Ik heb zaterdag j.l. mijn 130 ingeruild voor een.......130!
Deze is bijna een jaar jonger en heeft 2 ton minder op de klok.
Maar de vraag is dat bij deze 130 ik merk dat de motor wat trager reageert op het gaspedaal dan ik bij de vorige 130 gewend was. Beide 130's zijn niet gekieteld, dus een standaard ecu/intercooler etc. De EGR van de vorige 130 was wel buitenwerking gesteld en bij de "nieuwe"moet dat nog gebeuren.
Met name het eerste kwartier zo'n beetje. Alsof er een turbogat inzit.
Als de motor warmer is trekt ie lekker door. kabelboom is droog ( aan de kopzijde, ecu zijde niet gecontroleerd)
Zou het iets met de waste-gate of EGR kunnen zijn of met het gaspedaal? Motor loopt verder prima, geen hikjes oid.
Groet! Paul
130 TD5 2004 "gas "inhouden
130 TD5 2004 "gas "inhouden
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Die moet nog inlopen. 
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
de perceptie dat EGR afdoppen meer vermogen levert komt uit het feit dat ie een tikkie sneller oppakt vanuit deellast omdat er geen vervuilde inlaatlucht tijdens deellast ingeademd wordt. wellicht is dat wat je merkt.
verder is er best een groot verschil tussen de ene Td5 en de andere. Als je oude een vlotte Td5 had en deze is erg traag voor een Td5 is dat een duidelijk waarneembaar verschil.
Verder zal er best verschil zijn dat veroorzaakt wordt door hoe de auto ingereden is (kan het nog steeds niet echt verklaren maar een motor kan echt lui zijn door de manier van inrijden.)
dan is er nog de aandrijflijn, door gebruik van andere olie kan het best zijn dat een koude aandrijflijn meer weerstand biedt dan je van je oude gewend was, als ie dan op temperatuur komt wordt dat effect minder
verder is er best een groot verschil tussen de ene Td5 en de andere. Als je oude een vlotte Td5 had en deze is erg traag voor een Td5 is dat een duidelijk waarneembaar verschil.
Verder zal er best verschil zijn dat veroorzaakt wordt door hoe de auto ingereden is (kan het nog steeds niet echt verklaren maar een motor kan echt lui zijn door de manier van inrijden.)
dan is er nog de aandrijflijn, door gebruik van andere olie kan het best zijn dat een koude aandrijflijn meer weerstand biedt dan je van je oude gewend was, als ie dan op temperatuur komt wordt dat effect minder
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Als het inlaat-traject niet dichtgeslibt is doet de EGR niks aan het vermogen dat de motor levert, zodra je iets meer gas geeft gaat die EGR dicht (behalve als ie stuk zou zijn).
Wat echter ook kan is dat de luchtmassameter stuk (of vervuild) is en dan kan de ECU denken dat er minder lucht binnenkomt en wordt de brandstofhoeveelheid teruggeschroefd.
En ... zoals Roger B. zegt: vreemd genoeg zijn er onverklaarbare verschillen in de Td5-en (zowel in prestaties als ook in klank):
Mijn oude deed het heel mooi, pakte goed op, was niet rauw, en dus was ook de top relatief hoog voor een ongetunede.
Wel was er ondanks deze woorden, na bijna 200.000 km wat vermogensverlies, hij pakte minder lekker op ... door omstandigheden ben ik nooit toegekomen aan het opsporen en verhelpen (waste-gate, EGR, vervuild inlaat-traject, verstopte intercooler, luchtmassameter, deels gedelamineerde luchtslangen ... het kan allemaal).
En als je niet weet wat er de afgelopen 10 jaar met de auto gedaan is, en hoe de vorige eigenaar(s) ermee reden, dan is een wat grondiger controle van een en ander eigenlijk sowieso geen slecht idee.
O ja, wat natuurlijk ook nog kan: Het brandstof-filter ... is dat wel goed afgetapt (of is het wel afgetapt maar al langer niet vervangen). Na wat langer rijden gaat de auto beter presteren, na wat langer rijden is de brandstof lekker voorverwarmd en geeft het filter minder weerstand.
Groeten MarcS
Wat echter ook kan is dat de luchtmassameter stuk (of vervuild) is en dan kan de ECU denken dat er minder lucht binnenkomt en wordt de brandstofhoeveelheid teruggeschroefd.
En ... zoals Roger B. zegt: vreemd genoeg zijn er onverklaarbare verschillen in de Td5-en (zowel in prestaties als ook in klank):
Mijn oude deed het heel mooi, pakte goed op, was niet rauw, en dus was ook de top relatief hoog voor een ongetunede.
Wel was er ondanks deze woorden, na bijna 200.000 km wat vermogensverlies, hij pakte minder lekker op ... door omstandigheden ben ik nooit toegekomen aan het opsporen en verhelpen (waste-gate, EGR, vervuild inlaat-traject, verstopte intercooler, luchtmassameter, deels gedelamineerde luchtslangen ... het kan allemaal).
En als je niet weet wat er de afgelopen 10 jaar met de auto gedaan is, en hoe de vorige eigenaar(s) ermee reden, dan is een wat grondiger controle van een en ander eigenlijk sowieso geen slecht idee.
O ja, wat natuurlijk ook nog kan: Het brandstof-filter ... is dat wel goed afgetapt (of is het wel afgetapt maar al langer niet vervangen). Na wat langer rijden gaat de auto beter presteren, na wat langer rijden is de brandstof lekker voorverwarmd en geeft het filter minder weerstand.
Groeten MarcS
-
petitmenu130
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 Apr 2012, 13:59
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Hallo,
Misschien een optie om eens de MAF los te koppelen en te testen of er verschil is waar te nemen? Zo ja een defecte MAF sensor.
Misschien een optie om eens de MAF los te koppelen en te testen of er verschil is waar te nemen? Zo ja een defecte MAF sensor.
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Even een update;
Ik heb inmiddels de Egr afgedopt, intercoolerslangen gecontroleerd, de waste-gate getest, mapsensor gereinigd, ( was schoon evenals de egr), de opnemer in de luchtfilterbak heel voorzichtig gereinigd.
Dat leek niet echt effect te hebben. Toen maar de luchtmassameter losgekoppeld en nu vliegt ie!!
Nu heb ik via de zoekfunctie wel eea gelezen over de lmm. Kan deze eraf blijven? Ga ik dan meer brandstof verbruiken?
Ik wil nog een aantal dagen testen om er zeker van te zijn dat het binderdaad de lmm is.
Wordt vervolgd.
Groet, Paul
Ik heb inmiddels de Egr afgedopt, intercoolerslangen gecontroleerd, de waste-gate getest, mapsensor gereinigd, ( was schoon evenals de egr), de opnemer in de luchtfilterbak heel voorzichtig gereinigd.
Dat leek niet echt effect te hebben. Toen maar de luchtmassameter losgekoppeld en nu vliegt ie!!
Nu heb ik via de zoekfunctie wel eea gelezen over de lmm. Kan deze eraf blijven? Ga ik dan meer brandstof verbruiken?
Ik wil nog een aantal dagen testen om er zeker van te zijn dat het binderdaad de lmm is.
Wordt vervolgd.
Groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
zet er gewoon een nieuwe in en gaan niet klooien met loskoppelen, het ding zit er duidelijk niet voor niets. Op ongeveer zeeniveau zul je er niet zo heel veel van merken als je hem losgekoppeld laat, maar als je een keer iets hoger gaat en de motor moet werken krijg je er wel last van. Losgekoppeld gaat de ECU in een noodloop die uitgaat van luchtdruk en dichtheid op zeeniveau
gone
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Zou er ook gewoon een nieuwe inzetten. Wel een echte van, ik geloofiets van VDO, de iemitatie gaan nog vlugger stuk dan dat je hem er in zet. Hoef je er ook niet aan te denken als je op vakantie gaat ridhting de Alpen. Want dan ga je wel metken als hij stuk is. Zwarte rook
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, dus nog ff een paar ritjes maken!
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden
paul k schreef:Even een update;
Ik heb inmiddels de Egr afgedopt, intercoolerslangen gecontroleerd, de waste-gate getest, mapsensor gereinigd, ( was schoon evenals de egr), de opnemer in de luchtfilterbak heel voorzichtig gereinigd.
Dat leek niet echt effect te hebben. Toen maar de luchtmassameter losgekoppeld en nu vliegt ie!!![]()
Nu heb ik via de zoekfunctie wel eea gelezen over de lmm. Kan deze eraf blijven? Ga ik dan meer brandstof verbruiken?
Ik wil nog een aantal dagen testen om er zeker van te zijn dat het binderdaad de lmm is.
Tja, het was dus de makkelijkste van de "usual suspects" - je had die hele EGR-operatie achterwege kunnen laten.
Als alles schoon is dan gaat ook het verhaal dat de EGR alles van binnen vervuilt niet op.
Gezien de symptomen is het wel "passend" ... als de LLM doorgeeft dat er minder lucht-massa binnenkomt gaat ie navenant minder diesel inspuiten.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten