hydrauliekolie in motorolie als reiniger

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42

hydrauliekolie in motorolie als reiniger

Berichtdoor sleen42 » 30 Jan 2015, 08:17

Hallo ervaringsdeskundigen,dus niet iedereen :D

Moet een dezer dagen even olieverversen van mijn Disco2 Td5.Mijn vraag;

vroeger deden we wel eens een X scheut hydrauliekolie bij de motorolie om de motor inwendig te reinigen,klepstoters etc.Daardoor komt alle vuiligheid in de motor los en na een Y aantal kilometer werd er dan ververst.Nu mijn vraag;wat zouden de waardes zijn van X en Y??
Vroeger kiepten we er gewoon een scheut in en reden er 100km mee,maar met de CDI motoren van vandaag de dag?
Dus is het nog een idee of een echte afrader?

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Gerard4t

Re: hydrauliekolie in motorolie als reiniger

Berichtdoor Gerard4t » 30 Jan 2015, 08:56

Ik zou het zelf niet doen. Het is niet de olie die er in hoort en bij moderne motoren komt het er nogal op aan. Verder heeft de juiste synthetische motorolie eigenschappen ingebouwd waardoor het afzetten van vuil tegengegaan wordt..
Ik denk maar zo: zolang het allemaal goed werkt gewoon olie verversen en verder geen extra dingen doen.

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 30 Jan 2015, 09:02

Klopt maar ik heb de laatse tijd een nagelend geluidje in de kop?Vermoed een klepstoter?Vandaar mijn vraagje.Ik ben alleen bang voor eventuele oliekeringen.....

Had dat geluidje ook al eens eerder gehoord,bij het trekken vanuit stilstand(weinig toeren)hoorde je het soms even en dan was het weer weg.Nu blijft het geluid meer aanwezig.Lijkt op een tikkende klep oid.Dus ik denk baat het niet dan schaadt het misschien ook wel niet.Dacht er zelf aan om 0,5 liter er in te kiepen,100km rijden zodat hij goed warm is geweest en dan natuurlijk meteen verversen.

Jeroen

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 30 Jan 2015, 10:05

Forté heeft er een goedje voor. Je giet het er in laat de motor x min draaien en dan ga je motor olie verversen. Ze hebben ook een goedje voor in de diesel, haal het 1x per jaar bij een garage houder, auto materalen handel verkoopt het niet, en hij was altijd zeer sceptisch over toevoegingen maar na een paaar goede ervaringen was hij om.

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... Flush.html

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

conny

Berichtdoor conny » 30 Jan 2015, 11:29

Probeer het een keer uit en vertel ons je ervaringen :D Alle gekheid op een stokje; ik denk dat je het risico wel kunt nemen; er zijn talloze Td5's die rond gereden hebben met een sloot diesel extra in de motorolie (verstuiverringetjes, lekke kop) en daar houden ze ook niets van over. Flinke hoeveelheid koelwater in je motorblok (koppakking) lijkt ook geen kwaad te doen. :roll:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2015, 20:41

en er zijn ook zat van die (te laat opgemerkte) diesel gesmeerde Td5's met stukgelopen turbo's en lagerschades :roll:

Ik denk dat je beter een product als de link van Jan gebruiken kunt dat een dosering in de gebruiksaanwijzing heeft, dan zomaar op de gok een X=hoeveelheid spul er in te kiepen...

Forté schrijft in haar gebruiksaanwijzing ook expliciet dat je niet moet gaan rijden als het spul in de olie zit omdat het de smeringseigenschappen van de olie daadwerkelijk beinvloed....
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 30 Jan 2015, 21:33

Ik vind he tniet de meest voor de hand liggende manier om het verschijnsel van het tikken op te lossen. Misschien is de thermostaat stuk en blijft de motor te koud? Ik zou zelf op een andere manier op zoek gaan.

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 30 Jan 2015, 21:43

Hallo Gerard,

nee eigenlijk heb je wel gelijk maar;

motor liep prima tot ik er 1 liter 5W40 bij gekiept heb....had even geen andere olie staan dus dat er in gegooid en vlug weer op weg.Hierna loopt de motor dus niet echt mooi meer,bijna op 4 cilinders...Heb een beetje op internet zitten pluizen daar kom ik tegen dat de dikkere olie een oliekanaaltje kan doen verstoppen.Vandaar dat ik dit dus even wilde proberen?Kan verder toch niet echt kwaad,ja ik doe er wel Forte in dan weet ik inderdaad zeker dat ik de juiste mengverhouding heb :idea:

Mocht dit niet helpen dan ga ik wel verder zoeken.

Jeroen

Johnny

Berichtdoor Johnny » 30 Jan 2015, 22:51

Nadat ik de 130 had weg gebracht voor wat motor controlle/reparatie en chuning ging de ook 5w40 in. Normaal onderhoud doe ik zelf en moet zeggen dat de motor heel netjes loopt, daar kan het dus niet aan liggen.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 30 Jan 2015, 23:03

Zou ook nog wel 15W40 geweest kunnen zijn.... :oops:

In iedergeval loopt hij sinds die tijd niet echt mooi meer(vorige week)

Jeroen

Terug naar “Techniek”