voor en nadelen van verschillende type motoren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
StefanLaRo

voor en nadelen van verschillende type motoren

Berichtdoor StefanLaRo » 11 Jan 2015, 20:14

Hallo mannen,

Bij mijn zoektocht naar een voor mij geschikte landrover ben ik diverse type motoren tegen gekomen.
Waarschijnlijk ga ik voor een benzine versie dus daar ook mijn vragen over.
In Freelanders ben ik vaak de 1.8 tegen gekomen, maar er staan ook auto's net 2.5 v6 motoren te koop.
nu heb ik gehoord dat de 1.8 niet vooruit te branden is en de 2.5 enorm zuipt.
Wie heeft hier iets meer info over?

Bij Rangerovers en disco's zijn er in de benzine varianten 4.0 v8 modellen en 4.6 HSE te krijgen.
Wat zijn de voor en nadelen van deze motoren?
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Roger B.

Re: voor en nadelen van verschillende type motoren

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2015, 20:37

1,8 freelander is geen trage motor, maar je moet hem wel een beetje trappen om een auto van dat formaat dan erg vlot te proberen te laten zijn, en dan nog is het geen raceauto (maar dat is geen enkele land rover, zelfs niet met een 4,6 in een disco, daar zijn terreinauto's ook niet voor gebouwd.)

de 1,8 heeft vrij snel een koelingprobleem, zelfs na de modificatie. Gevolg is dan vaak een defecte koppakking. om die te vervangen met zekerheid van succes moet je de motor ongeveer opnieuw opbouwen en de afdichting onder de cilinderbussen vervangen. of gelijk een ruilmotor.

De 2,5 is min of meer op de zelfde manier gebouwd en heeft in geval van koppakking problemen vaak hetzelfde succesverhaal probleem, maar wel minder koelproblematiek, in plaats daarvan heeft ie kleppen in het inlaatspruitstuk die problematiek geven.

de 4,0 en 4,6 is gewoon dezelfde motor met andere krukas/drijfstangen.
als ie te heet wordt heb je kans dat je voor dure reparaties komt te staan. Bij oververhitting is het mogelijk dat er een scheur ontstaat in het dunne stuk metaal tussen de cilinderbus en het koelkanaal. als dat gebeurd kan er koelwater tussen het motorblok en de cilinderbus door in de verbrandingsruimte en andersom verbrandingsgas in het koelsysteem komen. dus heb je vaker koelproblemen en waterverbruik. de oplossing is best prijzig, motor voorzien van cilinderbussen met een bredere rand bovenaan zodat de pakking niet meer op het blok, maar op de cilinderbus afdicht.

al deze verhalen zijn wijds en breed verspreid op het internet.

zoals altijd met slecht nieuws en probleemverhalen vind je die allemaal, maar tevredenheidsstories worden zelden verteld, dus het is lastig te zeggen welk percentage van de motoren die rondrijden zulke problemen ook daadwerkelijk krijgen.

één overeenkomst hebben ze overigens wel....... allemaal relatief tot erg onzuinig.... en als het dan toch zuipt..... dan maar max power met v8 sound en een 4,6
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 11 Jan 2015, 20:45

... the 1.8K in the Freelander was never a good idea and I have lost count of the number of them that I have relplaced, even new ones out of the crate direct from the factory have leaked :shock: :shock: :shock:

The KV6 is the same, and I think in the past 10 years I have replaced the timing belt on one once and replaced probably about 10 of them, however they sound fantastic (unless the klep in in inlet manifold are loose)

The 4.6 Rover V8 makes a fantastic sound and the owners that have engines with cylinder problems also make a similar sound, the early ones are bad the later ones are better

The 3.9 or 4.0 V8 (it's the same) is probably the best of the bunch and I have had very few problems with them.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2015, 20:50

wat is er slechter aan een 4,6gems dan aan een 4,0 gems?

vwb het verschil gems bosch doet het verhaal de ronde dat gems motoren te heet werden door "verkeerde"mapping wat dus het scheuren van het blok en langs de liner lekken zou veroorzaken :roll:
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 11 Jan 2015, 21:01

Roger B. schreef:wat is er slechter aan een 4,6gems dan aan een 4,0 gems?

I did say early 4.6 which was not GEMS, although the early GEMS did suffer from the mapping problem which due to emission regulations leaned off the supply which led to a temperature increase and subsequent cooling problems .

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2015, 21:08

euhhh... dus er is nog iets voor de GEMS 4,6 in de p38 geweest? ken alleen de versie met het blok bovenop met die 8 kelkjes er onder, en de thor, en ik ben nooit anders tegen gekomen dat die met dat blok de GEMS motor is.

maar als je even naar de 4,0 of 4,6 in de p38 kijkt en dan naar de pré MY99 modellen... zit daar dan nog verschil in problemen?
gone

Terug naar “Techniek”