Van smart naar 90 naar 110

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Heidi73

Van smart naar 90 naar 110

Berichtdoor Heidi73 » 28 Apr 2015, 21:52

Hallo!
In 2007 verruilden mijn man en ik onze smart in voor een TD5 90. Best een overstap :D , waar we geen moment spijt van hebben gehad. Heel wat kilometers hebben we met onze Tonka afgelegd en heel wat nachten hebben we hoog en droog in onze daktent doorgebracht. De Defender is absoluut een onderdeel van ons leven geworden.
Afgelopen vrijdag hebben we onze Tonka ingeruild voor een 110 Hardtop SE. Met wat weemoed lieten we hem achter, ondanks dat we heel erg blij zijn met onze nieuwe Tonga-groene Tonka ;)
We gebruiken onze Defender met name om onze trailer te slepen en paardenspullen in te vervoeren. Minimaal twee keer in de week cruise ik rond inclusief paardenkar. En daarnaast gebruik ik hem om mee naar mijn werk (basisonderwijs) te gaan. Mijn collega's vonden de 90 in eerste instantie al een vreemde 'juffen'-auto, ben benieuwd hoe ze op de 110 gaan reageren :lol:
Afbeelding

Coen83

Re: Van smart naar 90 naar 110

Berichtdoor Coen83 » 29 Apr 2015, 09:59

Welkom! Ook mijn collega's/leerlingen/studenten (VO & HO) vonden het geen doorsnee auto (verbruik niet hoog? geen auto voor een econoom (mijn vak)), maar achja, who gives a ..:!:.. Conclusie; ik ben niet doorsnee denk ik...
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2015, 11:17

Coen83 schreef:Welkom! Ook mijn collega's/leerlingen/studenten (VO & HO) vonden het geen doorsnee auto (verbruik niet hoog? geen auto voor een econoom (mijn vak)), maar achja, who gives a ..:!:.. Conclusie; ik ben niet doorsnee denk ik...

Misschien een leuk onderwerp voor een lesje (milieu)economie.
Wat is de (milieu)impact van een auto die na 8 jaar naar Afrika gaat, en daar een veelvoud verder vervuilt (omdat alles wat er aan "milieu" aan zit er af wordt gesloopt en/of gebypassed) en dit dan om het milieu hier "schoner" te maken.
En wat is de (milieu)impact van een Defender die nu al weer 16 jaar meegaat en die waarschijnlijk makkelijk nog eens zo lang mee kan.

Wat betreft "verbruik niet hoog": Pas een ex collega op bezoek, hij had indertijd de dienst-auto van zijn ex hoogste baas gekocht, dwz de Volvo van de Commissaris van de Koningin ... en die Volvo was op alle fronten duurder als mijn Defender, nu ja, alleen was de aanschafprijs indertijd een duidelijk verschil, maar hij haalde mijn verbruikscijfers, maar dan op benzine, en hij bracht daarbij ook nog eens riante bedragen naar de garagist. Ofwel: er rijden nog steeds erg veel auto's rond die evenveel of maar weinig minder verbruiken als een zuinig bereden Defender. En ... ik verbaasde ook al eens een andere collega, een echt "groene" collega, met de opmerking dat mijn Defender minder verbruikte als zijn hyper-zuinige Fiat500 ... hij reed dan wel zuinig per kilometer, maar hij reed tegelijk ruim tweemaal mijn kilometrage, dus zijn jaarverbruik was hoger ....

En dan tenslotte: De Defender is ook een leuk rekenmodel m.b.t. de afschrijving ... er zijn maar weinig auto's met een zo lage depreciatie (bij mijn oude 1999-er Td5 lag de kale afschrijving op iets boven de € 2000 per jaar over een periode van 10 jaar, en dat was nog een stuk mooier geworden als er na die 10 jaar geen abrupt einde aan gemaakt werd door een TotalLoss).

O ja, en echt aan het eind van de rekening, onder de streep dus, blijft er het onbetaalbare plezier ... onbetaalbaar maar het tegendeel van waardeloos.

