[flash=][/flash]Goedemorgen mensen,
Kan iemand mij meer vertellen over het tunen en het weghalen van de begrenzer bij een defender 2.4TD 2008.
Wij zijn gewend om stevig door te rijden (waar het kan uiteraard) maarrre met de defender gaat dat helaas niet lukken ... 130 op gps en dan is het gedaan.
Ik heb het forum doorzocht maar eigenlijk geen topic hier over kunnen vinden ( kan ook aan mijn zoek capaciteiten liggen )
wat ik kan vinden is dat het mogelijk te maken heeft met de 6 bak van de defender, die zou een hogere snelheid niet aankunnen ?
Is dit het geval en is het dan niet handig om hem te laten tunen of moet de bak het gewoon aankunnen ?
bvd voor de reacties
Rodger
P.s. kan de begrenzer er alleen af dmv tunen of is er ook een andere optie ?
Defender TdCi '08, Begrenzer uitschakelen
-
Roger B.
Re: begrenzer defender
de bak gaat ook stuk zonder tuning
en de begrenzer zit in het management dus je zult toch een verandering in de programmering moeten doen, met of zonder aanpassing van de mapping komt dat toch neer op veranderen van het programma.
of het erg verstandig is om met een onaangepaste defender erg veel harder te rijden dan de begrensde 130 laat ik aan jezelf over.... ik ben niet heel erg onder de indruk van het weggedrag bij hogere snelheden, dat wordt overigens minder slecht naarmate de wielbasis langer wordt... een 90 is veel nerveuzer dan een 110 en een 130 nog minder nerveus..... en aan de rem komen wil je dan eigenlijk ook nie
neem contact op met Bas van BAS4CARS die kan je het haarfijn vertellen en ook doen indien nodig
en de begrenzer zit in het management dus je zult toch een verandering in de programmering moeten doen, met of zonder aanpassing van de mapping komt dat toch neer op veranderen van het programma.
of het erg verstandig is om met een onaangepaste defender erg veel harder te rijden dan de begrensde 130 laat ik aan jezelf over.... ik ben niet heel erg onder de indruk van het weggedrag bij hogere snelheden, dat wordt overigens minder slecht naarmate de wielbasis langer wordt... een 90 is veel nerveuzer dan een 110 en een 130 nog minder nerveus..... en aan de rem komen wil je dan eigenlijk ook nie
neem contact op met Bas van BAS4CARS die kan je het haarfijn vertellen en ook doen indien nodig
gone
Re: Defender TdCi '08, Begrenzer uitschakelen
Poeh harder willen dan 130 in een defender
Als wel defender rijder sluit ik me bij Roger aan. Ik zou niet graag nog harder willen dan 130, rij meestal 110 op teller is 104/5 echte km's. Het blijft een dwijl op de weg. Ook al krijg ik de wielen geblokeerd met remmen moet je wel flink hard trappen, hij remt niet zo makkelijk als onze 307.
Als je zo hard wilt rijden vraag ik mij af is de Defender wel het goede landrover model voor jou?
Groet Jan
Als je zo hard wilt rijden vraag ik mij af is de Defender wel het goede landrover model voor jou?
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- JoostKenya
De begrenzing heeft denk ik niets met de bak te maken.
De huidige 2.2 heeft nog steeds dezelfde bak en heeft geen begrenzer.
En ook de Ford Mustang heeft deze bak.
(niet dat er trouwens nooit geen problemen mee geweest zijn)
De begrenzer verwijderen en eventueel tuning gaat bij Bell Auto Service of bij Alive en bij het adres wat Roger noemt (die zijn dealer van de eerste). Zie:
http://bellautoservices.co.uk/
of
http://alivetuning.com/
Het verwijderen en tunen kan bij Bell auto service tegenwoordig zelfs "do it yourself" met een Android smartphone als interface naar je auto. Ik heb daar zelf nog een apart kastje voor moeten kopen.
Van de tuning knapte mijn TDCI aardig op, maar ik heb nooit de behoefte gehad om de begrenzer er af te halen.
De huidige 2.2 heeft nog steeds dezelfde bak en heeft geen begrenzer.
En ook de Ford Mustang heeft deze bak.
