Hoy Rovers,
Kan mij iemand vertellen of het verplicht is met een Freelander in sneeuwgebieden om kettingen te gebruiken?
Ik wil namelijk naar Tsjechie en wel naar Spindleruv-Mlyn,(Ertsgebergte), en daar wordt aangegeven om
kettingen te gebruiken, maar is dit bedoeld voor personenwagens of alle 4 wielige voertuigen.
Heb zelf nog maar weinig ervaring met het 4x4 rijden, dus alle info is zeer welkom.
Dit is mijn eerste voertuig met 4x4.
Alvast bedankt voor jullie informatie.
Met vriendelijk groet,
Paul
Freelander50
gebruik sneeuwkettingen
-
freelander50
Re: gebruik sneeuwkettingen
Verplaatst,
het "Rovertjes, Gevraagd" forum is voor "gezocht"advertenties als je onderdelen of andere LR gerelateerde artikelen te koop/te huur/te leen zoekt.
je krijgt in dat forum geen reacties op een vraag omdat men er niet kan reageren, dat zou dan per PB moeten
het "Rovertjes, Gevraagd" forum is voor "gezocht"advertenties als je onderdelen of andere LR gerelateerde artikelen te koop/te huur/te leen zoekt.
je krijgt in dat forum geen reacties op een vraag omdat men er niet kan reageren, dat zou dan per PB moeten
Ik ben moderator-af.
-
Roger B.
Varieert per land en soms zelfs per weg...
sneeuwkettingplicht kan alleen voor 2wd zijn, maar ook voor alle voertuigen, soms zelfs voor alle aangedreven wielen.
of het noodzaak is begint met bestuurder, goede banden, en weerssituatie/ondergrond.
sneeuwkettingplicht kan alleen voor 2wd zijn, maar ook voor alle voertuigen, soms zelfs voor alle aangedreven wielen.
of het noodzaak is begint met bestuurder, goede banden, en weerssituatie/ondergrond.
gone
Van de Tispol site:
https://www.tispol.org/guides/czechrepublic.pdf
Winter driving What items are required or recommended for journeys made in winter? Winter tyres are compulsory on some stretches of road each winter between 1 November and 31 March. A road sign depicting a car and a snowflake makes clear the start of compulsory winter tyre zones. If you do not have winter tyres, you may use snow chains instead, but these must only be fitted when there is a full covering of snow on the road. Winter tyres are compulsory not only on stretches marked by the appropriate traffic signs, but also on the places completely covered by snow or ice or where a covering is possible.
Groet, Willem
https://www.tispol.org/guides/czechrepublic.pdf
Winter driving What items are required or recommended for journeys made in winter? Winter tyres are compulsory on some stretches of road each winter between 1 November and 31 March. A road sign depicting a car and a snowflake makes clear the start of compulsory winter tyre zones. If you do not have winter tyres, you may use snow chains instead, but these must only be fitted when there is a full covering of snow on the road. Winter tyres are compulsory not only on stretches marked by the appropriate traffic signs, but also on the places completely covered by snow or ice or where a covering is possible.
Groet, Willem
-
Landmarcs
Paul,
Je komt met goede winterbanden en de 4x4 waarschijnlijk heel ver. Gaat het dan niet meer dan heb je 4 kettingen nodig (twee helpen dan nauwelijks tov de 4x4). Met een Freelander 1 vraagt het aandrijf-concept zelfs tamelijk verplichtend om 4 kettingen.
En ... zolang er geen onderbord is met "behalve winterbanden" en/of "behalve 4x4" ben je vlgs mij verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben (en bij voldoende sneeuw te monteren) zodra je een sneeuwkettingen bord passeert.
De ANWB (en andere sites) zijn zelfs explicieter en zeggen:
Groeten MarcS
Je komt met goede winterbanden en de 4x4 waarschijnlijk heel ver. Gaat het dan niet meer dan heb je 4 kettingen nodig (twee helpen dan nauwelijks tov de 4x4). Met een Freelander 1 vraagt het aandrijf-concept zelfs tamelijk verplichtend om 4 kettingen.
En ... zolang er geen onderbord is met "behalve winterbanden" en/of "behalve 4x4" ben je vlgs mij verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben (en bij voldoende sneeuw te monteren) zodra je een sneeuwkettingen bord passeert.
De ANWB (en andere sites) zijn zelfs explicieter en zeggen:
- Sneeuwkettingen in Tsjechië
Het is verplicht in de wintermaanden sneeuwkettingen in je auto te hebben. Het gebruik van sneeuwkettingen is alleen toegestaan als de wegen met sneeuw of ijs zijn bedekt.
Groeten MarcS
-
Erwin Lokhorst
Bedenk dat je ook weer naar beneden moet.
Als het naar boven niet lukt zonder kettingen sta je stil (lastig voor jou, vervelend voor degene achter je).
Als het naar beneden niet lukt zonder kettingen, ga je toch naar beneden.
Als het naar boven niet lukt zonder kettingen sta je stil (lastig voor jou, vervelend voor degene achter je).
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
-
Landmarcs
Erwin Lokhorst schreef:Bedenk dat je ook weer naar beneden moet.
Precies ! Ik herinner me dat ik eens "boven" stond met sneeuwkettingen en net toen we terug bij de auto waren (na een sneeuschoenen-tocht) kwamen er twee pret-rijders boven zonder sneeuwkettingen - dat ging prima op de Michelin XZL zei men trots ... maarrrrr toen ze naar beneden reden reed ik ze voorbij (niet echt wat dat ging niet), het was meer dan evident dat ze met nogal wat bil-zweet beneden kwamen ... had ik ze kunnen inhalen dan had ik ruim de tijd gehad de kettingen los te nemen en dan was ik altijd nog eerder thuis geweest.
Naar beneden zonder kettingen kan echt dood eng zijn: hele einden kan je best "doorrijden" maar op het moment dat je toch een ijzig stuk tegen komt wil je liefst minder dan stapvoets ... je bent evenwel altijd te laat met remmen dus ben je verplicht de hele helling met minder dan stapvoets te doen.
Zoals Erwin al schetst: helling op is dit alles geen probleem: in het ergste geval ga je glibberen en laat je het gas los ... zolang je niet als een dolle omhoog rijdt is er niks aan de hand, je staat stil voor je het ravijn in gaat.
Groeten MarcS
Bovendien is mijn ervaring dat als je glijden ook harder gaat glijden dan een gemiddelde personenwagen, door het hogere gewicht.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
- gLobetrotter
....en het is niet omdat de 'heen' route tot bestemming vlot en velige was, dat op de terugroute dit eveneens zo zal zijn!
Gouden raad, voorzie je van aangepaste banden en sneeuwkettingen als je naar sneeuw/ijs risico (winterpsort) gebieden gaat !!
Gouden raad, voorzie je van aangepaste banden en sneeuwkettingen als je naar sneeuw/ijs risico (winterpsort) gebieden gaat !!
-
freelander50
Wat is mij aan te raden, alleen 1 paar en die gebruiken op de achterwielen bij het stijgen en dan de sneeuwgang gebruiken, maar wat dien ik dan nog uit te schakelen? Rijd een Freelander 2 van 2007.