Groeten MarcS

Heidi73

Berichtdoor Heidi73 » 29 Apr 2015, 15:26

In mijn geval zijn er nog steeds kinderen (basisschool) die roepen dat juf Heidi een Hummer heeft :lol: .
Mooie uiteenzetting Marc! Een Defender is onbetaalbaar, wat een plezier!!!

paul k

Berichtdoor paul k » 29 Apr 2015, 16:40

En ook mijn vrouw gaat als sinds jaren met eerst de 110 en later de 130 naar haar werk als juf! ;)

veel plezier met de 110 en vele veilige kilometers gewenst!

groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 29 Apr 2015, 21:58

Landmarcs schreef:
Wat betreft "verbruik niet hoog": Pas een ex collega op bezoek, hij had indertijd de dienst-auto van zijn ex hoogste baas gekocht, dwz de Volvo van de Commissaris van de Koningin ... en die Volvo was op alle fronten duurder als mijn Defender, nu ja, alleen was de aanschafprijs indertijd een duidelijk verschil, maar hij haalde mijn verbruikscijfers, maar dan op benzine, en hij bracht daarbij ook nog eens riante bedragen naar de garagist. Ofwel: er rijden nog steeds erg veel auto's rond die evenveel of maar weinig minder verbruiken als een zuinig bereden Defender. En ... ik verbaasde ook al eens een andere collega, een echt "groene" collega, met de opmerking dat mijn Defender minder verbruikte als zijn hyper-zuinige Fiat500 ... hij reed dan wel zuinig per kilometer, maar hij reed tegelijk ruim tweemaal mijn kilometrage, dus zijn jaarverbruik was hoger ....

Daag je me nu bewust uit.....? :shock:
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Heidi73

Berichtdoor Heidi73 » 29 Apr 2015, 22:22

Dank je wel Paul. Leuk om te horen dat er meer Defender-juffen zijn :D
Coen, wel vaker last van Marc ;) ?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2015, 22:33

Coen83 schreef:
Landmarcs schreef:

Daag je me nu bewust uit.....? :shock:

Ik daag je uit om voor te rekenen bij welk uurtarief een auto - om het even welke - lonend wordt.
(Nog best lastig: tijdwinst t.o.v. OV, taxi en fiets, maar ook tijdverlies t.g.v. het bezit van een auto, en dat afgezet tegen de kosten van verschillende vervoersmodaliteiten.)

Mijn oude vertrouwde Td5 reed overigens tot 1:12,5 en (met overdrive) gemiddeld iets van 1:11, mijn huidige Puma is toch iets (bloed)dorstiger.

En qua kale afschrijving zij Defenders opvallend spaarzaam (wat zijn spiegelbeeld heeft in de opvallend hoge tweede-hands prijzen).

Groeten MarcS   (niet altijd een brave leerling ... nooit economie gehad)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2015, 14:01

Als je alleen maar je laptopje en een krantje mee hoeft te nemen wellicht..... ik zie me mijn 100kg gereedschap en 5 dozen spares en montagematerialen nog niet met het ov naar klanten door heel nederland transporteren (en dan adressen waar ov niet bijna voor de deur komt in bossen, in weilanden, boeren bedrijven, industrieparken)......... dus om mijn werk überhaupt te kunnen doen is een auto gewoon noodzakelijk gereedschap...lonend of niet
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2015, 14:12

Roger B. schreef:Als je alleen maar je laptopje en een krantje mee hoeft te nemen wellicht..... ik zie me mijn 100kg gereedschap en 5 dozen spares en montagematerialen nog niet met het ov naar klanten door heel nederland transporteren (en dan adressen waar ov niet bijna voor de deur komt in bossen, in weilanden, boeren bedrijven, industrieparken)......... dus om mijn werk überhaupt te kunnen doen is een auto gewoon noodzakelijk gereedschap...lonend of niet

Daar staat tegenover dat Marc z'n verhaal over milieu in ieder geval niet opgaat want hij neemt nooit meer mee dan z'n lichtgewicht brandertje en ander licht spul. Dus het extra aan materiaal en milieu investering om dat pantsertank van hem te bouwen bovenop het verbruik dat ruim 3x hoger ligt dan een Lupo waarmee hij ook de voeten zou kunnen maakt dat hij zich nooooooit meer als groen kan voordoen. :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”