Defender '15 2.2TD, Nu al roest op gloednieuwe Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobertJ

Defender '15 2.2TD, Nu al roest op gloednieuwe Defender

Berichtdoor RobertJ » 03 Feb 2015, 21:58

Sinds een paar dagen ben ik het gelukkige baasje van een nieuwe Defender 110 SW in Corris Grey :D . Stiekem is dit mijn ultieme droomauto en gezien de bouw van de Defender helaas dit jaar tot een eind zal komen is het de planning om deze defender dus nooit meer weg te doen. De Defender wegzetten en er niet mee rijden is absurt, wel wil ik de defender in een zo goed mogelijke conditie houden.
Vandaar dat ik mij de afgelopen dagen behoorlijk heb georiënteerd op het gebied van roestpreventie aan de onderzijde van de auto. Dinitrol komt overal positief uit de verf evenals Mike Sander vet. Mijn eerste ingeving was om het chassis en de onderzijde zelf te behandelen met Mike Sander vet. Echter ga ik nu al lezende steeds meer neigen naar een Dinitrol behandeling ondanks dit relatief duur is (€1295 incl.) Het nadeel van Dinitrol vind ik wel dat de gehele onderkant onder geblubberd wordt. Stel het chassis wil ik over jaaaaaaren laten verzinken, krijg je de Dinitrol dan nog wel uit de balken....? Toch nog een hoop onzekerheden die ik zo snel ook niet kan afleiden uit de verschillende draadjes.

De auto heeft ongeveer 120 km gelopen, hij is alleen nog maar naar huis gereden. Omdat toen de regen met bakken uit de lucht kwam heb ik hem direct grondig afgespoeld, ook aan de onderkant!
Nu ben ik eens onder de auto gaan liggen en verbaast het mij enorm hoeveel roest er al op de auto te vinden is.
Op het blok zit behoorlijk wat roest, de koppen van de stuurstangen zijn verroest, de rand van het voorste differentieel is verroest, op het scharnier van de motorkap zit een beetje roest, een aantal bouten en schroefjes zijn verroest en er is licht oppervlakte roest te zien op de lasnaden van het chassis.

Het ergste vind ik dan nog wel dat er in de naad aan be bovenkant van de koplap al roest te zien is. Mijn vraag is dus, is dit normaal bij een auto van een aantal dagen oud die even in de regen op de oprit heeft gestaan en daarna naar binnen is gereden waar hij al 2 dagen droog staat? Daarnaast nog iets anders, het viel me ook op dat de slang van de tank naar de vulopening gedraaid is, bij andere Defenders is dit gewoon een ronde slang.
Onderaan heb ik wat foto's bijgevoegd.

Ik hoor graag wat jullie denken van de roestbehandeling aan de onderkant en het chassis alsmede de roestvorming die nu al is ontstaan op een nieuwe auto. Ik zelf vind het niet echt leuk zeg maar....
Ik zal binnenkort wel wat mooie foto's schieten en mezelf even voorstellen.

Groeten Robert Jan

Motor:
Afbeelding

Stuurstang:
Afbeelding

Stuurstang:
Afbeelding

Voorste differentieel:
Afbeelding

Naad boven koplamp:
Afbeelding

Vulslang:
Afbeelding

Waterrover
Beheerder

Re: Roest op gloednieuwe Defender

Berichtdoor Waterrover » 03 Feb 2015, 22:16

Jammer dat je zo snel al met het roestduiveltje te maken krijgt. Echter al is de auto voor jou nieuw op kenteken gezet, de grote vraag is wanneer de auto van de band gerold is? Dit moet na te gaan zijn. Verder kan de auto voor langere tijd op de kade hebben gestaan in afwachting van transport?

Wanneer ik zo de gedraaide slang zie, krijg ik de indruk dat de auto zijn eindinspectie heeft gemist?

