Werk/achteruitrijlamp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Peu » 22 Feb 2015, 11:21

De oude carbidlamp die over de achteruitrijlichten was geschakeld heb ik gedumpt. Nu een LedLink worklamp (16x3W) gemonteerd. Een zee van licht met 3100Lumen!! Om het overige verkeer niet te hinderen heb ik de lamp nu met een losse schakelaar onder het dash aangesloten en niet meer via achteruit (officieel mag dit voor de APK niet, dacht ik. Alhoewel hij met de oude lamp gewoon is goedgekeurd, echter kon je hem op de lamp nog uitzetten.)
Is dit zo toegelaten of moet dit bv altijd via geschakelde +...?
Bijlagen
image.jpg
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Erik Peters » 22 Feb 2015, 14:22

Op mijn Land Rover('s) zit op ± dezelfde plaats een (hella) werklamp gemonteerd (eentje met een halogeenlampje). Deze gaat (middels een extra relais) aan, op het moment dat ik de achteruitversnelling in schakel (stuurstroompje afgetakt van de standaardachteruitrijlamp). Bij mijn 300 Tdi zit dit al 16 jaar zo en ik heb nog nooit problemen gehad met de APK. De lamp is zo afgesteld dat die zo'n 10 meter, midden achter de auto, op de grond schijnt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor VeeTee » 22 Feb 2015, 14:40

Erik Peters schreef:Op mijn Land Rover('s) zit op ± dezelfde plaats een (hella) werklamp gemonteerd (eentje met een halogeenlampje). Deze gaat (middels een extra relais) aan, op het moment dat ik de achteruitversnelling in schakel (stuurstroompje afgetakt van de standaardachteruitrijlamp). Bij mijn 300 Tdi zit dit al 16 jaar zo en ik heb nog nooit problemen gehad met de APK. De lamp is zo afgesteld dat die zo'n 10 meter, midden achter de auto, op de grond schijnt.

Groet,

Erik.


Je kunt dit eventueel nog uitbreiden door een handgeschakeld stuurstroompje (schakelaar op dash) ook het relais te laten bedienen. Wil je het helemaal mooi, dan middels een drie-standenschakelaar: manual, auto (achteruitrijden), off.

(En officieel mag 'ie natuurlijk niet met het achteruitrijlicht geschakeld worden)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor RobStewart » 22 Feb 2015, 15:00

VeeTee schreef:(En officieel mag 'ie natuurlijk niet met het achteruitrijlicht geschakeld worden)


... I have read an re-read the APK reguilations and there is nothing in them that says you cannot have an extra achteruitrijlicht or that the achteruitrijlicht must be of a certain wattage etc etc.

The only regulations covering it is that one must be fitted to vehicles that are registered after 31st December 1997 (Artikel 5.2.51), that it must be white or yellow (Artikel 5.2.53) and that you can have extra ones (Artikel 5.2.57).

There actually is no specific rule regarding an independently switched white light to the rear either however it is generally accepted that dislaying a white light to the rear when travelling in a forwards direction is not allowed.

Being sensible however then Vincents suggestion of the 3 way switch with a dashboard warning lamp to show that it is on is the most sensible solution.

Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 22 Feb 2015, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor VeeTee » 22 Feb 2015, 16:07

Ah, 5.2.57 punt j) ... zeker overheen gelezen ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Edward » 22 Feb 2015, 18:27

De 130 heeft twee Hella breedstralers onder de bal hangen die de originele lamp vervangen en dat heeft idd nog nooit commentaar opgeleverd. Noch van de Apk keurmeester noch van de politie.

En die laatste heb ik toch wel eens verblind met 110 watt die redelijk recht achteruit straalt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Erik Peters » 22 Feb 2015, 19:29

VeeTee schreef:Wil je het helemaal mooi, dan middels een drie-standenschakelaar: manual, auto (achteruitrijden), off.

Bij de Td5 heb ik nog geen tijd gehad om een extra draadje te trekken, maar bij de 300 Tdi heb ik dit ooit wel gedaan en heb ik dan ook een drie-standen schakelaar (een originele van LR (PRC2497) die in de eerste 110's de binnenverlichting en ik meen dashboardverlichting schakelde). Eigenlijk staat de schakelaar altijd op "auto" en dan gaat de stuurstroom van het relais via de schakelaar naar massa. Als de werklamp gewoon moet branden dan gaat er een stuurstroom van de schakelaar naar het relais en door het originele achteruitrijlampje naar massa (als ik dan de achteruitversnelling inschakel heeft het relais geen massa meer en gaat de werklamp uit).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor VeeTee » 22 Feb 2015, 22:04

Erik Peters schreef:
VeeTee schreef:Wil je het helemaal mooi, dan middels een drie-standenschakelaar: manual, auto (achteruitrijden), off.

Bij de Td5 heb ik nog geen tijd gehad om een extra draadje te trekken, maar bij de 300 Tdi heb ik dit ooit wel gedaan en heb ik dan ook een drie-standen schakelaar (een originele van LR (PRC2497) die in de eerste 110's de binnenverlichting en ik meen dashboardverlichting schakelde). Eigenlijk staat de schakelaar altijd op "auto" en dan gaat de stuurstroom van het relais via de schakelaar naar massa. Als de werklamp gewoon moet branden dan gaat er een stuurstroom van de schakelaar naar het relais en door het originele achteruitrijlampje naar massa (als ik dan de achteruitversnelling inschakel heeft het relais geen massa meer en gaat de werklamp uit).

Groet,

Erik.


Ik wil hem juist aan kunnen zetten bij het achteruit rijden, dus zo zou ik het zelf dus juist niet schakelen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Erik Peters » 22 Feb 2015, 23:20

@ VeeTee,

Bij de 300 Tdi gaat de werklamp 'normaal' ook automatisch aan wanneer ik de achteruitversnelling inschakel. Dan gaat het stuurstroompje (voor het relais) vanaf het originele achteruitrijlampje (rechts achter op de auto) via de schakelaar naar massa (achter het dashboard). Ik kan zo met één draadje volstaan van de schakelaar helemaal naar het relais bij het rechter achterlicht. (in de "helemaal uit" stand wordt er dus geen massa en ook geen plus geschakeld).
Bij de Td5 heb ik nog geen draad naar voren getrokken dus daar heb ik 'hetzelfde' stuurstroom draadje bij het rechter achterlicht aan massa gelegd. Daar zit (ook) een paarse (gezekerde, constante stroom)draad die voor de stroomvoorziening van de werklamp zorgt, net zo als bij de 300 Tdi.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Roger B. » 23 Feb 2015, 05:38

alleen kun je in jouw versie de lamp niet 'automatisch' niet aan laten gaan bij inschakelen van de achteruit....

immers... als de lamp uit is, krijgt de spoel van het relais geen massa omdat de schakelaar dit onderbreekt....
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten