Ik heb een 130 en een verwarmde voorruit.(nog niet aan gesloten)
Eigenlijk wil ik dit orgineel aansluiten maar ik kom er niet zo ver mee.
De grote zekering onder de r stoel zit er het relais zit er de bedrading voor de schakelaar is er en mer een schakelaar er in werk ook het lampje als je hem bediend.
Maar er zit geen timer relais en de bedrading naar de ruit is er niet.
Kan mij iemand vertellen of dit de moeite is om het orgineel aan te sluiten of gewoon zelf een kabelboompje maken en het zo aan te sluiten.
Gr Ben
Defender 130td5 Voorruit verwarming aansluiten
-
Ben Gerrits
Defender 130td5 Voorruit verwarming aansluiten
Laatst gewijzigd door Ben Gerrits op 11 Jan 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobStewart
Re: Voorruit verwarming
... really depends on how you want to do it.
The original system uses the timer relay PRC6796 to feed the main front screen relay YWB500060 which in turn feeds the screen elements. Now for the screen to be operational the timer relay requires that the engine is running and to do this it takes the signal from the oil pressure switch, this is to prevent a substantial load being put on the battery. The timer part then switches the screen off after 8 minutes.
The front screen harness is part of the main harness and some have it and some dont, it's also worth having a dig around behind the dash as sometimes it is taped up so it looks like it is not there. The Timer relay socket is behind the instrument panel too.
You can buy a retro fit harness for about 120.00 GB but it is not too difficult to make yourself from the wiring diagram.
Rob
The original system uses the timer relay PRC6796 to feed the main front screen relay YWB500060 which in turn feeds the screen elements. Now for the screen to be operational the timer relay requires that the engine is running and to do this it takes the signal from the oil pressure switch, this is to prevent a substantial load being put on the battery. The timer part then switches the screen off after 8 minutes.
The front screen harness is part of the main harness and some have it and some dont, it's also worth having a dig around behind the dash as sometimes it is taped up so it looks like it is not there. The Timer relay socket is behind the instrument panel too.
You can buy a retro fit harness for about 120.00 GB but it is not too difficult to make yourself from the wiring diagram.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Landmarcs
Dag Ben,
"Met een schakelaar erin werkt ook het lampje"
Doel je op het [≠≠] lampje ?
Vlgs mij is dat dan het achterruitverwarmings-lampje (dat bij een 130 waarschijnlijk nooit iets doet omdat er geen verwarmde achterruit is) ?
Wil je dit gebruiken dan moet je dus de geschakelde draad ergens oppikken, en er bij voorkeur een tijdschakelaar aan toevoegen (die tijdschakelaar is natuurlijk niet "verplicht").
Het originele systeem werkt met een andere schakelaar, geen aan-uit maar een die een puls afgeeft en daarmee de tijdschakeling start en die tijdschakeling stuurt weer het relais (en tussentijds een tweede puls schakelt de voorruit dan voortijdig weer uit - althans zo werkt het in de Puma).
't Is eigenlijk best dom dat de achterruitverwarming niet op een gelijksoortige manier wordt aangestuurd, die achterruit hoeft ook niet permanent aan te staan, en wil je dat wel dan is een paar maal per uur met een druk op een knopje die ruit weer inschakelen geen moeite.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je de voorruit nu wilt aansluiten .... en werkt het eenmaal, dan vraag je je af hoe het zonder kon, het is nl ook buiten het winterseizoen de beste, snelste voorruit-ontwaseming ... eindelijk bijna direct een prettig helder zicht ipv een langzaam optrekkende mis.
Groeten MarcS
"Met een schakelaar erin werkt ook het lampje"
Doel je op het [≠≠] lampje ?
Vlgs mij is dat dan het achterruitverwarmings-lampje (dat bij een 130 waarschijnlijk nooit iets doet omdat er geen verwarmde achterruit is) ?
Wil je dit gebruiken dan moet je dus de geschakelde draad ergens oppikken, en er bij voorkeur een tijdschakelaar aan toevoegen (die tijdschakelaar is natuurlijk niet "verplicht").
Het originele systeem werkt met een andere schakelaar, geen aan-uit maar een die een puls afgeeft en daarmee de tijdschakeling start en die tijdschakeling stuurt weer het relais (en tussentijds een tweede puls schakelt de voorruit dan voortijdig weer uit - althans zo werkt het in de Puma).
't Is eigenlijk best dom dat de achterruitverwarming niet op een gelijksoortige manier wordt aangestuurd, die achterruit hoeft ook niet permanent aan te staan, en wil je dat wel dan is een paar maal per uur met een druk op een knopje die ruit weer inschakelen geen moeite.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je de voorruit nu wilt aansluiten .... en werkt het eenmaal, dan vraag je je af hoe het zonder kon, het is nl ook buiten het winterseizoen de beste, snelste voorruit-ontwaseming ... eindelijk bijna direct een prettig helder zicht ipv een langzaam optrekkende mis.
Groeten MarcS
Als er geen achterruitverwarming opzit dan zit er ook geen schakelaar maar een kapje.
