HarVel schreef:Na 115.000 voornamelijk snelwegkilometers met mijn Puma 110 kan ik het dorstige beamen. Zonder roofrack met 110 op de cruisecontrol gemiddeld 1 : 8,5. Met roofrack 1 : 7,5.
Tja, ik weet niet wat de precieze werking van de cruisecontrol is op het verbruik -- als ie te nerveus de snelheid op peil probeert te houden is het wellicht niet gunstig -- mijn cruisecontrol zit in mijn rechtervoet, en die cruiscontrol werkt soms beter (en soms minder ... ik kreeg een afrekening wegens na correctie 111 km/u waar 110 was toegestaan -- het argument dat ik altijd 110 rijd is een vlieger die niet op gaat, zelfs niet op 1 april). Ik probeer wel waar mogelijk en zinvol op zuinigheid te rijden: dus eerder voet van het gas, en dus weinig remmen (scheelt ook in de remblokjes), maar als het zo uitkomt ook door diepe sneeuw of steil los grind, dus daar waar de auto toch echt moet werken om maar langzaam vooruit te komen. Verder heb ik een hekel aan druk verkeer, in W-Nederland neem ik zo mogelijk de trein, dat is beter voor iedereen.
Anyway, na 68885,5 km had ik vanaf nieuw 6452,9 liter verstookt en dus 1 op 10,675, ofwel 9,368 liter per 100 km, gereden. Ondanks de spreiding - 's zomers gunstiger en 's winters ongunstiger - en ondanks de effecten van de niet altijd precies gelijk volle tank was er geen tank-beurt bij die onder de 1:9 bleef, veel beter als 1:11 zit er ook niet tussen dus rijd ik ammergenoeg niet zo zuinig als de Td5 maar het kan ermee door (en het is dus beter als de fabrieksopgave).
Ik rijd zonder roofrack, met een vrijwel standaard 110 2.4 HT, vrij veel lucht in de banden, eerst 7.5x16 Michelin Latitude Cross, later ook Michelin XPC, en het laatste half jaar 235/85x16 Continental CrossContact AT (en wat kilometers Nokian Hakapeliitta LT2) beide op HD velgen. Niet standaard is wat bescheiden "hardware" stalen stuurstangbeschermer, diff-beschermer, bumperettes en de laatste tijd een set rocksliders, samen met wat permanente zooi gooit dat wat extra gewicht in de schaal, en veelal niet meer dan een paar honderd kilo echt nuttige lading, en nooit met een aanhanger
O ja, ik rijd ook met een radiator-muff en die moet ik weer eens oprollen - de motor mag van mij dus best warm worden, zolang ie maar niet te warm wordt.
Misschien zitten er hopeloze drankorgels tussen, maar dan had ik ook (of nog meer) geluk met mijn oude Td5 (waar de cijfers dus nog beter waren).
Ik denk dat het 1:8 verbruik meestal wel te verbeteren valt: wat meer lucht in de banden, eventueel zuiniger banden, en ook iets van het "nieuwe rijden" - kijk eens hoever de auto uitrijdt zonder het gas aan te raken. Nog beter het "nieuwste rijden"
(my own invention) dwz. waar mogelijk zo gas geven dat de turbo je helpt.
Groeten MarcS