Mijn 130 staat achter hoger en deze wil ik graag horizontaal hebben.
De veren die er nu onder zitten zijn niet origineel en de schokbrekers zijn Van Koni.
Blijft de auto voorover staan als ik standaard veren bestel via kleurcodering?
Als dat zo is is dit op te lossen door achter veren van een 90 of 110 te monteren?
Ik maak geen gebruik van het maximale laadvermogen. De kampeer uitristing weegt tussen de 250 en 300 kg
Mvg Sander
Defender 130 td5 2000 veren
Defender 130 td5 2000 veren
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Sander,
Als je achter (aangenomen dat er vóór normale veren zitten) de standaard veren van een moderne 110 monteert dan moet de auto aardig recht komen, dwz iets rechter als een standaard 110 (want een 130 is iets zwaarder, en vooral ook een halve meter langer). De standaard HD oplossing bij een 130 (en bij een HD 110) is een extra hulpveer die binnen de normale (buiten)veer is geplaatst - je auto keert dan dus een stapje terug naar standaard maar zonder die hulpveer..
Je kan ook nog kiezen eens tussen de twee-traps progressieve veren, of de drie-traps progressieve veren (die laatste zijn de "nieuwste" oplossing voor een 110 StationWagon -- deze veren hebben een extra slappe start zodat een lege of vrijwel lege auto minder stuitert), wellicht - als je werkelijk maximaal slechts 300 kg lading hebt - is de drie-traps veer een betere keuze.
groeten MarcS
Als je achter (aangenomen dat er vóór normale veren zitten) de standaard veren van een moderne 110 monteert dan moet de auto aardig recht komen, dwz iets rechter als een standaard 110 (want een 130 is iets zwaarder, en vooral ook een halve meter langer). De standaard HD oplossing bij een 130 (en bij een HD 110) is een extra hulpveer die binnen de normale (buiten)veer is geplaatst - je auto keert dan dus een stapje terug naar standaard maar zonder die hulpveer..
Je kan ook nog kiezen eens tussen de twee-traps progressieve veren, of de drie-traps progressieve veren (die laatste zijn de "nieuwste" oplossing voor een 110 StationWagon -- deze veren hebben een extra slappe start zodat een lege of vrijwel lege auto minder stuitert), wellicht - als je werkelijk maximaal slechts 300 kg lading hebt - is de drie-traps veer een betere keuze.
groeten MarcS
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Nee. Het verhaal van Marc is leuk maar berust op theorie.
Een 130 staat standaard behoorlijk op z'n neus. De simpelste manier om dit op te lossen is de voorkant iets hoger te zetten met een spacer of iets langere veren. De achterkant omlaag is namelijk minder eenvoudig want veren en hulpveren.
Een setje spacers kost 40 euri en dan kun je gewoon de standaard veren en shocks behouden en staat ie toch mooi recht.
Een 130 staat standaard behoorlijk op z'n neus. De simpelste manier om dit op te lossen is de voorkant iets hoger te zetten met een spacer of iets langere veren. De achterkant omlaag is namelijk minder eenvoudig want veren en hulpveren.
Een setje spacers kost 40 euri en dan kun je gewoon de standaard veren en shocks behouden en staat ie toch mooi recht.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Edward schreef:Nee. Het verhaal van Marc is leuk maar berust op theorie.
Een 130 staat standaard behoorlijk op z'n neus. ......
Hoe kan dat? Behalve de extra lengte is er geen verschil in chassis bij een 130 in vergelijk met een 110.
Monteer je dezelfde veren als onder een 110 dat moet een 130 vergelijkbaar "op z'n neus" staan, normalerwijze zelfs minder als een 110 want een 130 is iets zwaarder, dit gewicht zit niet in de neus, en een 130 is langer dus bij een gelijk hoogte-verschil staat een 130 door z'n grotere wielbasis sowieso al "rechter".
Edward, heb je wellicht een zware lier + lierbumper voorop ?
Groeten MarcS
Ik heb net nog even gemeten (d'r zit met een beetje "hard-ware" aan en in
de auto): ± 4 cm verschil tov de horizontaal ter hoogte van de assen, de auto
staat dus nog geen graad voorover.
Eenvoudige natuurkunde zegt mij dat het bij een 130 eerder minder zal zijn.
Re: Defender 130 td5 2000 veren
De lier heeft daar niks mee te maken, ik praat over een standaard 130. Heeft een 110 ook hulpveren dan?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 130 td5 2000 veren
zit er niet ook nog verschil tussen HCPU en een "nederlandse"130?? en heeft Sander niet de "nederlandse"130?
gone
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Roger B. schreef:zit er niet ook nog verschil tussen HCPU en een "nederlandse"130?? en heeft Sander niet de "nederlandse"130?
Mijn NL 130 had ook de dubbele veren en stond ook op z'n neus.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Edward schreef:De lier heeft daar niks mee te maken, ik praat over een standaard 130. Heeft een 110 ook hulpveren dan?
Nee, een standaard 110 heeft géén hulpveren, een 110 Heavy Duty wel.
En dat zeg ik dan ook: Zet er de standaard-veren onder van een 110 als je geen HD-lasten rijdt.
Overigens, het "op zijn neus" staan is wel een zelf-versterkend effect: Heb je HD veren achter dan staat achter hoog zonder HD-lading en dan duikt ie voor extra omdat ie achter zo hoog staat.
Groeten NarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 130 td5 2000 veren
Edward schreef:Roger B. schreef:zit er niet ook nog verschil tussen HCPU en een "nederlandse"130?? en heeft Sander niet de "nederlandse"130?
Mijn NL 130 had ook de dubbele veren en stond ook op z'n neus.
Een 130 (en een 110) die tot 3500 kg mag gaan heeft HD-veren (incl de hulpveren).
De eerste 130-en hadden géén verhoogd laadgewicht (en dus vrijwel zeker gewone standaardveren).
Groeten MarcS
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Defender 130 td5 2000 veren
... so back to reality chaps.
As your 130 is from 2000 it would have come with 2x RKB101111 Brown/Purple which are 16.10" and have a rate of 122.73kgs , now it would also have had the helper springs RRC3266 which have an additional rate of 63.64kgs, this would give a standard 130 a progressive rate of 186.37kgs.
You could go NRC6904 and NRC6389 which gives you less than 1cm difference in height but would give you a rate of 150kgs
Rob
As your 130 is from 2000 it would have come with 2x RKB101111 Brown/Purple which are 16.10" and have a rate of 122.73kgs , now it would also have had the helper springs RRC3266 which have an additional rate of 63.64kgs, this would give a standard 130 a progressive rate of 186.37kgs.
You could go NRC6904 and NRC6389 which gives you less than 1cm difference in height but would give you a rate of 150kgs
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten