Tip: DA3203 - Castor Correction Swivel Ball Kit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Tip: DA3203 - Castor Correction Swivel Ball Kit

Berichtdoor JoostKenya » 07 Feb 2015, 12:34

Ik ben nu toch zomaar erg enthausiast over een nieuw Britpart product.
(en ik heb zeker geen aandelen)
Swivels.png
Swivels.png (50.42 KiB) 6225 keer bekeken

We hebben op dit forum al vaak geschreven dat castor correction van de vooras bij een kleine verhoging niet echt nodig is. De opinie was als ik het goed samenvat ook dat de nadelen van gecorigeerde radius arms groter zijn dan de voordelen. En daar was ik het altijd wel mee eens.

Maar de laatse tijd ging ik met mijn 110 Puma, doordat mijn veren en dempers heel veel beter geworden zijn, steeds harder rijden op onverhard. En op een gegeven moment vond ik dat de besturing de beperkende factor begon te worden.

Britpart heeft nu een set van 2 swivels balls waarbij de gaten 3 graden verschoven zijn. De castor hoek wordt hiermee wat groter en het heeft verder geen effect op de stand van het diff zoals bij gecorigeerde radius arms wel het geval is.

En het resultaat is de moeite waard. De auto stuurt iets zwaarder. Maar het stuur komt veel sneller (gedempt) terug in de middenstand. Ik vind het een grote verbetering. De Defender wordt hiermee een goed (of nog beter) sturende auto. Zelfs zonder verhoging of met 1'' kan je dit overwegen. Ik heb getest met Landrover heavy duty veren (blauw/rood) waarmee de auto iets hoger staat in vergelijking met standaard 110 veren.

Het voordeel van een betere besturing geldt natuurlijk alleen als de verdere stuurinrichting 100% op spec staat. Anders kan je je energie beter eerst in de rest van de stuurinrichting steken.

De twee swivels in het pakket zijn niet meer hetzelfde en zijn gemarkeerd met een L en een R. En volgens de beschrijving is deze set niet voor de Puma. Maar toch blijk het te passen. Je gaat dan alleen terug van de dikkere bovenste swivel pin van de Puma terug naar het dunnere type van de Td5.
Ik kwam er tijdens het monteren pas achter dat de Puma een afwijkende bovenste swivel pin heeft maar dat was gelukkig geen probleem omdat alle benodigde onderdelen, lagers, swivel pins, het vet en zelfs de shims in het pakket meegeleverd worden.

Edward

Re: Tip: DA3203 - Castor Correction Swivel Ball Kit

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2015, 14:11

Woooo, ik denk dat je voorlopig eerder zachter dan harder zult rijden Joost! ;) ;)

Als jij ze nou ff goed test, dan monteren wij ze wel daarna. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 07 Feb 2015, 15:16

We gaan het zien. Die Swivels van die horror story zijn in iedergeval anders.
Dit product is namelijk net een paar maanden beschikbaar. En de horrorstory is al van begin 2014.
Britpart zegt zelf op hun site: "The swivel housings are from the OEM supplier and then machined to our specification".

Dan kan het natuurlijk nog steeds troep zijn maar ik heb ze inmiddels al vrij extreem getest. Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het setje dempers voor ons Libya Rally project. Dat setje heb ik hier in Kenia eerst op de huis tuin en keuken Puma pas gemaakt en afgesteld. En het wordt nu opgestuurd naar Nederland. Ik kan hier buiten de poort goed testen voor extreme condities en in Nederland lukt dat niet echt.
schock2.jpg

schock3.jpg

schock1.jpg

PS Ik heb ook al eens het onderste oor van een echte OEM Swivel kapot gesprongen. Met voldoende geweld kan alles uiteindelijk kapot.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 07 Feb 2015, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2015, 18:21

Och, ik hoor liever dat het een goed product is dan het tegendeel. ;)

Maar als het idd ergens goed getest kan worden dan is het wel door jou in de omgeving daar! :D
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2015, 19:40

JoostKenya schreef:Britpart heeft nu een set van 2 swivels balls waarbij de gaten 3 graden verschoven zijn. De castor hoek wordt hiermee wat groter en het heeft verder geen effect op de stand van het diff zoals bij gecorigeerde radius arms wel het geval is.

euhh.... verhogen veroorzaakt toch de kanteling van de as wat door gecorrigeerde radius armen weer teniet gedaan wordt (als je de juiste correctie voor je verhoging toepast)??

als je verhoogt met standaard armen en dan die swivels toepast houd je juist WEL je gekantelde diff..... toch?

Er van uitgaande dat je de castorhoek wil terugcorrigeren wegens verandering door verhoging zou je toch juist wel in de arm en niet in de swivel willen corrigeren om de stand van het diff weer correct te krijgen??
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2015, 21:10

Nee, de diffhoek wil je zoveel mogelijk in lijn met de cardanas dan wel in dezelfde hoek als de cardanas maakt bij de tussenbak.

Juist het terugzetten van de diff bij een verhoging veroorzaakt een groter verschil in hoek van de cardanas tussen bak en as en dat veroorzaakt trilling.

Maar het caster wil je graag origineel hebben omdat de wagen dan beter bestuurbaar is. Dus die bollen is wel een antwoord waar veel mensen op zitten wachten.

Dus als de kwaliteit oké is dan gaan ze die heul veul verkopen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2015, 21:35

ah oke, dacht dat de stand van het diff een probleem was ivm smering (minder olie) ofzo, had even niet aan de hoek van de kruisjes gedacht...... al wil je die ook niet te groot maken dus blijft verhogen altijd een nadeel voor je eenparigheid in je cardan
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Feb 2015, 23:07

... I have to admit I am struggling with this one. :? :? :?

Having spent a few days at The Academy at the end of last year going through Camber, Caster, Toe, KPI, Included Angle, Scrub Radius etc I have sat here with my notes and tried to work out exactly what these swivel ball kits are trying to achieve.

"The difference between the vertical reference and the point at which the Caster angle intersects the road is called the Caster Trail, the larger the Caster Trail the greater the self centering effect, however increasing the Caster angle will increase the effort requited to turn the steering"

So by increasing the ride height then the Caster angle decreases, this in turn reduces the self centering capability of the wheels but also reduces the amount of effort required to turn the wheel.

Now the length of the radius arm is fixed and the top point at which the steering pivots around is also fixed (the upper swivel pin).

By increasing the height of the chassis relative to the ground then the front axle will move backwards in relation to the front of the vehicle, similarly the rear axle will move forwards in relation to the front of the vehicle. As the upper points of the axle are fixed then this will have a rotational effect on the whole axle and the nose of the differential will move upwards in relation to the ground and also the caster angle will decrease as the lower swivel pin will also move nearer the vertical.

The standard caster angle for a Defender is 3°15' with a tolerance of ± 45'

Now, and this is the bit I am struggling with.

There are in effect 3 different wheel sizes on a Defender which each have a different diameter and therefore in themselves effect the caster angle

205/80 R16 = 73.406 cm or 36.703 cm to centre of axle
265/75 R16 = 80.264 cm or 40.132 cm to centre of axle
235/85 R16 = 80.518 cm or 40.259 cm to centre of axle (7.50 x 16 are as near as makes no difference to this)

and 5 different front spring ratings with differing lengths fitted to "standard vehicles"

... so Britart have in there infinite wisdom come up with a 3°correction to the position of the swivel pins in relation to the axle but based on what ?

Surely the amount of caster correction is dependant upon the height change in the chassis due to the fitment of longer or heavier duty springs and/or taller tyres and as such can only be corrected with reference to the actual change in height to bring it back into tolerance.

Oh and there is no difference between the swivel balls and pins on a Puma and a Td5, Ref FTC5366, TAR100040 and TAR100050.

... and please do not start on the Akerman Principle as the 90 and the 130 are both engineered incorrectly :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2015, 23:32

RobStewart schreef:... I have to admit I am struggling with this one. :? :? :?

....

The standard caster angle for a Defender is 3°15' with a tolerance of ± 45'

...

... so Britart have in there infinite wisdom come up with a 3°correction to the position of the swivel pins in relation to the axle but based on what ?

Maybee ... misschien heeft Britpart in zijn oneindige wijsheid gedacht dat gezien het feit dat 3º15' ± 45' vlgs de regels is, en dat het echt rampzalig wordt bij een caster dat de 0 nadert .... dat je met 3º extra weer "in de buurt van goed" zit. Is door het verhogen het caster verminderd tot 1º dan brengt +3 je op 4º en dat is de bovengrens vlgs "het boekje". Bij hoeveel verhoging je 2-3º caster verliest is een eenvoudig sommetje ... je moet de lengte van de hockey-stick weten en daarna is het eenvoudige goniometrie.
Als Britpart het echt goed zou doen dan hadden ze ook 1º30' correctie en eventueel ook 4º30'.

Groeten MarcS

PS Vlgs mij heeft de wiel-diameter geen invloed op de caster-angle, wel op de caster-trail -- die trail is bij 205x16 10% kleiner als bij 7.5x16.

Terug naar “Techniek”