Hallo Iedereen,
Op mijn landrover 110 (2.25 liter) heb ik een LT230 bak die moeilijk uit zijn differentieel lock gaat wanneer deze ingeschakeld is. Meestal na een aantal keren voorruit en achterruit rijden en aantal keren te schakelen tussen high en low gear komt ie wel weer los.
Het lijkt alleen voor te komen als ie echt heeft moeten werken in de modderpoel. Anders komt ie wel direct los. Meestal gaat het lampje dan binnen enkele seconden weer uit tijdens het rijden. Het normale gedrag.
Nu vroeg ik me af of dat iemand hier ook wel eens last van heeft gehad? Ik denk eerlijk gezegd dat de diff lock te weinig gebruikt is. Waardoor er vuil of iets dergelijks in zit.
Het mechanisme heb ik bekeken en lijkt in orde (niks verbogen of los). Of is het beter om de tussenbak eraf te halen en op te knappen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Gr.
Eric
Def 2.25 benzine: LT230 komt moeilijk uit difflock
Re: Def 2.25 benzine: LT230 komt moeilijk uit difflock
Is een veel voorkomend euvel. Het komt idd meestal voor bij een zeer weinig gebruikte difflock. Gewoon regelmatig in en uitschakelen en dan gaat het meestal snel beter. Het mechaniek goed smeren en thats it.
Als ie het doet dan heeft demonteren ook weinig zin want het is nou nie echt hi-tech in die bak nie.
Het is gewoon een techniekje uit 1983 en toen was het al oud.....

Als ie het doet dan heeft demonteren ook weinig zin want het is nou nie echt hi-tech in die bak nie.
Het is gewoon een techniekje uit 1983 en toen was het al oud.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Bedankt Edward voor de reactie.
Ik zal het goed gaan smeren en kijken of het dan beter gaat werken.
Gr.
Eric
Ik zal het goed gaan smeren en kijken of het dan beter gaat werken.
Gr.
Eric
-
Landmarcs
Edward schreef:Het is gewoon een techniekje uit 1983 en toen was het al oud.....![]()
Zelfs bij een Puma (met vrijwel hetzelfde mechaniekje van lang geleden), en zelfs bij een netjes nageziene bedieningsstangen, is er een groot verschil tussen het in- en uit-schakelen zonder belasting en het uitschakelen nadat een en ander heeft moeten werken en dus (vrijwel per definitie) onder spanning staat.
Een stukje doorrijden met twee wielen in de berm - en dan zo nu en dan de koppeling intrappen (of als het helling af gaat gewoon in z'n vrij laten rollen - helpt in het algemeen ook goed en is een stuk minder omslachtig als heen en weer rijden, of een (of twee) wiel(en) opkrikken.
Diff-Lock wat vaker gebruiken helpt in ieder geval om het mechaniekje wat gangbaarder te krijgen.
Groeten MarcS
Het mechaniek is overgenomen van de wagens uit lang vervlogen tijden, hieronder een foto van zo'n wagen, waar toevallig net aan de diff lock wordt gewerkt:

Laatst gewijzigd door Gerard4t op 07 Apr 2015, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
fenix2 schreef:fraaie werkschoenen hebben die dames
Fenna
Niks mis mee. Ik loop altijd op gecertificeerde teenslippers.
Edward van Vugt
zie dat ze buiten sneeuwkettingen ook banden aflaten
btw, ik glij zonder prob, in en uit difflock..... hoog-laag kost wat meer moeite
btw, ik glij zonder prob, in en uit difflock..... hoog-laag kost wat meer moeite
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Inmiddels heb ik het (historisch) mechaniekje gesmeerd en zal eens er een tijdje mee gaan rijden. Kijken of het wat soepeler gaat worden.
bewap schreef:Inmiddels heb ik het (historisch) mechaniekje gesmeerd en zal eens er een tijdje mee gaan rijden. Kijken of het wat soepeler gaat worden.
Komt goed. Al heel vaak meegemaakt.
Soms moet je echt geweld gebruiken om hem na jaren weer in laag en/of difflock te krijgen. Ik heb wel eens met de voet druk gehouden op de pook om er beweging in te krijgen.
Sowieso stoppen veel mensen om hem van laag naar hoog of terug te zetten en dat is niet goed. Het is een ongesynchroniseerde bak met vertanding uit het jaar bok. Langzaam rollend schakelen gaat veel beter en soepeler.
Met de kar rij ik vak in laag weg en schakel dan op tot de vierde versnelling. Dan naar hoog, een versnelling terug en verder rijden.
Edward van Vugt