sump/steering guard 110/200tdi RHD

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor ppw » 30 Apr 2015, 22:09

heb een steering/sumpguard van John over genomen, 10mm alu, maar zijkanten zijn 6mm...
is afkomstig van Elephant ( Simon) maar heb m'n bedenkingen: m'n jates passen er net niet onder/doorheen, en er zitten twee sleepogen op, die ik beetje te fragiel vind.
Afbeelding

hoe dik zijn de reguliere zijkanten/profielen, waar de guard mee vast zit? kan waarschijnlijk wel één & ander gaan aanpassen/slijpen, maar wellicht heeft iemand een betere brainwave?

of zou ik zoiets eronder kunnen schroeven?
http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-De ... 4d2bb7e383
ben het alleen nog nooit tegen gekomen in de blub.... zou het wat zijn?
Afbeelding
Afbeelding
ipv een recovery oog/jate.... 5000 kg breeksterkte...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 23:23

de zijkanten zijn doorgaans van staal, en waarschijnlijk sterker met hun 6mm dan die 10mm alu.... kunt overwegen twee of drie profielen tussen de zijkanten te bouten waar die alu plaat dan tegenaan ligt waardoor ie minder snel buigt.

5000kg is niet heel veel, als iemand je met een kinetisch touw met een aanloop uit je erg vastgezogen modderkuil wil trekken zou dat weleens te weinig kunnen zijn.... ook zie ik niet helemaal hoe ie vast zou moeten zitten op die foto waar ie onder het chassis hangt... als je hem op de plek van dat metalen oog plaatst, kun je je afvragen wat de meerwaarde is tov het metalen oog...

in de bumper tegen de voorkant een verstevigingsplaat leggen met dit er door?? (daar waar ie vastgebout aan het chassis zit)
Afbeelding
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor ppw » 30 Apr 2015, 23:33

5000 kg is idd niet heeeul veeeul, maar een harp is ook maar 3 -4 3/4 ton.... ook al is de kinetische breeksterkte van m'n ARB 11 ton, en van m'n recovery straps 14 ton... zwakste schakel breekt.... kom er niet achter wat de breeksterkte van de Jate/ bouten is
maar ergens snap ik deze bevestiging wel.... en lijkt me hanteerbaarder dan Jates/ogen :roll: ;)
maar kom er niet veel info oid van tegen...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 23:57

de afgebeelde swivel is 3,25 ton...

harpen ook wel zwaarder 6,5 ton bijvoorbeeld
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor ppw » 01 Mei 2015, 00:02

net zoals jij weet, gebruikt iedereen 4,75 en 3,25 T harpen ;)
ik heb ook een 8 ton, maar past niet door elk recovery punt :roll: :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mei 2015, 00:02

Goedenavond ppw,

Mij lijkt dat je bij de recovery-lussen heel snel die 5000 kg breeksterkte kwijt bent.
Een beetje zand en een paar maal sjorren en het weefsel is "gaar".
Een sleeplint oid houd je bij voorkeur een beetje proper.

Wil je JATE-rings behouden in combi met een stuurstangbeschermplaat dan heb je een beschermplaat nodig die ruimte laat.
Onze mariniers hebben zulke platen onder de Defenders
    Stuurstangbescherming Mariniers.jpg
Een andere constructie is de volgende (die onder mijn auto zit):
    Stuurstangbeschermplaat.jpg

Voordeel van dit soort beschermplaten is dat ze verder naar achter zitten en bovendien meestal breder zijn (beide varianten van de foto's zijn een stukje breder als het chassis) en daarom de stuurstang beter afdekken.
Nadeel is dat het geen op de bumper aansluitende "ski" is en verder scoren ze ook minder op de "looks".

Groeten MarcS

PS Als handig sleep-punt vóór zou je ook kunnen denken aan een militaire bumper ?

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor ppw » 01 Mei 2015, 00:14

thanx, maar militaire bumper gaat het nie worden nie...
heb al een lierbumper :roll:
Afbeelding
Afbeelding
denk dat ik de zijkanten aanpas, en zo m'n jates kan behouden...
maar hou alle opties open :D
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor Roger B. » 01 Mei 2015, 00:15

in het midden zit zijn liervenster ;-)

EDIT :....PPW was me net voor ;-)
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor Edward » 01 Mei 2015, 00:23

Als je dan gaat praten over de breeksterkte van harpen, dan zullen we het maar niet hebben over het chassis waarin die jate rings gemonteerd zitten......

Dat gaat echt nie heel ver over die 5 ton heen. Sowieso altijd een bandje tussen beide jaterings doen en daaraan een touw of lint. Ben de tel kwijt hoeveel chassis ik daar al gelast heb. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD

Berichtdoor ppw » 01 Mei 2015, 00:26

bandje tussen ?? explain? :o :?

oh, je bedoelt een strap ertussen /verdeler... :D
ja, uiteraard :mrgreen:
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten