Disco 300tdi '95: Kop lek & versnellingsbakolie, ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Discovery1995

Disco 300tdi '95: Kop lek & versnellingsbakolie, ervaringen?

Berichtdoor Discovery1995 » 18 Jan 2015, 15:29

Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum, een paar weken geleden een Discovery 1 300 tdi uit 1995 op grijs kenteken gekocht. Ik was dit al erg lang van plan en kon goed onderhandelen op de aanschafprijs. De vorige eigenaar vertelde mij over olielekkage, en zei dat hij het carter verdacht. Dat leek mij simpel te verhelpen; dus toch de auto gekocht. Helaas blijkt dat niet het enige lek te zijn: Ik heb het blok schoongespoten en nu blijkt dat ook de kop overmatig lekt aan de bijrijders-kant.
Ik denk dat de auto ook olie verbrandt; na stilstaan zie ik wel flink wat olie eronder liggen, maar gisteren vóór aanvang van een rit van 250 km er voor de zekerheid een liter olie bijgegoten, vandaag bij peilen leek die liter alweer verdwenen.

Verder is er nog een probleem waarover ik graag jullie advies inwin:
Oorspronkelijk was de auto een automaat. Later is er een handbak & andere tussenbak ingezet. Ik heb één typenummer kunnen ontdekken; de HRC 2461. Volgens mij komt deze oorspronkelijk van een range rover? Toen ik vanmorgen onder de auto lag bleek er geen drain-plug in te zitten, geen vul-plug aan de zijkant en dus ook geen tranmissievloeistof! De auto schakelt nog zeer soepel, maar het lijkt me goed dit zo snel mogelijk op te lossen. Iemand ervaring met een goed adres voor een nieuwe drain en vulplug?

Voor mijn gevoel heb ik nu 3 opties:
- het olieverbruik voor lief nemen en het oliepeil goed in de gaten houden;
- Blok openhalen en alle pakkingen vervangen (kop; carter; vacuumpomp; etc.). Is er iemand in de regio Delft die hier ervaring mee heeft; het leuk vindt om te sleutelen en voor een schappelijk bedrag mij hier mee kan helpen?
- de auto weer verkopen (iemand interesse? Ik hoor het graag)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties: mijn budget is beperkt maar ik zou graag de auto op de weg houden!

Groet,

Joost

Thomas Td5

Re: Discovery 1995: Kop lek & versnellingsbakolie, ervaringe

Berichtdoor Thomas Td5 » 18 Jan 2015, 16:22

De Discovery 1 300 Tdi had als handbak een R380. En in 1995 zou Land Rover lijkt mij geen andere types meer gehad hebben. De Range Rover uit 1995 had een automaat. Of je bak moet uit een heel ander type Land Rover komen.

De R380 moet er zo uitzien:
Afbeelding

Je schakel patroon moet eruit zien als recht op onderstaand plaatje:
Afbeelding

Voor je een keuze maakt wat je gaat doen zou ik eerst kijken naar de staat van de auto. Discovery 1 wil ook nogal graag roesten. Check dus je chassis goed en de bekende plekken zoals de dorpels en de vloer van de kofferbak.

Je kan de auto zelf oplappen, maar geen idee wat het je gaat kosten. Je zit denk ik sowieso al aan een ruilmotor. De overige kosten worden bepaald door hoeveel andere (verborgen) gebreken je aan gaat treffen. Bij verkopen denk ik dat slopen je enige optie is. Deze gebreken laten je weinig andere keuze in combinatie met de toch al lage dagwaarde van de Disco 1.

Je zou nog contact op kunnen nemen met de verkoper. Verkopers (ook particulier) hebben een meldplicht bij verkoop voor gebreken. Maar jij als koper hebt ook wettelijk een inspectieplicht als je iets koopt. Maar goed, wie weet kan je nog je geld terug krijgen.

Roger B.

Re: Disco 300tdi '95: Kop lek & versnellingsbakolie, ervarin

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 17:12

waar haal je in hemelsnaam vandaan dat ie een ruilmotor nodig heeft? heb jij je motor vervangen toen de koppakking lekte?

Een 300Tdi blaast vaker de koppakking bij 3e of 4e cilinder er richting bijrijderszijde uit en lekt dan ook vaak langs een oliekanaal -> olie lekkage buitenzijde, maar ook carterdruk en dus olieverbruik. Koppakking vervangen bij een 300Tdi is veel simpeler als bij de Td5, dus waarom ruilmotor dan??

Doorrijden zou ik zeker niet doen, als bovenstaande het geval is loop je de kans dat ie op hol slaat.

Versnellingsbak (als ik me goed herinner was de 300Tdi RRC er ook met R380 bak Thomas, dus niet alleen met automaat)

mis je de pluggen van hoofdbak of tussenbak?

beide vinden het niet lekker zonder olie, en doen dat ook niet heel erg lang...zeker niet zonder schade. Dus als je er een behoorlijk stuk mee gereden hebt zonder olie.... dan komt er vroeg of (met wat geluk wat) laat(er) ook daar een reparatie aan.

dan nog het terecht door Thomas genoemde carosserieprobleem, hoe rot is je body?

bezin eer je begint.... alles in orde maken wordt geen tweehonderdeuro-klusje.

Verkopen... optie, maar veel zal ie niet opbrengen denk ik. Verhaal halen bij een particuliere verkoper.....ben er bang voor....

dus het gaat je hoe dan ook geld kosten lijkt me
gone

tim

Berichtdoor tim » 18 Jan 2015, 20:06

Het belangrijkste lijkt mij is je olieverbruik onder de knie te krijgen, want 1 liter op 250 km krijgt zelfs een ns 400 r of rg 500 niet voor mekaar.. ;)
Dit zal mede de reden zijn dat Thomas aangaf van een ruilblok.
Uit te zoeken is of dat verbruik primair door intern verbruik komt(dan wordt het mogelijk een redelijke revisie en dus prizig) of door alle lekkages.
Dan zal het kostentechnies aan onderdelen allemaal gioed te doen zijn, en moeten er de nodige uurtjes in gestopt worden qwa sleutelwerk.
Ik denk dat dat je basis moet zijn, naast de terechte opmerkingen qwa roestverhaal aan je chassis.
Chek dat ook goed voordat je serieuse tijd en moeite in de auto gaat stoppen.

Rookt de disco flink?(als in blauwe rook)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 20:50

tja, zal dan mijn praktische insteek en beperkte ervaring zijn, maar als een TDI aan de bijrijderszijde lekt bij de koppakking, ga er dan maar van uit dat die daar doorgeblazen is langs een oliekanaal en dus gewoon olie eruit blaast (en ook carterdruk opbouwt en dus ook meer olie verstookt dan normaal.....

uit lauter vage theoriekennis moet je niet gebaseerd op alleen olieverbruik (terwijl het ding ook goed lekt zoals de man beschrijft) gaan adviseren (bangmaken wellicht) met een ruilmotorverhaal, dat is ongefundeerd iets roepen.....
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 18 Jan 2015, 21:13

Roger B. schreef:uit lauter vage theoriekennis moet je niet gebaseerd op alleen olieverbruik (terwijl het ding ook goed lekt zoals de man beschrijft) gaan adviseren (bangmaken wellicht) met een ruilmotorverhaal, dat is ongefundeerd iets roepen.....

Er is heel wat mis met die auto, het zal mij niet verbazen als er meer verborgen gebreken nog zijn. Je kan dan wel lekker sterk reageren, maar dit gaat een flinke kostenpost worden. En wie weet als het toch goed mis is bespaart een nieuw blok je tijd ten opzichte van de oude compleet opnieuw opbouwen.

De topic starter moet toch ook proberen om de verkoper te spreken. Het is een kleine kans, maar wie weet heeft verkoper ook een geweten en valt de koop terug te draaien.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 21:22

ja, er is meer mee, maar ik maak me meer zorgen om die bak waar geen olie in zou zitten dan om die motor....

het blijft diagnose op afstand met vage beperkte info... maar om gelijk ruilmotor te roepen is zwaar ongefundeerd
gone

Discovery1995

Berichtdoor Discovery1995 » 18 Jan 2015, 23:25

Dag dames(?) en heren,

dank voor jullie vele en snelle reacties. Ik zal proberen het wat meer helder te maken:
De voorste bak mist een drain en vul-plug. Het is geen originele discovery tussenbak; want het schakelpatroon is omgekeerd (hoge gearing is rechtsboven, lage gearing is rechtsonder). Als de auto zachtjes rolt in z'n vrij gaat het schakelen van hoog naar laag en terug zeer soepel.

Ik ben al de 8e(!) eigenaar van deze auto. Dat gaf natuurlijk al te denken; maar ik kon voor mijn beperkte budget kiezen tussen bv een standaard bestelwagen (kangoo, caddy, berlingo), maar dan vond ik een Discovery natuurlijk veel gaver, en dus nam ik de gok...

Heb de wagen meteen in de eerste week op de brug gehad bij de garage waar ik mijn vorige auto ook in onderhoud had; ik heb de wielen laten balanceren en gevraagd om een inspectie voor adviespunten, ook specifiek m.b.t. de olielekkage. De garagist gaf aan dat ik me niet teveel zorgen moest maken en het in de gaten moest houden; oliepeil was toen ook gewoon goed. Hij heeft de missende pluggen van de versnellingsbak blijkbaar niet gezien.

De auto staat op goede banden; accu is goed; wielkasten zijn eerder al vervangen en zagen er van onderaf goed hard uit. Hij start goed, loopt goed, en er zit een nieuwe remleiding onder van voor naar achter. Volgens de vorige eigenaar is ook de laadvloer vervangen, maar ik heb zelf niet onder de rubber mat gechecked. Gezien de laatste ontdekkingen ga ik dat zeker morgen doen. Ik ga ook de vorige eigenaar contacten; mogelijk weet hij ook niets van de missende drainpluggen; en misschien rijdt de wagen al lang zo rond. Er staat nu bijna 295.000 km op de teller maar hoe lang deze handbak er in zit is mij niet bekend. Ik ga hem ook voorstellen de koop ongedaan te maken; maar de vraag is natuurlijk op welke gronden ik dat kan forceren. Hij had mij de gebreken moeten melden; maar ik had er inderdaad beter naar kunnen kijken/zoeken...

Concrete vragen nu aan jullie:
- het is dus onbekend hoe lang de bak al zonder olie draait; is er een manier om (verregaande) slijtage te checken zonder alles open te hoeven halen? Verregaande slijtage van de bak zou betekenen dat ik ook een motor-revisie weer zou heroverwegen; het wordt dan natuurlijk wel een lang en duur verhaal.
- Ik overweeg de wagen door te verkopen; heeft er iemand hier een (donor)wagen nodig? Alle inspecties op voorhand natuurlijk toegestaan, maar in het kort komt het er dus op neer dat het een goed gebruikte 3 deurs discovery 300tdi uit 1995 op grijs kenteken is met (naar mijn inschatting) harde carosserie, versleten lak en een motor met onbekende geschiedenis.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties zover!

Groet,

Joost

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 23:31

Goedenavond Joost,

De "voorste bak" ... is dat wellicht het bell-house met de koppeling ... daar hoort geen olie in, en daar heb je wade-plugs voor die tot de Td5 niet aanwezig zijn totdat je diep water in gaat dan moet ie er alsnog in. (Vanaf de Td5 hebben ze dat omgekeerd: de plug er soms even uit ter controle.)

't Is maar een suggestie, misschien is het allemaal net iets anders als je denkt ... dat is niet gek bij een LandRover.

Groeten MarcS

PS Misschien had je beter iemand kunnen meenemen, iemand die de LandRovers wat vaker van onderen etc zien. En wellicht kan je nu alsnog eens iemand laten kijken, iemand met hands-on ervaring. Geef eens aan waar die Disco staat ... dan is er wellicht iemand die wel van een zoek de x gebreken raadseltje houdt.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 18 Jan 2015, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jan 2015, 23:36

Discovery1995 schreef:De voorste bak mist een drain en vul-plug.

Toch niet per ongeluk de waadplug van het koppelingshuis? Zoals MarcS ook al schrijft.

Groet,

Erik.

p.s. En een versnellingsbak zonder olie schakel niet soepel meer.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 19 Jan 2015, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”