Hallo allen,
in een eerder topic ging het over mijn Discovery 1 300tdi waarvan de koppakking lek was. Inmiddels heb ik met succes de koppakking vervangen. Toen ik de garage uitreed en mijn thermostaat richting het midden ging, begon ik een raar geluid te horen. Ik was bang voor kapotte turbolagers o.i.d; dus de ANWB gebeld. De monteur heeft met een stethoscoop de turbo, dynamo, waterpomp beluisterd en sloot lagers uit. Omdat het geluid wel toerenafhankelijk is en pas bij 2000 rpm begint vermoedde hij een gescheurde turboslang, juist omdat de turbo e.d. natuurlijk wel opzij geduwd zijn tijdens de koppakking reparatie. Ook raadde hij aan de EGR te verwijderen als ik toch met de slangen aan de gang ging.
Ik dus een nieuwe siliconen slangenset voor turbo -> intercooler -> inlaatspruitstuk met 'egr blanking kit' besteld, met veel pijn en moeite de vastgeroeste bouten van de EGR verwijderd; de nieuwe slangen en blanking plate geïnstalleerd. Nu zijn er de volgende problemen:
- het geluid is er nog steeds. Het begint pas als de motor op temperatuur begint te komen. Het is een fluitend/trillend geluid. Het begint pas boven ongeveer 2000 rpm. Als ik stationair gas geef is het er niet of nauwelijks. Bij remmen op de motor is het er ook niet.
- de kachel doet het niet meer (blower blaast wel, wordt niet warm) Kan dit te maken hebben met ontkoppelde EGR? Ik heb nu de plug gewoon losgekoppeld weggebonden in de motorruimte.
- Mijn toerenteller doet het niet meer...... toeval??
Iemand hier ervaring mee of ideeën over? Ik hoor het graag! Weet iemand welke zekering er van de EGR is? Heeft deze een eigen (aparte) zekering? Ik kan het niet vinden in mijn werkplaatsboek...
Groet,
Joost
D1 '95 300Tdi: Turbo geluid, verwarming, EGR blanking
-
Discovery1995
Re: Discovery 1 1995 Turbo geluid, verwarming, EGR blanking
Zit er lucht in het koelsysteem, of rommel? Is de thermostaat OK?
-
Discovery1995
Gerard, dank voor je reactie.
Er zit geen lucht in het koelsysteem; dit is op de juiste manier ontlucht. Rommel kan, maar de koelvloeistof die er bij de koppakking-vervanging uit kwam was niet extreem smerig. De thermostaat nog niet gecontroleerd, maar de motor komt altijd wel netjes op temperatuur. Ik realiseerde me net dat het zou kunnen dat ik te kort gereden heb om de kachel goed warm te krijgen (zonder EGR duurt dat natuurlijk langer). Neemt niet weg dat het lawaai er nog steeds is en mijn toerenteller het spontaan heeft begeven. Het lawaai lijkt aan de linkerkant van het motorblok vandaan te komen, maar is moeilijk precies te plaatsen... Het is een soort loeiend/fluitend geluid.
Er zit geen lucht in het koelsysteem; dit is op de juiste manier ontlucht. Rommel kan, maar de koelvloeistof die er bij de koppakking-vervanging uit kwam was niet extreem smerig. De thermostaat nog niet gecontroleerd, maar de motor komt altijd wel netjes op temperatuur. Ik realiseerde me net dat het zou kunnen dat ik te kort gereden heb om de kachel goed warm te krijgen (zonder EGR duurt dat natuurlijk langer). Neemt niet weg dat het lawaai er nog steeds is en mijn toerenteller het spontaan heeft begeven. Het lawaai lijkt aan de linkerkant van het motorblok vandaan te komen, maar is moeilijk precies te plaatsen... Het is een soort loeiend/fluitend geluid.
- Erik Peters
Hallo Joost,
Een spruitstukpakking die niet 100 % afdicht ?
Groet,
Erik.
Een spruitstukpakking die niet 100 % afdicht ?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- GJ Disco 300 Tdi
Re: D1 '95 300Tdi: Turbo geluid, verwarming, EGR blanking
toerenteller doet het niet meer?
kijk eens naar de dynamo.
kan me ergens van herinneren dat daar het toerenteller signaal vandaan komt bij een D1 300tdi.
alle aansluitingen goed reinigen bv. met electro spray.
vwb dat geluid:
iemand anders gas laten geven en zelf rond het blok luisteren?
kijk eens naar de dynamo.
kan me ergens van herinneren dat daar het toerenteller signaal vandaan komt bij een D1 300tdi.
alle aansluitingen goed reinigen bv. met electro spray.
vwb dat geluid:
iemand anders gas laten geven en zelf rond het blok luisteren?