Ik heb het er bij mijn 130 bijgeluld toen ik hem kocht met de gedachte dat er dan vast wel een originele bedrading in zou komen. Niet dus, is ook gewoon een zelfgemaakte bedrading.
Dat geeft mij de gedachte dat er origineel geen lossen bedrading leverbaar is anders hadden ze die er wel ingestoken.
Ik heb het er bij mijn 130 bijgeluld toen ik hem kocht met de gedachte dat er dan vast wel een originele bedrading in zou komen. Niet dus, is ook gewoon een zelfgemaakte bedrading.
Dat geeft mij de gedachte dat er origineel geen lossen bedrading leverbaar is anders hadden ze die er wel ingestoken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
... just found this
http://www.paddockspares.com/diamondbac ... g-kit.html
Apparently it's made in some country called Holland
Rob
http://www.paddockspares.com/diamondbac ... g-kit.html
Apparently it's made in some country called Holland
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Ben Gerrits
Dank voor de reakies
Waar het mij omgaat is dat ik de helft van de bedrading er in heb zitten naar mijn idee.
Alleen achter het daschboard liggen nog connectoren waar je nog wat bij kan steken zodat het orgineel te maken is denk ik.
Maar hoe kom ik daar achter.
In het schema kom ik er niet uit.
Dus mijn vraag is eigenlijk heeft er iemand het wel eens orgineel aangesloten en daar foto's van.
Zoniet dan maar inderdaad een kabelboompje zelf maken.
Maar dan niet zoals bij paddock maar met een timer van de Landreiziger.
Dan speelt het verhaal ook.
Maar als het even kan wil ik orgineel.
Gr Ben
Waar het mij omgaat is dat ik de helft van de bedrading er in heb zitten naar mijn idee.
Alleen achter het daschboard liggen nog connectoren waar je nog wat bij kan steken zodat het orgineel te maken is denk ik.
Maar hoe kom ik daar achter.
In het schema kom ik er niet uit.
Dus mijn vraag is eigenlijk heeft er iemand het wel eens orgineel aangesloten en daar foto's van.
Zoniet dan maar inderdaad een kabelboompje zelf maken.
Maar dan niet zoals bij paddock maar met een timer van de Landreiziger.
Dan speelt het verhaal ook.
Maar als het even kan wil ik orgineel.
Gr Ben
Wat je zou moeten achterhalen is of wat er nu in zit echt origineel is én inderdaad bedoeld voor de verwarmde vooruit. Zoals MarcS ook al zei, origineel LR werkt met een negatieve puls die het timer relais aanstuurd. Dit is dus een speciale timer.
Anders is het misschien makkelijker om zelf iets samen te stellen, of een compleet wiring kitje te gebruiken.
Anders is het misschien makkelijker om zelf iets samen te stellen, of een compleet wiring kitje te gebruiken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
tja, die "speciale landrover timer" is gewoon te bestellen, niks lastig aan, kan wel prijskaartje aan hangen...
in het schema kun je zien dat dat relais bepaalde draadkleuren heeft, Rob vertelde al, maar in de electrical library in RAVE ook te vinden, waar de connector voor dat relais zit (achter de tellerunit)
als je dan zo'n connector vindt en de draadkleuren komen overeen, dan is de kans heel groot dat je de juiste hebt, eventueel nog even doorpiepen naar schakelaar of zekering die je weel zeker weet dat de jusite is en dan moet je er wel kunnen komen lijkt me... als originele bekabeling er ligt zou dat mijn voorkeur zeer zeker hebben boven er weer wat extra's in knopen
in het schema kun je zien dat dat relais bepaalde draadkleuren heeft, Rob vertelde al, maar in de electrical library in RAVE ook te vinden, waar de connector voor dat relais zit (achter de tellerunit)
als je dan zo'n connector vindt en de draadkleuren komen overeen, dan is de kans heel groot dat je de juiste hebt, eventueel nog even doorpiepen naar schakelaar of zekering die je weel zeker weet dat de jusite is en dan moet je er wel kunnen komen lijkt me... als originele bekabeling er ligt zou dat mijn voorkeur zeer zeker hebben boven er weer wat extra's in knopen
gone
-
Ben Gerrits
ok
Ik denk dat ik er uit ben wat betreft het aansluiten.
Alleen met ik de inbouwplaats nog vinden van de volgende punten:
A299
A632
A604
A642
Als ik deze plaatsen weet te vinden kan ik denk ik het orgineel aansluiten.
Weet er iemand mij te vertellen waar ik dat kan opzoeken.
Gr Ben
Ik denk dat ik er uit ben wat betreft het aansluiten.
Alleen met ik de inbouwplaats nog vinden van de volgende punten:
A299
A632
A604
A642
Als ik deze plaatsen weet te vinden kan ik denk ik het orgineel aansluiten.
Weet er iemand mij te vertellen waar ik dat kan opzoeken.
Gr Ben
- RobStewart
... they are just solder joints, Ben, basically a connection where the 2 wires meet, they can be anywhere on the loom.
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery