standaard stalen velg of Wolf velg
standaard stalen velg of Wolf velg
ik heb nu lichtmetaal onder mijn 300 Tdi Defender 90 liggen. Ik wil over op standaard maat AT band en een stalen velg. Ik wil de auto weer redelijk basic maken zoals die ooit was, vandaar stalen velgen. Ik weet wel dat Wolf velgen onder een 130 werden geleverd en niet standaard waren voor een 90. is het verstandiger om voor de standaard witte velg te gaan of voor een Wolf stalen velg?
-
Landmarcs
Re: standaard stalen velg of Wolf velg
juko schreef:ik heb nu lichtmetaal onder mijn 300 Tdi Defender 90 liggen. Ik wil over op standaard maat AT band en een stalen velg. Ik wil de auto weer redelijk basic maken zoals die ooit was, vandaar stalen velgen. Ik weet wel dat Wolf velgen onder een 130 werden geleverd en niet standaard waren voor een 90. is het verstandiger om voor de standaard witte velg te gaan of voor een Wolf stalen velg?
Juko,
Wat verstandig is is voor discussie vatbaar.
Persoonlijk vind ik een witte standaard stalen velg het mooiste passen onder een 90 en 110, maarrrr ... in de 7.5x16 bandenmaat is de keuze niet reuze.
Wil je meer dan kom je in de 235/85x16 hoogstens in een verhoogde keuze-stress (want daar is ineens van alles te koop). 235/85 past "niet" op de 5,5 inch brede standaard velg, dwz het past wel (en wordt ook wel gedaan) maar geeft geen ideale combinatie, (vrijwel) iedere bandenfabrikant zegt dat 6 inch de ondergrens is. Dus kom je snel bij de 6,5 inch brede HD (=Wolf) velg, want de 1 ton velgen zijn zeldzaam en dus als je ze vind heel duur. Het mooist zou zijn geweest als meneer LandRover ergens in de afgelopen 20 jaar had bedacht dat een 6 inch standaard velg handiger was, maar het is niet altijd het mooist. Het enige wat je dan nog rest is het (laten) verbreden van standaard-staal (naar bijv 6 inch. of 6 en een kwart), maar ook dat pakt prijzig uit.
En ... wat is er tegen de HD velgen, weinig, maar ik vind die gaten niet top, en ze zijn net iets te breed, dwz ondanks de wheel-brows (en ondanks mijn iets uitstekende "RockSliders"), en ondanks niet overdreven brede 235/85x16 banden gooien de banden nog net modder langs de flanken van de auto . Met net 1 cm minder velgbreedte was het een verwaarloosbaar "ongemak". Verder, is er natuurlijk het extra gewicht, de HD velg is ± 5 kilo extra staal, maar met 30-35 kilo voor één compleet wiel zit je sowieso boven de ARBO-grens.
O ja, onder een witte 90 met wat zwarte accenten passen zwarte HD-velgen heel fraai (bij zwart zie je roest en die gaten minder), misschien heeft Dragon-Ruben nog een fraai plaatje ??
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Roger B. schreef:een 90 heeft...of had ook... 205r16 als standaard band
Had ... maar zo als 7.5x16 als "te smal" door velen wordt gezien, zo zie ik de 205R16 als "te zuinig" (en bovendien ook onhandig omdat ook daarin de keuze niet reuze is).
Groeten MarcS
NB De Michelin XZL is niet de "dikst" tonende band
bedankt voor je info Marc, ik vind de gaten in de Wolf velg ook niet bijzonder mooi. Mijn voorkeur zou uitgaan naar standaard wit met 235 banden.
Ik denk dat ik dan toch maar de Wolf velgen ga doen.
Ik denk dat ik dan toch maar de Wolf velgen ga doen.
-
Landmarcs
juko schreef:bedankt voor je info Marc, ik vind de gaten in de Wolf velg ook niet bijzonder mooi. Mijn voorkeur zou uitgaan naar standaard wit met 235 banden. Ik denk dat ik dan toch maar de Wolf velgen ga doen.
Juko,
Het kan wel, 235/85x16 op standaard staal, zie foto hieronder. ik weet niet wat je ervan merkt, in theorie is het iets minder stabiel.
Echter, het verschil tussen de ene en de ander band kan ook groot zijn.
De 7,5x16 Latitude Cross bleek na enkele 10.000 km een flodderige band in vergelijk met de 7,5x16 XPC (zelfs in verkijk met een oudere XPC).
De 235/85x16 die ik heb zijn maar weinig stabieler als de oude smalle XPC terwijl vlgs ze de regels op de HD velg stabieler moesten zijn.
Anyway, onderstaande foto toont een Nokian Hakkapeliitta LT2 - 235/85R16 op standaard staal onder een 90 -- de Zwitserse boer die hier mee reed was heel tevreden, hij reed zelfs jaar-rond op deze winterband (een band die in mijn ervaring net iets minder strak is als de Continental CrossContact AT die ik zelf binnenkort weer terug monteer)
Groeten MarcS
235 op een standaard velg levert geen enkel probleem op.
Als je die mooier vind dan een Wolf gewoon de standaard velgen nemen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:235 op een standaard velg levert geen enkel probleem op.![]()
![]()
Je krijgt wel een iets kleinere draaicirkel (bij een 90 niet zo'n probleem).
Met 235/85x16 op een standaard velg steekt de band ± 2 cm meer naar binnen, dus loopt ie iets eerder aan tegen de hockey-sticks.
Groeten MarcS
PS Wel de moderne tubeless standaard velgen nemen, veel moderne buitenbanden zijn binnenband-onvriendelijk.
de kogel is door de kerk, ik heb bij de dealer 5 nieuwe stalen witte standaard velgen gekocht. Scherpe prijs. Ik zet daar General Grabber AT in 235/85 omheen.
iedereen bedankt voor de input!
-
Landmarcs
juko schreef:de kogel is door de kerk, ik heb bij de dealer 5 nieuwe stalen witte standaard velgen gekocht. Scherpe prijs. Ik zet daar General Grabber AT in 235/85 omheen.
Waarom General Grabbel AT ?
Waarom geen Cooper Discoverer AT3, Cooper Discoverer M+S, Nokian Rotiiva AT of Continental CrossContact AT ?
Zie bij onderstaande prijsververgelijkers (die niet altijd gelijk lopen qua prijzen).
- http://www.bandenleader.nl/auto-band-23 ... rderby=pop
http://www.bandenspotter.nl/zomerbanden ... t=3&page=2
Groeten MarcS