S3 '79 SWB 2,25 benzine parabool veren voor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
roelof soeteman

S3 '79 SWB 2,25 benzine parabool veren voor

Berichtdoor roelof soeteman » 10 Feb 2015, 23:16

Ik ben bijna klaar met de revisie van de vooras van de S3 en nu twijfel ik erg hard hoe ik de veren ga terugzetten; de auto leunt onbelast (zonder bestuurder) best een beetje naar rechts. Met mij erbij dus nog meer, want hij is rechts gestuurd. De achterveren zijn een half jaar geleden vervangen want die waren compleet doorgezakt en die waren links en rechts gelijk. De voorveren waren origineel NS en OS gemerkt (in UK geleverd) en hebben ongeveer 10 jaar onder de auto gezeten. Van voor naar achter staat de auto nu na genoeg vlak. Als ik de veren nu onbelast bekijk is de NS (rechter) veer iets lager en langer als de OS (linker) veer. Voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt van de auto aan de rechterkant (accu, benzinetank, bestuurder) en zou dus de hoogste veer rechts moeten of sla ik de plank volledig mis...

Misschien is het wel een goed idee om ooit de voor en achterveren tegelijk te vervangen door een set die bij elkaar hoort en dan dus ook even oud is maar nu even niet :roll:
Land Rover Series 3 SWB '79

Roger B.

Re: S3 '79 SWB 2,25 benzine parabool veren voor

Berichtdoor Roger B. » 10 Feb 2015, 23:38

tja... hij hangt naar rechts, en de rechter veer is lager..... gewoon andersom terug zetten en kijken wat dat voor effect heeft...... je zou verwachten dat ie iets meer in 't lood komt
gone

RobStewart

Re: S3 '79 SWB 2,25 benzine parabool veren voor

Berichtdoor RobStewart » 11 Feb 2015, 07:59

... on a RHD vehicle the NS is on the Left and the OS is on the Right on a LHD vehicle the NS is on the Right and the OS is on the Left which is why springs now sold as Drivers Side and Passengers side.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”