zomerbanden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ludo

zomerbanden

Berichtdoor ludo » 30 Apr 2015, 16:38

Ik rijd nu nog op winterbaden met mijn Disco3, dat is best wel veel deining...;-)

Wat zijn nou goeie banden voor op de weg voor de Discovery? Zijn all-year banden aan te bevelen?
Ik rijd alleen maar op de harde weg

gr
ludo
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller

Roger B.

Re: zomerbanden

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 16:58

Ik denk niet dat er veel veranderd aan deining door over te stappen op zomerbanden..

Alleen op de weg? Een goede stille straatprofiel band. Denk aan loadindex en snelheidsindex bij de keuze ..
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2015, 18:24

Winterbanden-deining ... ??

Ik merk bij de Defender wel enig verschil tussen zomer- en winterbanden, ondanks het feit dat de load-index van de winterbanden een klasse hoger is voelen de winterbanden toch iets wollig in vergelijk met mijn zomerse AT's. Als je de winterbanden onder handen (letterlijk) hebt dan valt op dat je met een stevige duim de lammellen-blokken heen en weer kan duwen, dat is natuurlijk de oorsprong van de "wolligheid"

Als winterband heb ik Nokian Hakkapelitta LT2 en als zomerse AT Continental CrossContact AT, beide in 235/85x16, beide op HD (=Wolf) velgen.

Verder maakt het natuurlijk ook uit hoeveel lucht je in je banden hebt. Ga je bijv. naar de waarden voor een vol beladen auto dan worden de banden een stukje "strakker". Wat de speelruimte bij een Disco3 is weet ik echter niet.

Groeten MarcS

ludo

Berichtdoor ludo » 30 Apr 2015, 22:06

Ja met deining bedoe ik de koets die bij de zachtere winterband wat meer als een boot op het wegdek ligt. Dat is dus met een wat stuggere ( stillere) zomerband minder.

Ok ga ik eens kijken voor wat zomerbanden..

Lucht zet ik rondom op 3 bar,dat mag ook wel wat meer zijn

gr
Ludo
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 30 Apr 2015, 23:00

ludo schreef:Ik rijd nu nog op winterbaden met mijn Disco3, dat is best wel veel deining...;-) Wat zijn nou goeie banden voor op de weg voor de Discovery? Zijn all-year banden aan te bevelen? Ik rijd alleen maar op de harde weg gr ludo

Ik weet niet wat voor bandenmaat je nu eronder hebt, is het origineel dan zou er eigenlijk geen deining waar te nemen moeten zijn? Als je een kleinere maat velgen hebt, bestaat er wel een mogelijkheid. Als zomerbanden zou je eens kunnen kijken naar Michelin Latitude cross.

Je kan natuurlijk ook eens je vering laten controleren op goede werking?

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 23:14

een vriend die met veel verschillende Land Rovers gereden heeft omschrijft een D3 als een boot..... denk dat die deining dus in die omschrijving valt als "normaal" (een D4 schijnt dat veel minder te doen iig)

Een lattitude is een band die ook voor niet-straat gebruik voorzien is, als je alleen verharde weg rijdt is een echte wegband beter (stiller, betere wegeigenschappen)

zoek op internet naar testen van banden, bij voorkeur in exact de maat en index die je monteren gaat, dan kun je vergelijken hoe zo'n band presteert
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 30 Apr 2015, 23:16

... there are a number of choices, however some are better suited to the Disco 3 than others.

I must add that the details below are only based on 10 years of actually replacing tyres on Disco 3s due to premature wear and should not be taken as gospel fact due to hypothetical theory ;)

Do NOT fit:

- Michellin Diamaris, the centres wear out.
- Continental ... Contact , the inner edges wear out .
- Pirelli Scorpion, the inner edges wear out, the outer edges wear out and the centres wear out.
- Goodyear Wrangler HP All Weather, the inner edges feather (gekupped).

Now I have seen good results with both Pirelli Scorpion Verde and Michelin Latitude Tour HP

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 23:27

RobStewart schreef:Do NOT fit:

- Pirelli Scorpion, the inner edges wear out, the outer edges wear out and the centres wear out.
Rob

euhhh die pirelli slijt dus mooi regelmatig af?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 01 Mei 2015, 01:46

Roger B. schreef:
RobStewart schreef:Do NOT fit:

Rob

euhhh die pirelli slijt dus mooi regelmatig af?? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Of alle vormen van slijtage komen voor bij de Pirelli, maar niet altijd allemaal tegelijk, maar alijd wel meer dan 1 vorm van slijtage?

The wear and tear is great with this one..
Disco 1994 300TDI

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mei 2015, 07:00

Dat is de band die ik onder mijn Range had liggen Roger........ Je weet hoe dat afliep. :shock: :shock:

Voor wie het nog niet weet:
1 kopie.jpg
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”