Hoi ,
Ik ben Frank en ik heb vandaag na heel lang twijfelen een Defender 90 TD5 gekocht.
Nu heb ik ergens op internet gelezen dat de eerste 2 jaar dat de TD5 geproduceerd is problemen waren met de oliepomp en de kunststof bussen in de cilinderkop. De mijne is ingeschreven in Januari 2002 , is dit nu het verbeterde type motor of nog het oude , of hoe kom ik daarachter ?
Met vriendelijke groeten , Frank
Hoi , even voorstellen
-
Roger B.
Re: Hoi , even voorstellen
dat van die kunststof bussen vind ik meer fabel dan waarheid..... in mijn optiek wordt een cilinderkop door de kopbouten zo vast aangetrokken op de motor dat die twee paspennetjes echt niet die kop op zijn plek houden, maar de kopbouten en de wrijvingskracht tussen motor-koppakking-kop. Ik denk dat die pennetjes eerder tijdens montage of demontage gemold worden of door hitte vervormen dan dat de kop schuift....
maar dat is geen punt bij jou, de jouwe heeft stalen pennetjes.
voor wat betreft het oliepompboutje....daar zou een bepaalde serie alleen door getroffen zijn, maar ik lees ook verhalen van jongere motoren die er ook last van hebben. Kosten voor een genuine carterpakking en boutje is iets van 36 euro meen ik bij de dealer en dan moet je er een tijdje aan besteden om de carterpan te verwijderen, het boutje uit de pomp te draaien, een nieuw boutje met loctite er in te draaien en op moment vast te zetten, carter weer te monteren... doe je dat gelijk met een beurt kost het je geen extra olie en filters.....
vorige week nog een '99 met 200.000km gedaan, oude boutje zat minder vast dan ik het nieuwe vast trok en was volledig vrij van loctite....... goed besteed werk dus
maar dat is geen punt bij jou, de jouwe heeft stalen pennetjes.
voor wat betreft het oliepompboutje....daar zou een bepaalde serie alleen door getroffen zijn, maar ik lees ook verhalen van jongere motoren die er ook last van hebben. Kosten voor een genuine carterpakking en boutje is iets van 36 euro meen ik bij de dealer en dan moet je er een tijdje aan besteden om de carterpan te verwijderen, het boutje uit de pomp te draaien, een nieuw boutje met loctite er in te draaien en op moment vast te zetten, carter weer te monteren... doe je dat gelijk met een beurt kost het je geen extra olie en filters.....
vorige week nog een '99 met 200.000km gedaan, oude boutje zat minder vast dan ik het nieuwe vast trok en was volledig vrij van loctite....... goed besteed werk dus
gone
Euh, waarom moet er een nieuw boutje in? De oude schoonmaken en met locktite terugzetten doet het ook wel. Tis geen rekbout

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
tja, kan ook... nieuw boutje zit al borgmiddel op en kost paar euri
en nee, erg veel rekt er niet met 25Nm aantrekkoppel
en nee, erg veel rekt er niet met 25Nm aantrekkoppel
gone
Welkom hier, veel plezier met de Td5 on en off-road
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Bedankt Roger voor je snelle reactie. De wagen is altijd in onderhoud geweest bij de dealer , misschien is dat boutje ook al vervangen , ik zal dat eens navragen.
Dit is mijn eerste 4x4 ik hoop dat t een beetje bevalt. Ik moet m nog een beetje aankleden maar dat komt vanzelf.
Dit is mijn eerste 4x4 ik hoop dat t een beetje bevalt. Ik moet m nog een beetje aankleden maar dat komt vanzelf.
Bedankt Jan , heb jij ook een td5
-
Landmarcs
Taz schreef:Ik ben Frank en ik heb vandaag na heel lang twijfelen een Defender 90 TD5 gekocht.
Nu heb ik ergens op internet gelezen dat de eerste 2 jaar dat de TD5 geproduceerd is problemen waren met de oliepomp en de kunststof bussen in de cilinderkop. De mijne is ingeschreven in Januari 2002 , is dit nu het verbeterde type motor of nog het oude , of hoe kom ik daarachter ?
Dag Frank,
Je hebt waarschijnlijk wel een "verbeterde" in de zin van één EU-norm beter als de eerste generatie Td5. Er zijn daarvoor een aantal zaken aangepast, o.a. een wat hogere inspuitdruk. Als alles goed is roet ie dus nog minder (hoewel mijn oude Td5 1999er ook weinig roette ... de enige reden dat ie niet door de roettest kwam was soms de "voorraad" roet die er na één jaar in de uitlaat was blijven liggen -- effe strak doortrekken, alles extra "schoonblazen", en hij zat weer heel ver onder de norm).
Naast het checken van het oliepomp-boutje (of het checken of dat boutje gechecked is) is bij een Td5 van belang dat je de motor altijd even op temperatuur laat komen alvorens 'm echt te laten werken, dat verlengt z'n levensduur, hij kan dan heeeeel lang mee. (Eergister zag ik nog een mooie 90Td5 van nabij: 2001, caledonian blue, eerste eigenaar en nog steeds een trotse tevreden eigenaar.)
Groeten MarcS
Bedankt voor je reactie MarcS. Ik rij de eerste 10 km altijd rustig met elke auto. De defender heeft nou 257000 km , maar ik zie er ook te koop staan met bijna 400000 km , dus moet ie nog wel ff meekunnen. Ik ga m niet dagelijks gebruiken , alleen als werkpaard en voor off-road.
Welkom!!
Wat Roger zegt. De auto welke hij beschrijft net was de mijne (met 10.000 km minder, namelijk 190.000). Een check is de moeite waard. Wordt bij de dealert 2 arbeidsuren voor berekend, mocht je het zelf niet willen doen. En ja, voor mijn gemoedsrust is het heerlijk!
Wat Roger zegt. De auto welke hij beschrijft net was de mijne (met 10.000 km minder, namelijk 190.000). Een check is de moeite waard. Wordt bij de dealert 2 arbeidsuren voor berekend, mocht je het zelf niet willen doen. En ja, voor mijn gemoedsrust is het heerlijk!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Terug naar “Nieuw op het forum”