Noordkaap in de winter

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
pieter-defender

Noordkaap in de winter

Berichtdoor pieter-defender » 17 Jan 2015, 12:17

eerste week van maart gaan we met 3 auto's naar de Noordkaap in 8 dagen VV. Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben en hebben jullie nog routetips/ideeen ? We willen het lowcost houden en zijn nog op zoek naar een mooie route en locaties om te slapen. informatie hierover is zeer welkom. bedankt, Pieter

Thimba

Re: Noordkaap in de winter

Berichtdoor Thimba » 17 Jan 2015, 16:06

Hi Pieter,

Meerdere malen, zelfs een keer op de fiets! Maar in 8 dagen ruim 6.000 km rijden?? En als je de mooie route neemt via Noorwegen nog aanzienlijk meer, denk ik. Fjorden in, fjorden uit, veerbootje nemen, etc. Neem de tijd, zou ik zeggen. De eerste keer met de auto deed ik er 5 weken over :)

Happy travels,

Gee

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 17 Jan 2015, 16:24

Even op de goede doel ritten Googlen, Serious request, Noordkaap Challenge enz.

Goede reis in ieder geval.

Groet Ron

Ps: Ben benieuwd naar je verslag eind maart ;)
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2015, 20:41

tja Gee, jij deed er 5 weken over... ik weet niet hoe jouw situatie is, maar de gemiddelde werkende mens heeft geen 5 weken vakantie aan een stuk ...... nu lijkt 8 dagen me ook erg kort dan ben je alleen maar aan het jakkerenen zie je nog niks onderweg...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2015, 21:11

Roger B. schreef:tja Gee, jij deed er 5 weken over... ik weet niet hoe jouw situatie is, maar de gemiddelde werkende mens heeft geen 5 weken vakantie aan een stuk ...... nu lijkt 8 dagen me ook erg kort dan ben je alleen maar aan het jakkerenen zie je nog niks onderweg...

't Is wel zo dat je in Zweden gemakkelijk 100 km/u gemiddeld haalt .... gewoon door na de pont (er is tegenwoordig ook een brug) gewoon de snelheid op 100 te zetten. Been there done that -- 12 jaar geleden en niet verder als Stockholm - half maart.

Maar .... ik neem er ook liever wat meer tijd voor -- zo heb je half-maart een redelijke kans op schaatsbaar ijs (ik heb toentertijd op de Oostzee geschaatst).

Het hangt een beetje van je baas af, sommigen kunnen extra vakantiedagen kopen, anderen werken geen full-time en kunnen met wat schuiven tijd "verdienen". En sommigen hebben helemaal geen baas.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2015, 21:54

of je hebt een baas die je niet meer dan enkele dagen mee over laat nemen naar het volgend jaar en een maximale duur van een vakantie stelt (zoeen had ik ooit... niet meer dan 3 dagen mee naar volgend jaar en niet meer dan 3 weken aan een stuk vakantie)
gone

Thimba

Berichtdoor Thimba » 17 Jan 2015, 22:20

Roger B. schreef:tja Gee, jij deed er 5 weken over... ik weet niet hoe jouw situatie is, maar de gemiddelde werkende mens heeft geen 5 weken vakantie aan een stuk ...... nu lijkt 8 dagen me ook erg kort dan ben je alleen maar aan het jakkerenen zie je nog niks onderweg...

Tsja, Roger, mensen uit het onderwijs, he :D
Maar inmiddels genietend van een leven zonder een baan, anders had ik ook nooit een jaar door Afrika kunnen reizen.
En zelfs bij een gemiddelde van 100 km (volgens mij niet haalbaar) rij je al gauw 900 km per dag, dus 9 uur, vertrekkend een aankomend in het donker. Ieder zijn heug :lol:

Cheers,

Gee

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 17 Jan 2015, 23:16

Zelfs met goed weer en sneeuwvrije wegen, ga je het in 8 dagen niet redden.

Heb zelf in 2010 in 7 rijdagen uit en thuis slechts de poolcirkel gehaald en dat was met een fraaie nazomer over de E6. totaal 5800km

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 10:28

Google Maps vindt het vanuit Midden-Nederland naar boven afgerond 6300 km en 70 uur rijden.
Google Maps is wel optimistisch, ik zou in ruim 13 uur de bijna 1400 km naar mijn broertje kunnen afleggen, er moet echt niks tegen zitten wil je dat halen.
Of te wel, wil je die Noordkaap halen, rijdt dan dag één naar Stockholm (of daar erg nabij), en je hebt nog drie dagen a ± 600 km per dag, wel direct terug en weer hetzelfde regime.
Mooie routes en/of leuke locaties om te slapen ... die moet je gewoon vergeten, slaap in de auto, dat is waarschijnlijk het "leukst".

Ik reed vorig jaar nog 2400 km in 4 dagen, en heb toen "rustig aan" gedaan (was wel in een andere richting, een eindje richting Gibraltar), maar ook een aanzienlijk deel zonder autoweg.
Dus ... als het in maart een beetje correct weer is is het wel te doen, maar ook niet meer dan dat, en het moet wel correct weer zijn.
Ik vrees wel dat je niks anders ziet als de weg voor je, en dat je dat ook nog een week lang daarna ziet zodra je je ogen sluit of anderszins je gedachten de vrije loop geeft.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”