De bodem van mijn D1 is aan vervanging toe.
Wie heeft er ervaring met vervangen door Alu plaat?
Gewoon alle rotte plaatwerk rondom repareren en op een haaks frame de alu plaat popnagelen/schroeven?
Welke dikte raden jullie dan aan?
Bezit zelf geen las apparatuur, dus daar ligt de grootste uitdaging..
plaatstaal zal net zo goed werken, maar dan komt er (meer) las werk bij kijken.
afwerken is het probleem niet.
D1 '94 300Tdi: rotte bodem, vervangen door Alu?
- GJ Disco 300 Tdi
D1 '94 300Tdi: rotte bodem, vervangen door Alu?
Disco 1994 300TDI
Re: D1 rotte bodem, vervangen door Alu?
Of je nu een alu plaat terig lijmt en popt of een originele stalen vloer. Wat is het verschil?
Waarom zou een stalen per sé gelast moeten worden? Maat van me heeft een stalen vloer zelfs alleen gelijmd. Gewoon een goede kit ertussen en toen alle vakantiezooi er weer opgezet en verder gereisd.
Een vloer en kit opsturen naar Verweggistan lukte me nog wel, maar een lasaggregaat erbij werd te duur.

Waarom zou een stalen per sé gelast moeten worden? Maat van me heeft een stalen vloer zelfs alleen gelijmd. Gewoon een goede kit ertussen en toen alle vakantiezooi er weer opgezet en verder gereisd.
Een vloer en kit opsturen naar Verweggistan lukte me nog wel, maar een lasaggregaat erbij werd te duur.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- GJ Disco 300 Tdi
Tsja,
Zover ik weet is het voor de apk ook niet verplicht om te lassen (niet 'dragend"), maar wel zo stevig
Welke kit raad je dan aan?
Alleen lijmen is in een dag wel te doen, inclusief afwerken van het staal er om heen.
Of heeft jouw maat er gewoon een plaat OP gelijmd?
Dus overlappend over het deel dat er uit is gehaald?
Origineel plaatwerk is in mijn ogen van slechte kwaliteit...
Zover ik weet is het voor de apk ook niet verplicht om te lassen (niet 'dragend"), maar wel zo stevig
Welke kit raad je dan aan?
Alleen lijmen is in een dag wel te doen, inclusief afwerken van het staal er om heen.
Of heeft jouw maat er gewoon een plaat OP gelijmd?
Dus overlappend over het deel dat er uit is gehaald?
Origineel plaatwerk is in mijn ogen van slechte kwaliteit...
Disco 1994 300TDI
Dat klopt, veel soeps is het niet. Heb er ooit per ongeluk 1 op de pallet met zooi voor de verzinkerij laten liggen en die kwam terug als golfplaat.
De oude vloer er gewoon uithalen, ik slijp hem gewoon door op een centimeter of 5 van de randen en haal dan het laatste gepuntlaste randje weg met een luchtbeitel. Dan hou je een schone rand over waar je op door kunt werken. Heel soms is dat randje ook rot op sommige plekken en dat zul je dan toch even moeten laten lassen. Daarna goed ontvetten en schilderen en daarna kun je de nieuwe bodem erin lijmen met een goede ms polymeerkit. Ik gebruik Bijlard, maar het spul is overal te koop.
De oude vloer er gewoon uithalen, ik slijp hem gewoon door op een centimeter of 5 van de randen en haal dan het laatste gepuntlaste randje weg met een luchtbeitel. Dan hou je een schone rand over waar je op door kunt werken. Heel soms is dat randje ook rot op sommige plekken en dat zul je dan toch even moeten laten lassen. Daarna goed ontvetten en schilderen en daarna kun je de nieuwe bodem erin lijmen met een goede ms polymeerkit. Ik gebruik Bijlard, maar het spul is overal te koop.
Edward van Vugt
- GJ Disco 300 Tdi
-
Roger B.
waarom zou lassen sterker zijn?
vliegtuigen worden al JAAAARen gelijmd..
probleem van de vloer die rot zit niet zozeer in de kwaliteit van de plaat, maar in de jaren lang zeiknatte schuimrubber vloerbedekking die er op ligt.... lekkage aan dak (vaak onder de dakgoot) loopt via de hoeken op de vloer, wordt opgezogen door de schuimrubber mat die op zijn beurt niet droogt door de rubber bovenlaag
vliegtuigen worden al JAAAARen gelijmd..
probleem van de vloer die rot zit niet zozeer in de kwaliteit van de plaat, maar in de jaren lang zeiknatte schuimrubber vloerbedekking die er op ligt.... lekkage aan dak (vaak onder de dakgoot) loopt via de hoeken op de vloer, wordt opgezogen door de schuimrubber mat die op zijn beurt niet droogt door de rubber bovenlaag
gone
- GJ Disco 300 Tdi
Die mat gaat ook verdwijnen.
Dikte van de plaat?
2mm?
Eerst maar eens kijken of de latten onder de plaat nog goed zijn/behandelen.
de plaat zowiezo daar op vast schroeven met misschien rubber ringen er tussen.
of kunnen die dragers/latten er onder uit apk technisch?
Daarna kijken wat er op de nieuwe plaat komt om wat herrie te dempen..
Dikte van de plaat?
2mm?
Eerst maar eens kijken of de latten onder de plaat nog goed zijn/behandelen.
de plaat zowiezo daar op vast schroeven met misschien rubber ringen er tussen.
of kunnen die dragers/latten er onder uit apk technisch?
Daarna kijken wat er op de nieuwe plaat komt om wat herrie te dempen..
Disco 1994 300TDI
-
Landmarcs
GJ Disco 300 Tdi schreef:Daarna kijken wat er op de nieuwe plaat komt om wat herrie te dempen..
Misschien http://www.matros.nl/Nederlands/Hoofdpa ... atten.html is in een boel kleuren verkrijgbaar.
Een beetje ruw misschien, maar wel met een lekker zware rubber-rug (dus goed geluiddempend, en het is niet stuk te krijgen.
Zelfs aan de bestuurderskant onder de pedalen is het na bijna 15 jaar niet stuk, alleen een beetje "gebruikt".
Groeten MarcS
- GJ Disco 300 Tdi
Re: D1 '94 300Tdi: rotte bodem, vervangen door Alu?
Een deurmatje gaat de bodem niet bedekken bij een Discovery MarcS...
Maar bedankt voor de tip.
voeten bakken zijn nog redelijk in orde, maar daar gaat ook de bekleding er uit.
voeten bakken zijn nog redelijk in orde, maar daar gaat ook de bekleding er uit.
Disco 1994 300TDI
Re: D1 '94 300Tdi: rotte bodem, vervangen door Alu?
GJ Disco 300 Tdi schreef:Een deurmatje gaat de bodem niet bedekken bij een Discovery MarcS...
Spul zit gewoon op rol en is, bij de stofferder hier, 1800mm breed en 50 meter op een rol........
Geen idee hoe groot jou D1 is, maar in de mijne paste de rol niet.
Vloerplaat ook gewoon lijmen op die dwarsliggers.
Edward van Vugt