D3 2,7v6 aut 2008 automaat flushen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcovanturnhout

D3 2,7v6 aut 2008 automaat flushen?

Berichtdoor marcovanturnhout » 15 Apr 2015, 10:35

Ik heb recent een disco 3 aangeschaft en nu hoor ik van verschillende kanten dat het verstandig is de bak te "flushen" de auto is dealer onderhouden (reefhorst), 1e eigenaar en heeft 180.000 gelopen

is dit inderdaad verstandig? of is dit een nieuwe hype dat flushen. ik heb het bij de disco 2 nooit gedaan die heeft nu 315k gelopen en schakeld nog altijd goed (wordt eigenlijk ook niet echt belast, beetje als jacht/hondenbak)

gr marco

conny

Re: D3 2,7v6 aut 2008

Berichtdoor conny » 15 Apr 2015, 11:07

Een automatische versnellingsbak loopt nooit helemaal leeg; er blijft altijd een behoorlijke hoeveelheid oude olie achter. Bij olieverversen is het dus nooit helemaal ververst. Flushen houdt in dat ze met een speciaal apparaat de bak echt helemaal leeg zuigen/spoelen en daarna weer met schone olie vullen. Zoals een echte oliewissel dus.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2015, 11:12

Het is het nieuwste "tovermiddel" zoals gezegd; bij een normale atf wissel zal er altijd oude atf in de bak en omvormer achterblijven. Vraag is hoe erg dat is tenslotte wordt deze grondig gemengd net de nieuwe atf.

Onze automaat heeft ook 3 ton achter de kiezen en doet het nog prima. Met regulier onderhoud.

Persoonlijk geloof ik er niet in, zeker niet afgezet tegen de stevige kosten. Ja, je bak zal er schoner van worden en na het flushen bijna alleen maar schone atf in de bak hebben. Maar of dat zoveel toevoegt? Nee, in mijn optiek. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

PPaul

Berichtdoor PPaul » 15 Apr 2015, 12:28

Ik heb naast mijn Disco 2 ook een Jaguar XJR met dezelfde bak als een Disco 3 (ZF 6HP26). Die bak heb ik laten flushen om 2 redenen:
1- De bak is een duur onderdeel en ik wilde de olie een keer zien, dat geeft veel informatie (kleur, geur, bezinksel etc). Bij de Jaguar zit olie verversen van de bak niet in het onderhoudsschema. Gesmeerd voor het leven zegt men daar.
2- De dynamische eigenschappen van de bak zijn bij zo'n snelle auto heel bepalend voor het rijplezier. Korte schakeltijden, vooral onder vermogen en ook souplesse bij wegrijden uit stilstand en opschakelen van 1 naar 2 bij laag vermogen zijn de eerste zaken die in het gedrang komen bij vervuiling en veroudering van de olie. En daar kreeg ik last van. Mijn idee was dat met name hiervoor flushen meer oplevert dan verversen, omdat je graag zo zuiver mogelijke olie wilt en bij flushen heb je ook de mogelijkheid om reiningingsmiddel toe te voegen (is ook gebeurd).

Het resultaat was verbluffend voor de dynamische eigenschappen :-)

Nu terug naar Land Rover: ik denk niet dat je moet flushen voor de dynamische eigenschappen van een Disco 3. Het voertuiggewicht is veel hoger (2400 kg tov 1600 kg) dus bakfouten merk je minder, en het is geen auto waarbij je een heel dynamische rijstijl hebt en indien wel zitten de beperkingen niet in de aandrijflijn ;-)

Blijft over reden 1, maar ik kan niet uitleggen waarom je daarvoor zou moeten flushen ipv verversen, tenzij je echte schakelproblemen hebt.
Ondanks mijn positieve ervaringen met de Jaguar, zou ik gewoon olie verversen als ik een Disco 3 zonder bakproblemen zou hebben. En dus niet flushen.

Roger B.

