Ik heb de 4.2 sc motor en 4HP24xx bak aan elkaar in het chassis geplaatst om te meten en steunen te maken.
Er zijn enkele mogelijkheden:
Positie laag:
Zoals ik hem nu heb geplaatst, foto's onder met baksteunen klaar.
De bak hangt nu op de originele hoogte en horizontaal, maar is 10 cm naar achteren geplaatst
zodat ik aan de voorzijde meer ruimte voor de radiatoren heb en net voldoende ruimte bij het bekrachtigde stuurhuis.
schijfhandrem is dan nodig. Materiaal weghalen bij schutbord ter hoogte van de jaguar uitlaten
De RR sport carterpan steekt 7 cm onder het chassis uit ter hoogte van de vooras en dus de bumpstops aanpassen.
Het wordt geen heavy offroad en heb de vooras nog niet kunnen monteren, wordt volgende week.
Voordeel: dat ik de originele motorklep kan terugzetten en ik behoud de originele 110 look!
Positie hoog:
Ingegeven door de de schaarse bovenaanzicht foto's van Je-engineering en twisted op hun site.
Zij plaatsen de motor maximaal hoog en niet horizontaal, is dat ivm ruimte tussen de vooras en het carter?
Als ik hier voor kies dan lift ik de bak en motor 7 cm. Moet de balk achter de tussenbak plaatselijk 7 cm worden verhoogd
en meer van het schutbord af. Alle extra's als positie laag en ook Puma motorkap is dan nodig.
Postitie hoog en verder naar achteren:
Behalve 7 cm omhoog en 10 cm naar achteren de hele aandrijving 8 cm extra = 18 cm totaal naar achteren leggen, zodat ik een betere gewichtsverdeling krijg. Is oa. afhankelijk van de bult positie in de kunststof puma motorkap. Ook moet dan nog meer van het schutbord.
En of een hydraulische handrem bij RDW keuring mag. (diesel lijn4 naar benzine v8).
Als iemand het nog kan volgen, hoor ik graag ideeen waar ik verder mee kan.
4.2 sc in 110 : motor en bak positie in chassis.
Re: 4.2 sc in 110 : motor en bak positie in chassis.
nog een paar foto's:
-
Roger B.
gangbaar is om de koppelomvormer in de bak te laten en bij montage aan de motor de flexplate aan de koppelomvormer te schroeven, minder kans op lekkages.
standaard ligt de bak niet onder de bovenrand van het chassis maar een behoorlijk stuk er boven. ook lijkt het me niet bevordelijk voor de werking van de fan als deze een deel achter de dwarsbalk van het chassis verdwijnt, koeltunnel vanaf de radiateur wordt dan flink beperkt
denk dat ik toch de hogere positie zou verkiezen.....een puma motorkap is nog steeds origineel defender, niks gefreubelt
standaard ligt de bak niet onder de bovenrand van het chassis maar een behoorlijk stuk er boven. ook lijkt het me niet bevordelijk voor de werking van de fan als deze een deel achter de dwarsbalk van het chassis verdwijnt, koeltunnel vanaf de radiateur wordt dan flink beperkt
denk dat ik toch de hogere positie zou verkiezen.....een puma motorkap is nog steeds origineel defender, niks gefreubelt
gone
Roger B. schreef:
1. gangbaar is om de koppelomvormer in de bak te laten en bij montage aan de motor de flexplate aan de koppelomvormer te schroeven, minder kans op lekkages.
2. standaard ligt de bak niet onder de bovenrand van het chassis maar een behoorlijk stuk er boven.
ook lijkt het me niet bevordelijk voor de werking van de fan als deze een deel achter de dwarsbalk van het chassis verdwijnt, koeltunnel vanaf de radiateur wordt dan flink beperkt
3. denk dat ik toch de hogere positie zou verkiezen.....een puma motorkap is nog steeds origineel defender, niks gefreubelt
Dank je Roger
1. ja, weet ik maar kreeg dat niet mekaar, wat zijn die dingen zwaar zeg!
2. Ok duidelijk dat zie ik ook vaker maar.. dan liggen motor en bak niet horizontaal in het voertuig??
Er komen enkele kleinere fans op.
Grote Fan gaat er ook nog af, maar werkte ff niet mee (steeksleutel 36)
3. hogere positie, tsja....
Groet joop
Kan zo niet de voor en nadelen inschatten. Maar als je een Puma kap monteert dan past een scheefhangend blok daar prima bij! Dat is mijn grootste ergernis als ik de kap van mijn 130 opentrek: dat dat blok niet mooi vlak hangt.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
ook de eerdere modellen hadden de motor niet helemaal vlak liggen meen ik
gone
Mijn gedachtengang is, dat als hij horizontal ligt je de aandrijfassen gelijk, danwel minimaal belast!
En met zoveel vermogen op assen die daar niet echt op gebouwd zijn...
Zoals gezegd, alle info is welkom , wellicht focus ik me te veel op die horizontale ligging.
Want gezien vanuit een ander perspectief rij je op straat met 2 wielaandrijving (begreep ik)
en als de bak achteroverhangt is die aandrijflijn rechter, meer in lijn en belast je deze minder.
En met zoveel vermogen op assen die daar niet echt op gebouwd zijn...
Zoals gezegd, alle info is welkom , wellicht focus ik me te veel op die horizontale ligging.
Want gezien vanuit een ander perspectief rij je op straat met 2 wielaandrijving (begreep ik)
en als de bak achteroverhangt is die aandrijflijn rechter, meer in lijn en belast je deze minder.
-
Roger B.
met een lt230 tussenbak met permanente 4wd rijd je op straat gewoon in 4wd.
jouw gedachtegang voor gelijke hoeken zou betekenen dat het blok voorover moet hellen om de lengte verschillen tussen de voorste en achterste cardanas te compenseren in de hoek van de cardan
jouw gedachtegang voor gelijke hoeken zou betekenen dat het blok voorover moet hellen om de lengte verschillen tussen de voorste en achterste cardanas te compenseren in de hoek van de cardan
gone
helaas alles weer opnieuw moeten maken omdat het blok inderdaad absoluut niet horizontaal kan liggen.
voor steekt de poulie flink boven de dwarsligger uit en achter redelijk laag.
voor steekt de poulie flink boven de dwarsligger uit en achter redelijk laag.
zie je het voor je... aan het stoplicht, zo'n gabbertje dat denkt.... "He, een ouwe landrover; die zal ik eens even schijtrijden met mijn opgevoerde gabber-autootje". Totdat het licht op groen springt.........