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
Geluid:
klinkt als uitlaatspruitstukpakking of inlaattraject.
hoe heb je die egr afgedopt? alleen aan de inlaatspruitstuk zijde, of alleen op de turbo?
je schrijft dat je iets los hebt weggebonden ? wat??
Kachel:
Als de motor op temperatuur is (en dat scheelt echt geen ki-lo-me-ters met wel of geen EGR) dan moet je voelbaar warme lucht uit de kachel krijgen, krijg je koude lucht, dan heb je geen circulatie door je kachelradiateur.... slangen goed aangesloten bij het wisselen van de kop?
worden beide slangen die door het schutbord gaan warm?
Toerenteller:
op je dynamo zit een aansluiting met "w" er naast, hier hoort een draadje met een schuifstekkertje op, dat is je toerentalsignaaldraad.... eraf gestoten? zorg dat ie goed klemt
klinkt als uitlaatspruitstukpakking of inlaattraject.
hoe heb je die egr afgedopt? alleen aan de inlaatspruitstuk zijde, of alleen op de turbo?
je schrijft dat je iets los hebt weggebonden ? wat??
Kachel:
Als de motor op temperatuur is (en dat scheelt echt geen ki-lo-me-ters met wel of geen EGR) dan moet je voelbaar warme lucht uit de kachel krijgen, krijg je koude lucht, dan heb je geen circulatie door je kachelradiateur.... slangen goed aangesloten bij het wisselen van de kop?
worden beide slangen die door het schutbord gaan warm?
Toerenteller:
op je dynamo zit een aansluiting met "w" er naast, hier hoort een draadje met een schuifstekkertje op, dat is je toerentalsignaaldraad.... eraf gestoten? zorg dat ie goed klemt
gone
-
Discovery1995
Heren, dank voor de reacties! Ik vermoedde zelf inmiddels ook een los of lek spruitstuk. Ik ga vandaag weer aan de slag, en houd jullie tips dankbaar in het achterhoofd! Ik zal vanavond schrijven hoe het me vergaan is.
Groet,
Joost
Groet,
Joost
-
Discovery1995
Hallo!
vanmiddag slechts een uurtje bezig geweest; en het geluids probleem is gelukkig opgelost! Het bleek dat bij de koppakking reparatie ik vergeten ben de bouten van het inlaatspruitstuk na te trekken; de lucht floot daar gewoon langs
Simpele reparatie dus!
Mijn toerenteller bleek inderdaad per ongeluk te zijn losgekoppeld van de dynamo: Het losdraaien van één van de EGR bouten was met een inbussleutel onmogelijk doordat hij vastgeroest zat; toen dus een moer op de oude bout gelast zodat ik een grote pijpsleutel kon gebruiken. Ik denk dat ik bij het plaatsen van de lasdeken in de motorruimte (om de luchtslangen te beschermen) het draadje heb losgetrokken.
Nu blijft er nog één ding over, en dat is de verwarming die maar matig werkt. Iemand daar nog ideeën over? Voor de duidelijkheid: Vóór koppakking reparatie deed de kachel nauwelijks iets; ná de koppakking reparatie deed hij het geweldig goed; maar sinds het verwijderen van de EGR (een week na koppakkign reparatie) doet de kachel het weer slecht. Ik snap niet wat hier het verband kan zijn; iemand ideeën?
Dank voor jullie tips, zeker m.b.t de toerenteller!
groet,
Joost
vanmiddag slechts een uurtje bezig geweest; en het geluids probleem is gelukkig opgelost! Het bleek dat bij de koppakking reparatie ik vergeten ben de bouten van het inlaatspruitstuk na te trekken; de lucht floot daar gewoon langs
Mijn toerenteller bleek inderdaad per ongeluk te zijn losgekoppeld van de dynamo: Het losdraaien van één van de EGR bouten was met een inbussleutel onmogelijk doordat hij vastgeroest zat; toen dus een moer op de oude bout gelast zodat ik een grote pijpsleutel kon gebruiken. Ik denk dat ik bij het plaatsen van de lasdeken in de motorruimte (om de luchtslangen te beschermen) het draadje heb losgetrokken.
Nu blijft er nog één ding over, en dat is de verwarming die maar matig werkt. Iemand daar nog ideeën over? Voor de duidelijkheid: Vóór koppakking reparatie deed de kachel nauwelijks iets; ná de koppakking reparatie deed hij het geweldig goed; maar sinds het verwijderen van de EGR (een week na koppakkign reparatie) doet de kachel het weer slecht. Ik snap niet wat hier het verband kan zijn; iemand ideeën?
Dank voor jullie tips, zeker m.b.t de toerenteller!
groet,
Joost
-
Roger B.
worden beide slangen die door het schutbord naar je kachel gaan warm?
gone
-
Discovery1995
dat moet ik nog even controleren, nu lijkt alles weer goed te werken....