RRsport TdV8 '08 Afneembare trekhaak op slot noodzakelijk?.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

RRsport TdV8 '08 Afneembare trekhaak op slot noodzakelijk?.

Berichtdoor Rob Pt » 24 Feb 2015, 00:22

Het is zo goed als zeker dat ik een Ranger Rover TDV8 ga kopen d.w.z. vandaag (dinsdag) valt de beslissing. Er zit een afneembare trekhaak bij maar helaas kan de eigenaar vooralsnog de sleuteltjes ervan niet vinden.
De trekhaak vergrendelt zoal het hoort in de houder maar is zonder sleuteltje uiteraard niet op slot te doen.
Ik ben altijd van de veronderstelling uitgegaan dat het op slot draaien op zich niets met het vergrendelen te maken heeft maar uitsluitend dient als diefstalpreventie. (Bij mijn Discovery 3 draaide ik de trekhaak eigenlijk puur uit gewoonte altijd op slot.)

Is mijn veronderstelling juist of loop ik het risico dat de trekhaak loskomt uit de houder als deze uitsluitend vergrendeld is doch niet op slot is gedraaid?

Als het doorgaat wordt het overigens deze:

Afbeelding

TDV8 HSE, MY08, 132.000km gedraaid (aantoonbaar) en dealer onderhouden.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

RobStewart

Re: RRsport TdV8 '08 Afneembare trekhaak op slot noodzakelij

Berichtdoor RobStewart » 24 Feb 2015, 07:55

... the lock is there to stop it being stolen, but it should work normally without locking it.

Oh and you can buy the lock separately, Part Number KNW500010, for € 21,60 inc BTW which is a lot cheaer than the whole ball KNB500070 which is € 630,41. :shock: :shock: :shock:

Or you can just use your old one from your D3 :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 24 Feb 2015, 20:26

Bedankt voor je reactie Rob. Dan is het zo als ik al veronderstelde.
Overigens heb ik inderdaad vandaag de knoop doorgehakt en haal ik de auto donderdag op in Lissabon en kreeg meteen te horen van de eigenaar dat hij de sleuteltjes van de trekhaak had gevonden incl. de 2de afstandsbediening. (kon hij in eerste instantie ook niet vinden)
Dus iedereen weer blij.

Trouwens goed om te weten dat in noodgevallen het slotje te vervangen is. Dat die trekhaak erg duur is dat wist ik al want voor de Discovery 3 moest ik er toentertijd een kopen incl. een kabel met een 13-polige MulticonWest stekkercontactdoos.
Samen zo'n kleine € 1000 als ik me dat nog goed herinner.

Nu moet ik alleen een nieuwe bekabelingsset kopen want de huidige is slechts 7-polig. Gelukkig is die plug and play en stelt de montage niet veel voor.

RobStwart schreef:Or you can just use your old one from your D3 :lol: :lol: :lol:

Dat had een idee kunnen zijn ware het niet dat ik die mee verkocht heb ....... ;) En er is ook nog zoiets als 'passen'.........

Nog even off-topic richting moderator.
Ik zie dat de topictitel is aangepast maar ondanks dat ik zelf één van de mensen ben die had voorgesteld om in de topictitel aan te geven welke auto/type het betreft (klik), heb ik dat nu niet gedaan omdat de afneembare trekhaak in dit geval niet specifiek voor een RR Sport TDV8 is maar 'universeel ' is voor meerdere typen.

Edit: Al is de reactie nog zo snel, een PB achterhaalt hem wel want ná het plaatsen van deze reactie zag ik pas dat ik een PB had waarin me werd gewezen op het vermelden van type e.d. in de topictitel. Dat noemen we dus heerlijk langs elkaar heen praten. ;)

Rob

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 23 Mar 2015, 01:45

Rob Pt schreef:Nu moet ik alleen een nieuwe bekabelingsset kopen want de huidige is slechts 7-polig. Gelukkig is die plug and play en stelt de montage niet veel voor.

Dit bleek gelukkig ook niet nodig want de vorige eigenaar heeft kennelijk zelf nooit gekeken of er een aanhanger achter gehad want nadat ik thuis de afschermkap had verwijderd bleek er een 13-polige contactdoos (Jaeger) af fabriek gemonteerd te zijn. Wel even gecontroleerd natuurlijk maar alles is helemaal volgens de regels der kunst aangesloten.
Morgen kan ik hem overigens weer ophalen bij de dealer in Badajoz (Spanje) want: tegenligger + steentje = sterretje in de vooruit en enige seconden daarna een enorme scheur. Een nieuwe voorruit dus. Nu nog even afwachten wat de verzekering gaat doen want die riep onmiddellijk: Carglass!
Carglass ........... ik dacht toch echt van niet! :evil:

Hierbij nog een foto van het zwarte geval in zijn natuurlijke habitat

Afbeelding

Rob

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 23 Mar 2015, 23:09

Wel een beetje off-topic maar omdat ik de kapotte voorruit toch al had genoemd dat verhaal hier ook maar afmaken.
Hoeveel het in Nederland gekost zou hebben daar heb ik geen idee van maar er zit weer een nieuwe originele voorruit in. Totaal incl. BTW € 716.40 en mij viel dat vreselijk mee want ik had beduidend meer verwacht. Het lagere werkplaatstarief in Spanje (en ook in Portugal trouwens) t.o.v. Nederland heeft het geheel hoogstwaarschijnlijk goedkoper gemaakt.
Het werkplaatstarief was 3 uren à € 46.00 ex. BTW. De ruit kostte € 463.87 ex. BTW Verder nog wat kit/lijm. Spiegel en regensensor weer perfect gemonteerd tegen de voorruit en ook de rest is perfect afgewerkt. Geen spoortje van de reparatie vinden.
Nu de verzekering nog ........

Rob

Terug naar “Techniek”