Def 130 300tdi 1997 Achterruitverw.zekering andere toepassin

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Baswess99

Def 130 300tdi 1997 Achterruitverw.zekering andere toepassin

Berichtdoor Baswess99 » 08 Mar 2015, 00:19

Goedeavond,

Ik was benieuwd of het mogelijk is dat ik de zekering voor de aansturing van mijn lier, via de standaard zekering van de achterruit verwarming. Ik heb een 130 dubbele cabine (zon nl grijskenteken) waar geen verwarmde achterruit in zit, maar er zit in mijn zekeringdoos wel een zekering voor achterruit verwarming. Ook zie ik er kabels naar toe gaan, staat hier ook stroom op? Dan hoef ik mijn zekeringkast niet verder uit te breiden.

Groeten,

Bas
Laatst gewijzigd door Baswess99 op 08 Mar 2015, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

fenix2

Re: Achterruit verwarming zekering ander doel

Berichtdoor fenix2 » 08 Mar 2015, 02:29

Hallo Bas,

Begrijp ik uit je verhaal dat je je lier wilt aansluiten op de draadjes en zekering van achteruit verwarming???

Hoeveel stroom kan die zekering hebben, hoeveel stroom kunnen die draadjes hebben en hoeveel stroom trekt een werkende lier?
Als de stroom die de lier trekt lager is dan wat de zekering en de draadjes kunnen hebben, moet het in theorie mogelijk zijn daar je lier mee te draaien.

Echter vraag ik me af of een lier wel binnen die grenzen van de stroom blijft. Het zou zomaar kunnen dat je met je lier die draadjes ombouwt tot kacheltjes met korte levensduur.... (of je jaagt per liersessie een gros zekeringen er doorheen)
Met lieren heb ik geen hands-on ervaring, maar weet wel dat die best wat vermogen trekken en doorgaans met flinke tampen aan de accu worden geknoopt... (van een willekeurige lier net opgezocht dat die een 3.2kiloWatt motor heeft bij 12 volt. Dat is bijna 270 ampere!!! die je door je kabels trekt)

Fenna
Afbeelding

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Mar 2015, 03:51

Hallo Bas,

Kortweg gezegd geen goed plan, en wel om diverse redenen:

Ten eerste is het zo dat als je je lier voedingkabel over je zekering kast laat lopen dat je zekeringkast letterlijk zal verdampen, aangezien de berg stroom die een lier trekt......maar nou mag ik aannemen dat je dat ook niet in gedachten had he?

Ten tweede als je bedoelde om je bediening van je lier over de kast te laten lopen, vraag ik me af waarom je dat zou willen.

Een lier wordt net als alle andere grote stroomverbruikers aangesloten dmv een relais.
Een relais is niet meer als een schakelkastje om met een kleine stroom een grotere stroom in of uit te schakelen.
Nu is het zo dat elke lier feitelijk een pakketje van zaken is, naast de lier zelf zit er een bedieningskabel bij, en , jawel, ook een relais. Dat is het kleine zwarte doosje wat je vaak bovenop de lier ziet, maar dit doosje kan er ook los bijzitten zodat je het zelf een plaats kan geven, bijvoorbeeld een plek waar geen water bij kan komen.

Kortweg je hebt of koopt een kompleet systeem, en je monteert het ding en koppelt je dikke massa draad aan een goed massa punt, en je plus draad direct aan de accupool, of als je niet zoveel draadlengte hebt of wilt leggen hang je hem aan de startmotor waar al een dikke plusdraad vanaf je accu zit.
Daarmee heb je een werkende lier.

Om nu terug te komen op je punt dat je het ding wilt zekeren op je zekeringen kast. dat is feitelijk helemaal niet nodig omdat elk zichzelf respecterend liermerk zeer waarschijnlijk al wel gezekerd zal zijn en dan gok ik dat die zekering in dat zwarte kastje zit bij het relais.
Wil jij je lieraansturing zelf gaan zekeren over je zekeringenkast, dan denk ik dat je jezelf het leven overbodig moeilijk gaat maken, immers je gaat een werkend systeem onklaar maken om het op jouw manier aan te passen. Zou ik zelf niet aan beginnen.
En bovendien nog een ander punt...........ook al is het de aansturing van de lier, hoeveel stroom trekt die? Dat zal je kunnen zien aan de zekeringsterkte van de zekering die er vermoedelijk in dat zwarte kastje zit. Maar in de zekeringen kast boven je versnellingsbak gaan de zekeringetjes tot zo'n 30 Amp max. Je zou nog kunnen overwegen om een andere zwaardere zekering te gebruiken die je kan vinden in het secundaire zekeringenkastje die je veelal onder de bijrijdersstoel vindt, maar dan nog......

Ik zeg, zou er niet aan beginnen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Baswess99

Berichtdoor Baswess99 » 08 Mar 2015, 09:03

Goedemorgen,

Excuus voor de slechte uitleg. ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen. zal proberen het nog wat te verduidelijken.

Ik ben bezig met een interieurschakelaar voor mijn defender, en heb een aansluitschems van internet. In dit schema is een zekering gebruikt voor de interieurschakelaar zelf ( degene die het relais bediend van de lier)

Uiteraard begrijp ik dat de lier zelf via zekeringen schakelen geen zin heeft:) er loopt een 70 mm kabel naartoe :?

Maargoed, mijn vraag luidt dus of ik de standaard zekering+stroomtoevoer van de achterruitverwarming kan gebruiken voor mijn interieur schakelaar. Moet ik nog een relais van de achterruitverw er tussenuit halen oid?

Groeten, Bas

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Mar 2015, 10:21

ligt er aan of je relais met massa of met plus geschakeld wordt.... sommige relais hebben plus van de voeding van de lier en worden met plus geschakeld. dan heb je niks aan je plus gezekerde draad van de achterruit verwarming.

of er spanning op staat kun je meten :roll: dan ff schema erbij waar ie heen gaat en daar dan afkoppelen en gebruiken als je een plus signaal naar je lierrelais moet sturen.

lieren zijn vanaf de fabrikant vrijwel nooit uitgevoerd met zekeringen. er zit weinig bedrading tussen relais en stekker (zit doorgaans in een boxje) die kan beschadigen en kortsluiten, de lier zelf trekt zo veel stroom dat het al bijna een kortsluiting is en weinig extra veiligheid uit een zekering te halen is zonder dat je zekering klapt als de lier een keer ECHT hard moet werken.
gone

Baswess99

Re: Def BJR? motor? Achterruitverw.zekering andere toepassin

Berichtdoor Baswess99 » 08 Mar 2015, 16:17

Ik heb een warn 8274. Bij mijn weten is deze plus geschakeld, althans dat maak ik op uit het schema voor de interieurschwkelaar. Ik heb gemeten bij de zekering van de achterruitverwarming, maar hier staat geen stroom op. Iemand enig idee hoe dit kan en/of hoe ik hier alsnog stroom op kan krijgen?

Bas

Baswess99

Re: Def 130 300tdi 1997 Achterruitverw.zekering andere toepa

Berichtdoor Baswess99 » 08 Mar 2015, 18:22

De bruine draad naar de zekering van de achterruitverwarming komt van een stekker af van onderstaande foto. Weet iemand waar deze stekker in kan?!

image.jpg

ppw

Berichtdoor ppw » 08 Mar 2015, 20:04

Wat ik begrijp is dat je je lierbediening middels deze schakelaar wilt laten lopen :?:
Ja dat kan! Ik heb een carlingswitch op m'n dash, en deze op m'n draadloze aansturing gezet, zodat je EN via draadloze zender kunt in en uit lieren, en dus ook in de cabine
M'n lier zit op 50mm kabels op m'n startaccu, met een hoofdschakelaar
M'n dash knop hoor je dus wel klikken als m'n schakelaar niet omstaat, maar doet niets ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Baswess99

Berichtdoor Baswess99 » 08 Mar 2015, 20:40

Precies! Ik heb dus ook van die schakelaars besteld bij van die luitjes uit australie ofzo. Nergens te verkrijgen hier..
image.jpg

Mijn eigen vacuumgevormde paneeltje :D

Maargoed, die carling schakelaars wil ik dus graag zekeren, via die achterruit zekering. zo hoef ik ook geen nieuwe draad ergens heen te trekken en ziet het er niet zo geprutst uit als dat je een losse draad naar de accu trekt of iets dergelijks.

ppw

Berichtdoor ppw » 08 Mar 2015, 20:54

Ik heb gewoon van de aansturing v/d lier twee draden : winch in-winch out
De carling zelf zit op boordnet, middels de standaard zekering
En wel te krijgen hier ;
Middels 4x4sintannaland.nl bijv ;)
Of via iemand bij modderpoel ;
http://modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=29264
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”