Ik heb indertijd mijn auto Dinitrol laten tectyleren, ik kan het ondanks de forse prijs alleen maar aanraden. Kijk bij Gosliga in Leeuwarden voor een indruk.

Chris

Roger B.

Re: Defender '15 2.2TD, Nu al roest op gloednieuwe Defender

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2015, 22:54

tja......ik vrees dat het voor de staat waarin je je auto gekregen hebt normaal is.....het is overigens NIET het gevolg van die 120km, maar eerder van de tijd tussen fabriek uit rollen en aan jou afgeleverd worden.

De plekken die op de foto's te zien zijn zijn onbehandeld metaal (op de klem van de stuurkogel na) dat dat vrij snel gaat roesten is te verwachten. Dat er zo veel plekken onbehandeld zijn...... zal wel met de goede bouwkwaliteit te maken hebben :roll:
gone

RobertJ

Berichtdoor RobertJ » 04 Feb 2015, 09:33

Ja het is inderdaad jammer. De roest in de naad boven koplamp lijkt mij toch zeker niet te horen?

Is er verder iets wat ik aan het roest op het differentiaal en de stuurastang kan doen? Kan ik dit afborstelen en met een chasislak inspuiten of met dik vet? Zou het helpen om bepaalde dingen zoals de scharnieren in te spuitenet vaseline spray o.i.d. of gaat vaseline spary juist zorgen voor een brug tussen staal en alu zodat alles nog sneller roest?
Ik wil de auto graag zo goed mogelijk bijhouden dus alle tips zijn welkom.
Ik heb iig geen zit om nu al tegen veroeste dingen aan te gaan kijken..

Dinitrol lijkt mij ook wel oke, gaat dit een probleem geven wanneer ik in de verre toekomst ooit het chasis wil laten verzinken, is het dan nog wel schoon te krijgen?

Robert Jan

tim

Berichtdoor tim » 04 Feb 2015, 09:51

http://www.owatrol.com/index.php?langue ... ol-owatrol

Wat betreft de roestnaad bij de koplamo; waardeloos.
ik zou zeker terug gaan naar LR en verhaal halen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2015, 10:17

Roger B. schreef:tja......ik vrees dat het voor de staat waarin je je auto gekregen hebt normaal is.....het is overigens NIET het gevolg van die 120km, maar eerder van de tijd tussen fabriek uit rollen en aan jou afgeleverd worden.

Met een beetje geluk vind je in het chassis ingeslagen de datum van productie van het chassis, dan weet je meer over de doorlooptijd.
Die doorlooptijd hoeft niet erg lang te zijn.

Chassis-datum.jpg

Met een beetje extra haast had ik deze auto na 5 weken op de stoep (en het betrof een "grijskenteken" auto die dus ook in NL nog omgebouwd moest worden en daarmee extra doorlooptijd kent.
NB ... Dit was dus niet de tijd tussen het bestellen/handtekening zetten en de levering. Nadat je je handtekening zet gaan ze eerst 2 maanden op de handen zitten, daarna begint de planning en uiteindelijk kan het vlug als iedereen meewerkt en er verder niks mis gaat. (Het kan ook anders ... bijv. een miscommunicatie zodat de auto die jij besteld hebt niet conform de bestelling geleverd wordt ... dan mag je gewoon wachten op een tweede exemplaar en dat duurt gewoon net zo lang als die eerste.)

Verder is het logisch dat de onbehandelde "machined" oppervlakken gaan roesten (of het logisch is dat zulke oppervlakken onbehandeld blijven is natuurlijk de vraag). Dat schroeven in scharnieren etc gaan roesten is ook gewoon, en het is ook gewoon dat de ene wel roest en een andere niet.
Je kan er zoiets als chassislak of koolteer oid op smeren -- nee niet op die scharnier-schroeven -- dan toont de onderkant een stuk fraaier, voor de functionaliteit maakt het niet uit. Vroeger vernevelde men ook wel oude motorolie onder tegen de auto ... niet echt milieu-vriendelijk, en met de jaren vernevelt de auto zelf wel olie, het chassis zo halverwege onder de auto blijft zo lang het beste.

