Defender 90 TD5 2004 Deuren en achterklep stellen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fmulder

Defender 90 TD5 2004 Deuren en achterklep stellen

Berichtdoor fmulder » 02 Apr 2015, 23:57

Beste allemaal,

Mijn Defender 90 rij ik nu al een jaar met volle tevredenheid, echter beginnen de beide deuren en de achterklep steeds slechter te sluiten. De achterklep loopt zelfs een beetje aan onderin. Ik ben dus benieuwd hoe je deze netjes kunt stellen, ik kan nergens een mooie stelschroef oid in de scharnieren vinden, al is dat vast een utopie bij een Defender :)
Tevens merk ik wel dat de scharnieren zelf ook behoorlijk wat ruimte geven als je de deur optilt.
Alvast bedankt..

Groet François
Laatst gewijzigd door fmulder op 04 Apr 2015, 00:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: [Defender] Deuren en achterklep stellen

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2015, 08:45

fmulder schreef:Mijn Defender 90 rij ik nu al een jaar met volle tevredenheid, echter beginnen de beide deuren en de achterklep steeds slechter te sluiten. De achterklep loopt zelfs een beetje aan onderin. Ik ben dus benieuwd hoe je deze netjes kunt stellen, ik kan nergens een mooie stelschroef oid in de scharnieren vinden, al is dat vast een utopie bij een Defender :)
Tevens merk ik wel dat de scharnieren zelf ook behoorlijk wat ruimte geven als je de deur optilt.

Goedemorgen François,

Ik denk dat je met het laatste zinnetje zelf de oplossing aandraagt: De scharnieren zijn versleten.
Verder zit ieder scharnier vol met (stel)schroeven, en erachter zitten eventueel vulplaatjes.
Dus .... letterlijk in de scharnieren zit het probleem.

Groeten MarcS

Edward

Re: Deuren en achterklep stellen

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2015, 09:48

De bevestigingsbouten zijn de stelschroeven. Tis een Defender hè. :D :D

Maar wat Marc zegt: als ze teveel ruimte hebben door slijtage gewoon vervangen, dat krijg je waarschijnlijk niet weggesteld.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

fmulder

Berichtdoor fmulder » 03 Apr 2015, 10:26

Ik zie geen stelschroeven in de scharnieren hoor, ja natuurlijk de bevestigingsbouten..
Dus het is zo spartaans als ik heel ver per ongeluk dacht? Bevestigingsbouten los en gewoon met een hefboom optillen en weer vast draaien?
Dat het sluitmeganisme af te stelen is met shimmen etc begrijp ik, maar eerst de deur maar eens recht in z'n kozijn (zo heet dat vast bij een Defender ;) )
Maar goed, dan ga ik maar eens scharnieren bestellen.. en die zijn vast niet in kleur te krijgen.. hmz..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2015, 10:33

fmulder schreef:Ik zie geen stelschroeven in de scharnieren hoor, ja natuurlijk de bevestigingsbouten..
Dus het is zo spartaans als ik heel ver per ongeluk dacht? Bevestigingsbouten los en gewoon met een hefboom optillen en weer vast draaien?
Dat het sluitmeganisme af te stelen is met shimmen etc begrijp ik, maar eerst de deur maar eens recht in z'n kozijn (zo heet dat vast bij een Defender ;) )
Maar goed, dan ga ik maar eens scharnieren bestellen.. en die zijn vast niet in kleur te krijgen.. hmz..

In kleur krijgen is niet zo'n probleem. Eerst een goede primer en dan de juiste kleur (die dan weer niet bij de auto past omdat die inmiddels wat verbleekt is).
Je kan ook een slechte primer nemen, het verschil is de snelheid waarmee de lak loslaat, uiteindelijk laat die lak toch wel los omdat het alu-oxide-duiveltje zich maar moeilijk laat bedwingen.

Groeten MarcS

PS Dat je nu al een jaar tot tevredenheid een Defender rijdt is mooi, verzet de zinnen dan ook maar wat betreft de aan de buitenkant van de auto zichtbare en ook als zodanig herkenbare zaken als scharnieren – sommigen menen dat dit kenmerken zijn de de Defender tot de categorie super-cool bevorderen, anderen zeggen dat door dit soort zaken de auto zich bij voorbaat diskwalificeert.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 03 Apr 2015, 18:23

Hierbij het resultaat van verwoede verf pogingen. Na wat afspuitbeurten was dit het resultaat.

Afbeelding

dus de andere zijde, die ik enige tijd later moest vervangen, heb ik maar gewoon zo gelaten

Afbeelding

100% zeker ben ik er niet van maar ze zijn geloof ik ook in het zwart leverbaar.

Intussen moet er aan de scharnieren van de achterdeur, in ieder geval het onderste want dat is helemaal scheef/krom, ook iets gebeuren: vernieuwen dus want er valt weinig af te stellen. Ondanks dat mijn reservewiel aan een drager hangt gaan na verloop van tijd de scharnieren toch naar z'n grootje.

Afbeelding

Nog een tip/waarschuwing voor als je de scharnieren van de voordeuren gaat vervangen. De scharnieren zitten zoals je ziet met een torxbout vast in de deurstijl. Wees heel voorzichtig bij het losdraaien/verwijderen. De moeren zijn geplaatst in een soort 'ligplaats' in de deurstijl. Ze liggen daar los in en als ze eruit vallen ben je ze kwijt en zul je dus nieuwe, passende, moeten regelen.

Succes
Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Hans2.4

Berichtdoor Hans2.4 » 03 Apr 2015, 19:40

Hallo François

Het scharniergat en en de kop van de bout zijn beide conisch. Diameter van het gat is iets groter dan de diameter van de bout. Dit betekent dat je ze onderling iets kunt verstellen.
Dus bouten ietsjes! losdraaien, dan met wat spietjes de deur netjes in het "kozijn" plaatsen en uitlijnen met wat duw en trekwerk en dan de bouten weer netjes vast aandraaien.. Een simpel maar efficient mechanisme! Om de deur wat dichter in het "kozijn" te krijgen moet je de deurvanger op de stijl wat verder naar binnen verplaatsen.

succes!

Hans

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Apr 2015, 21:39

En de scharnieren regelmatig smeren, dan gaan ze veeeeeel langer mee. Smeren na iedere wasbeurt en ook als het langdurig geregend heeft. Lekker vet houden zo'n defender.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2015, 23:48

fmulder schreef:Ik zie geen stelschroeven in de scharnieren hoor, ja natuurlijk de bevestigingsbouten..

geloof dat ik de eerste auto met stelschroeven voor de scharnieren nog tegen moet komen.....'t is geen keukenkastje.....

Elke auto waar ik ooit iets aan deuren afgesteld heb, moest dat met schuiven in speling tussen bout en gat, en met shimplaatjes.... niks dat defender speciaal heeft ofzo.
gone

fmulder

Re: Defender 90 TD5 2004 Deuren en achterklep stellen

Berichtdoor fmulder » 04 Apr 2015, 01:10

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Morgen ga ik aan de slag en ben erg benieuwd hoe de verf onder het scharnier eruit ziet als ik hem een millimeter of 3 verplaats :)

Terug naar “Techniek”