P38 '99 V8 4.0 uitlezen ervaringen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Alexander de Vos

P38 '99 V8 4.0 uitlezen ervaringen

Berichtdoor Alexander de Vos » 27 Jan 2015, 17:58

Beste Land Rovers liefhebbers,

Ik ben net nieuw hier dus hoop dat het hier goed staat.
We zijn van plan om een Range Rover 4.0 V8 uit 1999 te kopen met een km stand van 260.000 voor een reis van +/- 9.000 km.
We hebben er 1 op het oog in de buurt van Utrecht die technisch in goede staat lijkt te zijn.
Voor de zekerheid zouden we hem graag willen uitlezen, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit nu wel of niet mogelijk is.

Ik heb al verschillende dealers gebeld over het uitlezen, de één zegt dat het simpel weg niet mogelijk is, de ander zegt dat het een kans van 50/50 is dat het werkt en een ander zegt weer dat het geen zin heeft, want als je hem al überhaupt kunt uitlezen dan krijg je een waslijst aan foutmeldingen doordat hij elke "foutmelding" opslaat, zelfs bij een kapot lampje.
Hoe zijn jullie ervaringen hier mee? tips?
Ik hoor het graag! :D

Groeten,

Alexander de Vos

Roger B.

Re: P38 uitlezen ervaringen

Berichtdoor Roger B. » 27 Jan 2015, 18:10

met de juiste apparatuur zou ie gewoon 100% uit te lezen moeten zijn

een deel van de storingen kunnen inderdaad oude opgeslagen storingen zijn, maar die zijn dan wel opgetreden NA de laatste keer storing wissen. Je kunt dus uitlezen, rijden, nogmaals uitlezen om de op dit moment aanwezige storingen te zien.

Universele uitleesapparatuur kun je eigenlijk er van uit gaan dat alleen de verplichte motorgegevens kan uitlezen, alle extra systemen (ABS/TC, EAS, SRS, HEVAC etc) bijna zeker niet.

Ik ben er van overtuigd dat een P38 een heerlijke auto kan zijn voor een lange reis...... maar er een kopen om vervolgens mee op reis te gaan lijkt me vragen om ellende....

Als je je auto kent, en alle aan het licht gekomen "problemen" verholpen hebt en geen onderhoudsachterstand meer hebt, dan is het best een betrouwbare auto, ook al is ie 15 jaar oud. Maar dat is niet iets wat je in een proefritje vast kunt stellen.
gone

RobStewart

Re: P38 '99 V8 4.0 uitlezen ervaringen

Berichtdoor RobStewart » 27 Jan 2015, 20:58

... you are obviously going to the wrong dealer, all the dealers should still have T4 which will read the entire vehicle and give you a comprehensive list of faults and which will also indicate if the fault is current or historic. The technician would then give an informed diagnosis of what needs to be looked at and what can be ignored. The fault codes could then be cleared and reread to show only the current ones.

However as the vehicle in question is 16 years old they are fobbing you off with an excuse because they don't want your money, they know that you won't come to them for regular servicing and certainly won't trade up to an L322 or L405 sometime this year and probably don't have anyone who can use T4 or would be able to locate the diagnostic socket on a P38a

You are probably better off going to a high end independent who has a T4 and also the skills and interest in your vehicle.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

jakewhite

Berichtdoor jakewhite » 28 Jan 2015, 20:20

Hallo,
Het is zeer zeker goed mogelijk, wij hebben zelf een eenvoudige uitlees computer hiermee kun je sowieso de basis uitlezen, motor, verlichting abs etc.

Een beetje garage moet dit ook kunnen gok ik zo.

Voor de eas kun je gratis legaal software downloaden,
Met een laptop en seriële aansluiting kun je zelf ook de eas uitlezen resetten, aanpassen en kalibreren. Kwestie van Google.

Cock146

Berichtdoor Cock146 » 04 Feb 2015, 13:39

Voor de zekerheid zouden we hem graag willen uitlezen, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit nu wel of niet mogelijk is...?/

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2015, 15:39

ja is mogelijk maar met het gros van de universele (garage) uitleesapparatuur niet
gone

Terug naar “Techniek”