remvermogen achter niet bijster groot is).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Mei 2015, 08:41

tja, had me niet gerealiseerd dat ie nog zo'n antieke as had :lol: :lol: domweg van schijfremmen uitgegaan... maar inderdaad, trommel eraf en remschoenen bekijken... (waarschijnlijk vervangen)
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Mei 2015, 10:18

Denk dat ik het gevonden heb: banjo ontluchting vol zooi
Afbeelding
Met spijkertje dit uit banjo gehaald :roll:
― Robert Downey Jr.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2015, 12:02

ppw schreef:Denk dat ik het gevonden heb: banjo ontluchting vol zooi
Afbeelding
Met spijkertje dit uit banjo gehaald :roll:

Niet alleen het banjo oogje zat verstopt het holboutje ook.
Bij mijn '84-er zat er nog zo'n ouderwets koperen ontluchtingsnippeltje met een kogeltje erin. Dit nippeltje moest je er af en toe uitdraaien om te kijken of het kogeltje nog heen en weer rammelde als je het ding heen en weer schudde.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Mei 2015, 22:35

Banjo vol zooi is vrij standaard... eigenlijk elke olie verversing even schoonmaken en hopen dat dat vaak zat is ;-)

met een beetje mazzel volstaat dit en kan de keerring blijven zitten..... wel even je naaflagers doen en je remmen bekijken
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Mei 2015, 21:49

naafkap /meenemer schoongemaakt ,vandaag 100km gereden, en alles blijft schoon& droog
Wel m'n waterpomp en V snaar naar de klote..
Afbeelding
.€240 bij dealer,€150 bij brezan, en twee dagen wachten, £44 bij paddock en 4 dagen wachten.... Goh, dilemma :D
― Robert Downey Jr.

Terug naar “Techniek”