Ben mijn auto aan het voorbereiden voor de APK en nu staat me bij dat er op dezelfde as twee dezelfde banden moeten zitten. Dat klopt bij mijn achteras niet, aan de ene kant heb ik een Wolf velg met een Goodyear G90 en aan de andere kant een standaard stalen velg met een General band, wel beiden maat 7.50x16. (Reserve band is een uitgedroogde 7.50x16 wegband) Kan iemand bevestigen of dit een APK afkeur is?
Oneten 1986 V8 pre-APK vragen over banden en achterbalk
- Joep Weijers
- Joep Weijers
Re: Oneten 1986 V8 pre-APK vragen over banden en achterbalk
Daarnaast beginnen er meer gaten te verschijnen in mijn achterbalk dan er origineel in zitten, maar rondom de gaten zit nog best wat materiaal. APK twijfelpuntje?
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Voor zover mijn APK kennis gaat mogen er twee verschillende types banden op een starre as zitten. Bij een onafhankelijk geveerde as niet. Zelf zou ik het niet willen hebben. Reserve wiel is onbelangrijk mag je ook thuis laten voor de APK. Misschien dat ze zeggen als het er aan hangt moet het goed zijn, zou dat zo niet zo vlug weten.
De achterbalk, hmmmm ja hij is niet best meer. Zou zo op de foto zeggen dat de APK nog wel mee door komt maar zal toch van de keurmeester afhangen denk als hij met zijn vingers voelt hoever de gaten echt zijn. En wat hij er zelf van vind en of hij een risico wil lopen met steekproef.
Waarom geen voor APK laten doen? Of even wat werk verzetten
Succes,
Groet jan
De achterbalk, hmmmm ja hij is niet best meer. Zou zo op de foto zeggen dat de APK nog wel mee door komt maar zal toch van de keurmeester afhangen denk als hij met zijn vingers voelt hoever de gaten echt zijn. En wat hij er zelf van vind en of hij een risico wil lopen met steekproef.
Waarom geen voor APK laten doen? Of even wat werk verzetten
Succes,
Groet jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- ikke jelle
als de achterbalk als dragend deel wordt gezien dan is het afkeur.
dragende delen mogen geen dikte afname hebben jij heb gaten
zo niet paar kleine gaatjes is geen afkeur.
wel eenvoudig op te lossen je kan er goed bij om een plaatje in te lassen.
wat de banden betreft dacht ik dat het nooit mocht 2 verschillende op een as.
maar jan brengt me aan het twijfelen.
dragende delen mogen geen dikte afname hebben jij heb gaten
zo niet paar kleine gaatjes is geen afkeur.
wel eenvoudig op te lossen je kan er goed bij om een plaatje in te lassen.
wat de banden betreft dacht ik dat het nooit mocht 2 verschillende op een as.
maar jan brengt me aan het twijfelen.
groet jelle
-
Roger B.
De APK eisen staan in de kennisbank (behoudens wijzigingen tov 2014)
hier klikken
Banden:
Personenauto (geel kenteken) bladzijde 27 e.v.
Bedrijfswagen (grijs kenteken) bladzijde 65 e.v.
geen eis mbt gelijke band, alleen gelijke maataanduiding in beide opties, ongeacht het soort wielophaning
Achterbalk is wat omslachtiger (zie ook opmerking van Jelle mbt dragend of niet dragend deel.... Ik persoonlijk zie de balk als dragend omdat trekhaak er aan bevestigd is en de carrosserie er bovenop staat. Kan me voorstellen dat bij een ladderchassis het hele chassis als dragend gezien wordt.
Chassisraam staat op blz 17 resp 56
daarin wordt verwezen naar de aanvullende permanente eisen die ook in de kennisbank te vinden zijn
klik hier
hier klikken
Banden:
Personenauto (geel kenteken) bladzijde 27 e.v.
Bedrijfswagen (grijs kenteken) bladzijde 65 e.v.
geen eis mbt gelijke band, alleen gelijke maataanduiding in beide opties, ongeacht het soort wielophaning
Achterbalk is wat omslachtiger (zie ook opmerking van Jelle mbt dragend of niet dragend deel.... Ik persoonlijk zie de balk als dragend omdat trekhaak er aan bevestigd is en de carrosserie er bovenop staat. Kan me voorstellen dat bij een ladderchassis het hele chassis als dragend gezien wordt.
Chassisraam staat op blz 17 resp 56
daarin wordt verwezen naar de aanvullende permanente eisen die ook in de kennisbank te vinden zijn
klik hier
gone
- Erik Peters
Joep Weijers schreef:Daarnaast beginnen er meer gaten te verschijnen in mijn achterbalk dan er origineel in zitten, maar rondom de gaten zit nog best wat materiaal. APK twijfelpuntje?
Ik vermoed afkeur. Zo zag de mijne er ook ongeveer uit vorig jaar voor de APK (alleen kon je er nog niet 'doorheen' kijken), maar toen de keurmeester met een hamertje begon te tikken vielen er grote gaten in.
En toen werd de LR goedgekeurd. De rechterkant is volgens mij niet veel beter, maar daar heeft ie niet getikt.
Vervolgens maar een nieuwe achterbalk besteld (maar die moet ik er nog onder lassen). Momenteel heb ik de LR geschorst.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
zou voor het goede ook niet gaan oplappen, en ook (tenzij je zo origineel mogelijk wil) niet met "originele" vervangbalken beginnen. gewoon een BlackSheep bestellen met laatste stukje chassis er bij in delen, dan kun je de balk vervangen zonder de body te demonteren. of zelf een balk (laten) zetten van dikke plaat en gaten en kriksteunen en dergelijke er in bouwen.
gone
- Joep Weijers
Duidelijk, dank voor de reacties.
Nog een volgende vraag: 2 dashboard lampjes (van de volt meter en de de temperatuurmeter) waren stuk, maar dan ook echt stuk: eentje is helemaal wit uitgeslagen met een barst in het glas, van de ander is het glas gebroken. Een van de plastic houders is ook deels gesmolten (er is plastic uitgelopen).
Zaten hier verkeerde lampjes (te fel / dus te warm) in of zit er ergens een kortsluiting?
Nog een volgende vraag: 2 dashboard lampjes (van de volt meter en de de temperatuurmeter) waren stuk, maar dan ook echt stuk: eentje is helemaal wit uitgeslagen met een barst in het glas, van de ander is het glas gebroken. Een van de plastic houders is ook deels gesmolten (er is plastic uitgelopen).
Zaten hier verkeerde lampjes (te fel / dus te warm) in of zit er ergens een kortsluiting?
1986 One-Ten CSW V8
- Erik Peters
Dat een lampje van binnen wit is uitgeslagen heb ik wel eens meegemaakt, of er kortsluiting zit kan ik zo niet beoordelen. Zelfs die kleine lampjes zijn er in verschillend Wattage en misschien zaten er iets te zware in ????
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Joep Weijers
Ik zal nog even de oplossing van de kapotte dashboardlampjes posten: er zaten inderdaad te hoog wattage lampjes in (3,5 of zelfs 5 W). Ik heb het plastic uitgevijld zodat de nieuwe lampjes zeker niet tegen het plastic aankomen en er zit nu 2.2 Watt lampjes in (AMR3339 bij Paddocks). Ik heb hetzelfde probleem ook bij mijn Peugeot 205 gehad, 1 lampje was stuk, vervangen door een 5 W lampje zodat ik wel iets in het donker op mijn dashboard kon zien, binnen een maand lampje weer stuk: totaal versmolten met het omhullende plastic.
Les geleerd: niet te zware lampjes in je dashboard doen!
Les geleerd: niet te zware lampjes in je dashboard doen!
1986 One-Ten CSW V8