Die roest boven de koplamp: Is daar het plaatwerk wel roestend blik? Of is dat alleen maar wat roestig stof (of erts) dat er (in de haven) tussen gewaaid is.
Bij mijn auto zat er overigens een naar dubieus streepje op een van de naden in het voorruit-raam -- ik heb dat door de dealer laten oplossen.

En die gedraaide vulslang is ook een dealer-dingetje, hij moet nu nog lastiger tot de rand vol-tanken als een standaard Defender (die je als een baby even een beetje de tijd moet geven voor een paar opblurpende "boertjes").

O ja, je kan een en ander natuurlijk ook allemaal laten zitten .... dan heb je een nog autentieker icoon / voorbeeld van hoe de productie tot z'n einde kwam.

Groeten MarcS

Even een oepsje hersteld: tussen de chassis-datum en het hier op de stoep moment zaten slechts 5 weken, dus het bouwen moet best vlot gaan, daarna overvaren, ombouwen en verder alle frictie-tijd bij alle tussenstappen

Walterke

Berichtdoor Walterke » 04 Feb 2015, 12:11

Heel de defender uit elkaar halen en alles laten galvaniseren :mrgreen:

Dinitrol laad het chassis voor mijn gevoel alleen harder roesten en het zijn jaarlijks terugkomende kosten omdat je weer een nieuwe laag Dinitrol nodig hebt, besteed het liever ergens anders aan
Laatst gewijzigd door Walterke op 04 Feb 2015, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

EdwinO

Berichtdoor EdwinO » 04 Feb 2015, 12:24

Hoi Robert Jan,

Je kunt de roestplekken met een chemisch goedje omzetten, heb ik goede ervaring mee bij mijn oude Ninety en bij een aantal stalen schepen.
Meer info op www.ranexrustbuster.nl/
Daarna afwerken met primer en chasislak.
Succes!
Groet Edwin
LR Ninety 2.5L benzine 1985
LR Defender Td5 2002
Discovery Td5 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2015, 12:46

De nu getoonde oppervlakkige "vliegroest" is vlgs mij een prima basis voor zoiets als chassis-lak, koolteer, lijnolie of wat dan ook wat je als extra beschermlaag aan de buitenkant kan toepassen. Een roest-omzetter is in mijn ogen vooral nuttig wanneer er sprake is van roest-korsten waar een afwerklaag niet in doordringt en waaronder die roest dus vrolijk voortwoekeren kan.

En de vraag of je blij bent met Dinitrol oid ... die vraag is blijft vlgs mij onbeantwoord. Je hebt voorstanders en je het sceptici. Als je jaren lang niks doet, en je hebt een beetje geluk met je chassis dan duurt het ook jaren voordat je serieuze roest ziet, heb je pech, of woon je aan de kust (of rijd je veel op het strand of vies-zoute wegen) dan kan het chassis er ook in een paar jaar uit zien alsof het een paar lustrums achter de rug heeft.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 04 Feb 2015, 13:31

Walterke schreef:Heel de defender uit elkaar halen en alles laten galvaniseren :mrgreen:

Dinitrol laad het chassis voor mijn gevoel alleen harder roesten en het zijn jaarlijks terugkomende kosten omdat je weer een nieuwe laag Dinitrol nodig hebt, besteed het liever ergens anders aan

Ik weet niet waar deze wijsheid vandaan komt? :o Dinitrol is bewezen zeer effectief tegen roest. Verder heeft Dinitrol na behandeling, éénmaal per 2 jaar inspectie én bijwerken waar het noodzakelijk is. Gratis. ;) Omdat het chassis na tectyleren zeer lang houdbaar blijft, vraag ik mij af of verzinken op een later tijdstip een meerwaarde heeft?

Groet, Chris

Terug naar “Techniek”