Re: D3 2,7v6 aut 2008 automaat flushen?

Berichtdoor Roger B. » 15 Apr 2015, 13:44

tja.... ik denk dat je met goed onderhoud (meer als wat de fabrikant voorschrijft *) je de kosten van het flushen kunt besparen.... ververs een keer vaker olie, neem daarbij (ja een k#tklus bij een D3) ook het automaatoliefilter mee en je houd de bak van begin af aan schoon....

Flushen kost best een hoop geld, en ook met flushen zal de bak slijten, je kunt je afvragen hoeveel levensduur je bijkoopt met das flushen..... ik liet de bak van mijn P38 reviseren incl uit- en inbouw voor minder dan 1500 euro.... Hoevaak flush je daar voor? 3 keer? 4keer?
Op andere fora waar ik kom zijn er die promoten bij elke automaatverversing te flushen... dure hobby....

Als je nu geen problemen hebt, zou ik gewoon elke tweede beurt automaatolie en filter verversen (als je wel flushed zou ik dat daarna ook doen (elke 2e beurt automaat olie en filter verversen))

Als je ziet bij het aflaten van de olie dat ie erg donker is en hij ruikt verbrand zou je het filter nog kunnen laten zitten en alleen olie vervangen en dan na een paar honderd of paar duizend km nog een keer en dan incl filter verversen.

*) tegenwoordig is het hype om onderhoud zo goedkoop mogelijk te maken, dus intervallen zijn opgerekt, en een aantal zaken zijn "niet meer nodig" waaronder de automaatbak verversen... Voor de fabrikant telt dat de bak overwegend een bepaalde duur meegaat, en dat de onderhoudskosten per kilometer laag zijn, want (mede) daarop bepaald de klant of ie jouw auto of die van een concurent koopt... Dit minimaal noodzakelijk onderhoud is niet het meest optimale voor wie zijn auto langer dan de garantietermijn wil houden.
gone

RobStewart

Re: D3 2,7v6 aut 2008 automaat flushen?

Berichtdoor RobStewart » 15 Apr 2015, 22:50

... all very interesting theory I am sure, however reality is somewhat different.

The ZF6HP26 is a pretty robust unit and has served the Disco 3, Range Rover Sport and Range Rover L322 well, however it does have a number of inherent problems.

The main one is that it suddenly goes from "smooth as silk" to "totally crap" overnight, and it is a very common problem. So much so that Land Rover actually got ZF to write and publish a 27 page trouble shooting guide for us mere technicians to understand what a pile of shit this box really was in the Land Rover products and how to fix it.

It was only published in English but I have put a copy on the kennisbank here http://lrch.nl/node/1365

Now surprisingly the very first thing you do with the gearbox when it starts misbehaving is perform the "Double Flush".

This is quite simple, you put 5x TYK500050 (or €188,80 worth of oil) into the gearbox run the engine at 1750rpm in Park for 3 minutes and then throw it away, you then put another €188,80 worth of oil in it and it fixes the problem.

Land Rover never said this, ZF the manufacturers have enforced this procedure on Land Rover and that is what we do, the oil in the gearbox will only ever get changed at 240.000kms.

Now this said I have performed a slightly different variation of the above where by I drain the oil and replace the filter, Part Number LR007474 which is € 126,34. However it's a total bitch to get out as it sits above the front gearbox cross member which is non removable and behind the rear gearbox cross member which is removable. The labour time to do it is 2.3Hrs so that adds about € 230,00 to the bill.

I always do a full reset on the adaptations too.

There is a whole load of crap written on the internet about the ZF6HP26 and the double flush, if you really want to know if the technician knows what they are talking about, just ask them how to change the filter and what special tool is required to remove it. If they have done it more than once, you would be very surprised at the answer but after they have explained why then you will understand that they do indeed "have the knowledge" (for those of you who "think you know", it's not written in the instructions either, you find out the hard way)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”