(niet dat er trouwens nooit geen problemen mee geweest zijn)
De begrenzer verwijderen en eventueel tuning gaat bij Bell Auto Service of bij Alive en bij het adres wat Roger noemt (die zijn dealer van de eerste). Zie:
http://bellautoservices.co.uk/
of
http://alivetuning.com/
Het verwijderen en tunen kan bij Bell auto service tegenwoordig zelfs "do it yourself" met een Android smartphone als interface naar je auto. Ik heb daar zelf nog een apart kastje voor moeten kopen.
Van de tuning knapte mijn TDCI aardig op, maar ik heb nooit de behoefte gehad om de begrenzer er af te halen.
JanTD5 schreef:<knip> rij meestal 110 op teller is 104/5 echte km's. Het blijft een dwijl op de weg </knip>
Ik rij ook altijd 110 met mijn 110.
... en dat vind ik voor mijn Defender hard zat. Heb je al eens een noodstop of plotselinge uitwijk-manouvre bij die snelheid moeten maken? Dat wil je liever niet meemaken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Waterrover
- Beheerder
Goedemorgen mensen,
Kan iemand mij meer vertellen over het tunen en het weghalen van de begrenzer bij een defender 2.4TD 2008.
Wij zijn gewend om stevig door te rijden (waar het kan uiteraard) maarrre met de defender gaat dat helaas niet lukken ... 130 op gps en dan is het gedaan. Ik heb het forum doorzocht maar eigenlijk geen topic hier over kunnen vinden ( kan ook aan mijn zoek capaciteiten liggen) Wat ik kan vinden is dat het mogelijk te maken heeft met de 6 bak van de defender, die zou een hogere snelheid niet aankunnen? Is dit het geval en is het dan niet handig om hem te laten tunen of moet de bak het gewoon aankunnen? bvd voor de reacties Rodger
P.s. kan de begrenzer er alleen af dmv tunen of is er ook een andere optie?
Indien je harder wil rijden dan 130, neem dan een Disco? Een Defender is voor hogere snelheden minder geschikt, en acht ik onveilig, probeer maar eens een elandproef met 130 km/h, ik denk dat je schrikt
Met mijn Disco haal ik ongetuned een top van 170 km/h. (with a following wind)
Chris
Harder dan 130 rijden met een Defender is helemaal geen probleem. Alleen loopt bij de Ford 6 bak wel degelijk de lagering van de 5e en 6e versnelling eruit.
Dat gebeurt "al" na drie uur een kruissnelheid van 170km/u aanhouden. Been there, done that.
Geen idee of bij de 2.2 de smering van de bak aangepast is, maar dat is ook niet relevant aangezien TS een 2.4 heeft.
Tunen is een aanrader, de motor wordt er veel soepeler van. Zowel tuning door de dealert als door Bas4Cars (Bell tuning uit Uk) is een aanrader.
Maar beheers je wel en rij niet lang heel hard.......
Dat gebeurt "al" na drie uur een kruissnelheid van 170km/u aanhouden. Been there, done that.
Geen idee of bij de 2.2 de smering van de bak aangepast is, maar dat is ook niet relevant aangezien TS een 2.4 heeft.
Tunen is een aanrader, de motor wordt er veel soepeler van. Zowel tuning door de dealert als door Bas4Cars (Bell tuning uit Uk) is een aanrader.
Maar beheers je wel en rij niet lang heel hard.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
JanTD5 schreef:Poeh harder willen dan 130 in een defenderAls wel defender rijder sluit ik me bij Roger aan. Ik zou niet graag nog harder willen dan 130, rij meestal 110 op teller is 104/5 echte km's. Het blijft een dwijl op de weg. Ook al krijg ik de wielen geblokeerd met remmen moet je wel flink hard trappen, hij remt niet zo makkelijk als onze 307.
Of een 110 met 130 of meer zich als een dweil op de weg gedraagt is waarschijnlijk een combinatie van banden-keus, bandenspanning en sporing.
Mijn oude trouwe blauwe 110Td5 reed heel stabiel bij 150 op de teller ... alleen wil je niet remmen (en alleen met ABS) en nog minder een eland-proef proberen (en dus in geval van ongemak toch maar eerst remmen). (Voor de oplettende lezertjes: ik heb dit bij onze oosterburen uitgeprobeerd -- het hardst reed de Td5 op een licht golvende weg met iets wind mee, helling-af kreeg je dan nog een duwtje en die extra snelheid hield ie dan vast.)
En voor de preciezen: Een ongetunede Td5, dezelfde max snelheid in de 5º als in de 5º + overdrive, en op Michelin XPC 7.5x16.
Groeten MarcS
PS Mijn huidige 110 gaat max 130, dwz, als je dan even iets met het gas speelt gaat ie naar ± 135 ... ik vind dat hard zat. De Puma lijkt iets minder stabiel, misschien komt dat door het korte hoge motorblok.
Mijn 130 loopt op de gps 138 km/u en dan kom je wel aan de grens wat je met een mud band kunt of wilt. Maar op een paar goede AT's is er ook bij 170 weinig aan de hand. Ook bij snelle baanwissels niet.
Hard remmen is ook geen probleem ondanks het gebrek aan abs. Moet je uitwijken oid dan ben je klaar en ga je om en over de kop. Simpel.
Maar met een Range Rover uit '98 gebeurt dat ook. Was puur mazzel dat ik hem bij een uitwijkmanouvre met 145km/u nog net op de weg kon houden.
Het hoeft natuurlijk geen betoog dat een Defender geen snelle reiswagen is. Maar om er nou 110 mee te gaan rijden is wel het andere uiterste
En Roger legt alles op z'n dak

Hard remmen is ook geen probleem ondanks het gebrek aan abs. Moet je uitwijken oid dan ben je klaar en ga je om en over de kop. Simpel.
Maar met een Range Rover uit '98 gebeurt dat ook. Was puur mazzel dat ik hem bij een uitwijkmanouvre met 145km/u nog net op de weg kon houden.
Het hoeft natuurlijk geen betoog dat een Defender geen snelle reiswagen is. Maar om er nou 110 mee te gaan rijden is wel het andere uiterste
En Roger legt alles op z'n dak
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Mijn 130 loopt op de gps 138 km/u en dan kom je wel aan de grens wat je met een mud band kunt of wilt. Maar op een paar goede AT's is er ook bij 170 weinig aan de hand. Ook bij snelle baanwissels niet.
Precies, zolang het ± rechtuit gaat gaat het prima, de 110 reed bij ruim 140 echte kilometers minstens zo stabiel als bij 110 (op XPC's die overigens niet veel harder mogen).
Hard remmen gaat alleen goed als de weg mooi egaal grip geeft (dus vlak en droog is), zijn er verrassingen dan wordt remmen ook verrassend ... misschien heb je dan bij een 130 nog wat winst tgv de extra lengte.
Tja, een traditionle Rang Rover of een Disco 1 of 2, dat zijn constructief gelijke voertuigen, ze hebben alleen (in het algemeen) een iets lager zwaartepunt maar ook slappere veren. Netto dus allemaal rampzalig bij een eland-proef. (Ik herinner me een 5th gear of TopGear filmpje van een elandproef met een RangeRover ... een filmpje zonder happy end.)
Het hoeft natuurlijk geen betoog dat een Defender geen snelle reiswagen is. Maar om er nou 110 mee te gaan rijden is wel het andere uiterste![]()
Het is een beetje de vraag wat dan wel een snelle reiswagen is. Als het een beetje druk is moet je heel blij zijn als je met een "snelle" auto over een langer eind gemiddeld 120 km/u haalt. Rijd je onder diezelfde omstandigheden 110 km/u dan haal je met gemak een gemiddelde van 100-plus.
Op een reis van 600 km scheelt dat dus nog geen uur.
Rijd je op doorgaande Franse N-wegen dan rijdt je netto zelfs nauwlijks trager als een willekeurige "snelle" wagen. Ik heb in Frankrijk al meermaals de door Google-Maps voorspelde reistijd verbeterd, gewoon door stevig doorrijden en hier en daar ietsje rekkelijk de snelheids-beperkingen interpreteren. (Ik kreeg dan ook op oudjaarsdag een bescheiden herinnering daaraan uit la Douce France, 86 km/u waar 70 km/u gold - een tikje gemeen, een weg met steeds een korte beperking tot 70 km/u, dus iets te enthousiast doorgereden. Gelukkig zijn de Franse tarieven gematigd, en nog gelukkiger: mijn vorige herinnering dateert van jaren geleden, uit een tijd dat de NL-tarieven nog behapbaar waren.)
Wat ook het algemene gevoelen is, je kan in een (moderne) Defender zonder al te veel moeite vlot doorrijden, en ook in korte tijd ruim kilometers wegduwen.
En Roger legt alles op z'n dak![]()
![]()
Tja, Roger B. zet ook iedere redenering op z'n kop.
Groeten MarcS