Bij het schakelen van R naar D en van D naar R klinkt er een enorme klap. Het is vooral hoorbaar als alles op bedrijfstemperatuur is. Wat ik mij nu afvraag is het de automaat of komt het geluid uit de tussenbak. Als je schakelt hoor je twee klikken en dan een klap, net of het ergens overheen schiet. En wat zou het kunnen zijn, waardoor deze klap wordt veroorzaakt ?
Ik heb er een filmpje van gemaakt.
https://drive.google.com/file/d/0B1F-nC ... sp=sharing
D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
kruisjes van de cardanassen speling?
inputgear in tussenbak op uitgaande as van hoofdbak splines versleten (bij reparatie nieuw type inputgear plaatsen dat voorzien is van gaten om olie tussen as en gear te laten komen)
A-frame kogel veel speling?
Als je een D1 hebt met losse meenemers zoals een defender dat heeft, meenemers speling op de steekas.
en dan nog wat minder voor de hand liggende/voorkomende opties als differentieel met speling, tussenbak met speling ergens etc
inputgear in tussenbak op uitgaande as van hoofdbak splines versleten (bij reparatie nieuw type inputgear plaatsen dat voorzien is van gaten om olie tussen as en gear te laten komen)
A-frame kogel veel speling?
Als je een D1 hebt met losse meenemers zoals een defender dat heeft, meenemers speling op de steekas.
en dan nog wat minder voor de hand liggende/voorkomende opties als differentieel met speling, tussenbak met speling ergens etc
gone
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
Re: D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
Roger je spreekt Abracadabra voor mij ?
Kruisjes lijken mij goed, geen noemenswaardige speling als ik de as met beide handen probeer te draaien.
Inputgear oké (google is your friend) met gaatjes dat snap ik. Uitgaande as van hoofdbak (automaat bedoel je dan ?) splines versleten. (Wat zijn splines ?)
A-frame kogel veel speling (waar zit A-frame kogel ?)
Een D1 met losse meenemers. (meenemers ?) speling op de steekas (steekas ?)
Kruisjes lijken mij goed, geen noemenswaardige speling als ik de as met beide handen probeer te draaien.
Inputgear oké (google is your friend) met gaatjes dat snap ik. Uitgaande as van hoofdbak (automaat bedoel je dan ?) splines versleten. (Wat zijn splines ?)
A-frame kogel veel speling (waar zit A-frame kogel ?)
Een D1 met losse meenemers. (meenemers ?) speling op de steekas (steekas ?)
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
p38rangerover schreef:Roger je spreekt Abracadabra voor mij ?
Kruisjes lijken mij goed, geen noemenswaardige speling als ik de as met beide handen probeer te draaien.
Speling moet je controlleren als de cardan niet "op spanning" staat. dus zorg dat je de as wel in de speling van diff etc kan verdraaien. voel niet alleen in draairichting maar ook op dwarsrichting of er speling is, er hoort GEEN speling voelbaar te zijn
Inputgear oké (google is your friend) met gaatjes dat snap ik. Uitgaande as van hoofdbak (automaat bedoel je dan ?) splines versleten. (Wat zijn splines ?)
Inputgear is een set tandwielen in de tussenbak die aangedreven worden door je hoofdbak (handbak of automaat, in de tussenbak identieke techniek) de uitgaande as van de hoofdbak (in jouw geval de automaat) heeft een steekasprofiel op de buitenzijde (groeven in lengte richting) dat precies in het profiel aan de binnenzijde van het inputgear past, als deze groeven slijten (hoge deel wordt smaller, lage deel wordt breder) krijg je speling tussen de as van de hoofdbak en het inputgear in de tussenbak. De inputgears met gaten zouden dit door betere smering moeten helpen voorkomen.
A-frame kogel veel speling (waar zit A-frame kogel ?)
De A-frame kogel zit aan het A-frame uiteraard
Een D1 met losse meenemers. (meenemers ?) speling op de steekas (steekas ?)
Steekassen zijn de metalen staven die de naaf met het differentieel verbinden en zo de wielen aandrijven, op de naaf worden deze met 6 boutjes vastgezet. de flens waarmee de steekas aan de naaf zit wordt meenemer genoemd, ik weet niet wanneer een disco 1 steekassen heeft met vaste flens (denk dat dat alleen de oudere modellen zijn) en wanneer de meenemers los op de as zitten (over splines met een borgveer op de plek gehouden) De meenemers die los van de steekas zijn krijgen wel vaker speling op de splines wat ook weer speling in de aandrijflijn is en klappen kan veroorzaken.
ik hoop dat ik eea kon verduidelijken, anders gewoon vragen
gone
- p38rangerover
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
- Locatie: Klazienaveen
Re: D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
Roger bedankt voor jou duidelijke uitleg. Hier ben ik toch weer een stuk wijzer van geworden.
Als ik het dan goed begrijp kan dus aan de inputgear het profiel aan de binnenzijde zijn versleten en/of aan de uitgaande as het profiel op de buitenzijde. Of kan dit niet beide tegelijk. Om er achter te komen of de inputgear versleten is moet je dus de tussenbak open maken ?
Van het A-frame heb ik een plaatje opgezocht (lijkt op een A) ik denk dat je dit bedoeld nr. 13 op het plaatje.
De speling op de steekas, kan je dat controleren door de auto omhoog te zetten dat de as vrij is en dan draaien aan de wielen of heb je dan alleen maar de eventuele speling van het wiellager.
Al met al vind ik het wel weer interessant maar ik kan momenteel ook niet even onder de auto kijken omdat de auto weg is naar Duitsland, dus dat moet even wachten.
Als ik het dan goed begrijp kan dus aan de inputgear het profiel aan de binnenzijde zijn versleten en/of aan de uitgaande as het profiel op de buitenzijde. Of kan dit niet beide tegelijk. Om er achter te komen of de inputgear versleten is moet je dus de tussenbak open maken ?
Van het A-frame heb ik een plaatje opgezocht (lijkt op een A) ik denk dat je dit bedoeld nr. 13 op het plaatje.
De speling op de steekas, kan je dat controleren door de auto omhoog te zetten dat de as vrij is en dan draaien aan de wielen of heb je dan alleen maar de eventuele speling van het wiellager.
Al met al vind ik het wel weer interessant maar ik kan momenteel ook niet even onder de auto kijken omdat de auto weg is naar Duitsland, dus dat moet even wachten.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D1 '95 300tdi Klap in automaat of tussenbak ?
achter op de tussenbak zit een rond deksel, als je daarvan de bouten verwijderd kan het deksel, en de onderliggende ring uit de bak en bij de meeste tussenbakken kun je dan het inputgear naar achteren toe er uit trekken. waarschijnlijk zit er bruinte prut tussen dus zal een beetje klemmen. Bij enkele tussenbakken (de 1,6 overbrenging??) komt een tandwiel van het inputgear tegen het huis aan bij het proberen het inputgear te verwijderen.... bij die bakken moet de tussenbak van de hoofdbak af om het inputgear te verwijderen.
Ja, nummer 13 is de betreffende kogel.
steekassen
de bovenste heeft een vaste meenemer, de onderste een losse, er zit dan een rubber dop in het midden over het stukje steekas.
als de rubber dop verwijderd wordt en iemand even vooruit/achteruit optrekt kun je zien hoeveel de as draait in de meenemer
Ja, nummer 13 is de betreffende kogel.
steekassen
de bovenste heeft een vaste meenemer, de onderste een losse, er zit dan een rubber dop in het midden over het stukje steekas.
als de rubber dop verwijderd wordt en iemand even vooruit/achteruit optrekt kun je zien hoeveel de as draait in de meenemer
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten