Coen83 schreef:Welkom! Ook mijn collega's/leerlingen/studenten (VO & HO) vonden het geen doorsnee auto (verbruik niet hoog? geen auto voor een econoom (mijn vak)), maar achja, who gives a ..

.. Conclusie; ik ben niet doorsnee denk ik...
Misschien een leuk onderwerp voor een lesje (milieu)economie.
Wat is de (milieu)impact van een auto die na 8 jaar naar Afrika gaat, en daar een veelvoud verder vervuilt (omdat alles wat er aan "milieu" aan zit er af wordt gesloopt en/of gebypassed) en dit dan om het milieu hier "schoner" te maken.
En wat is de (milieu)impact van een Defender die nu al weer 16 jaar meegaat en die waarschijnlijk makkelijk nog eens zo lang mee kan.
Wat betreft "verbruik niet hoog": Pas een ex collega op bezoek, hij had indertijd de dienst-auto van zijn ex hoogste baas gekocht, dwz de Volvo van de Commissaris van de Koningin ... en die Volvo was op alle fronten duurder als mijn Defender, nu ja, alleen was de aanschafprijs indertijd een duidelijk verschil, maar hij haalde mijn verbruikscijfers, maar dan op benzine, en hij bracht daarbij ook nog eens riante bedragen naar de garagist. Ofwel: er rijden nog steeds erg veel auto's rond die evenveel of maar weinig minder verbruiken als een zuinig bereden Defender. En ... ik verbaasde ook al eens een andere collega, een echt "groene" collega, met de opmerking dat mijn Defender minder verbruikte als zijn hyper-zuinige Fiat500 ... hij reed dan wel zuinig per kilometer, maar hij reed tegelijk ruim tweemaal mijn kilometrage, dus zijn jaarverbruik was hoger ....
En dan tenslotte: De Defender is ook een leuk rekenmodel m.b.t. de afschrijving ... er zijn maar weinig auto's met een zo lage depreciatie (bij mijn oude 1999-er Td5 lag de kale afschrijving op iets boven de € 2000 per jaar over een periode van 10 jaar, en dat was nog een stuk mooier geworden als er na die 10 jaar geen abrupt einde aan gemaakt werd door een TotalLoss).
O ja, en echt aan het eind van de rekening, onder de streep dus, blijft er het onbetaalbare plezier ... onbetaalbaar maar het tegendeel van waardeloos.
Groeten MarcS