Kroegpraat over voertuigformaat uit "nieuw hier"

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: nieuw hier

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2014, 23:52

Edward schreef:Maar ga gewoon eens rijden met de wagens. Een 130 heeft niet wezenlijk meer plek nodig dan een 110. Het meeste commentaar komt van mensen die nog nooit in een 130 gereden hebben......

Edward ... ik heb met een 130 gereden ... en het rijd heerlijk, maar het heeft ook veel van een mamoettanker.
Qua plek ... ik nodig je uit om eens hier naar de supermarkt te gaan. Je kan ten eerste de 130 niet kwijt in de parkeervakken en te tweede moet je gegarandeerd steken om de bocht te maken (en met wat pech kom je de bocht niet om en moet je 10 wachtende auto's achter je zo gek krijgen dat ze net als jij achteruit willen rijden .... :oops:

Lijkt mij leuk in de fileberichten: File voor de Super Kippesluis wegens een klem gereden 130.

Groeten MarcS

PS Als je mij niet gelooft, vraag het dan maar eens aan Ruben/Dragon ... vaak gaat het net aan met de 110, soms is het zelfs met een 90 al krapjes.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 00:00

Bedoelde niet specifiek jou Marc. ;)

Heb NOG NOOIT iemand met een 110 gezien die ergens kwam waar ik niet met de 130 kwam. Een standaard 110 heeft een nauwelijks kleinere draaicirkel dan mijn 130 op offset velgen. Te korte vakken is vooral een probleem voor degene die er daarna nog achter langs wil.......

Rij heel vaak met de 130 in Eindhoven, Amsterdam, Groningen, Assen, Den Bosch en steken doe ik bijna nooit. En nee, ik ben geen bijzonder goede chauffeur, integendeel!

Als ik de eisen van TS lees zou ik een 110HCPU overwegen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 00:25

Edward schreef:Bedoelde niet specifiek jou Marc. ;)

Heb NOG NOOIT iemand met een 110 gezien die ergens kwam waar ik niet met de 130 kwam. Een standaard 110 heeft een nauwelijks kleinere draaicirkel dan mijn 130 op offset velgen. .......

Als ik de eisen van TS lees zou ik een 110HCPU overwegen.

Tja, bij het bewuste parkeergebeuren is het niet allen de draaicirkel maar ook de benodigde breedte. Op zich is een Defender niet opvallend breed maar je hebt bij het draaien van een bochtje ook te maken met die sleep achter je, die sleep die de binnenbocht neemt. Daarom dus krijg je een probleem.
Ik heb al gehad dat het net paste ... waarbij het plastic dopje op de meenemer links-achter net langs een bumper van een op de hoek geparkeerde auto draaide, en de bumper rechts-voor nog 10 cm speling had tov van een andere geparkeerde auto. Als je daar dan optimistisch met een 130 inrijdt dan sta je met wat pech goed klem.

En ... dit soort krappe vormgeving heb je niet alleen bij mij om de hoek. Heel veel Spaanse bergdropjes lijken wel uitgemeten op een 109/110. De bochten zijn gewoon zo krap dat meer lengte niet past. Ben je die dorpjes dan door dan volgen de bergweggetjes en daar moest ik dan steken maar dat gaat dan nog net dankzij de "beperkte" lengte. Met een halve meter meer wordt dat steken echt penibel, en omdat je dan veel vaker moet steken heb je nog weer meer breedte nodig en loop je dan meer kans op verlies van tractie. (Jammergenoeg heb ik geen kiekjes of filmpjes van dit soort paden.)

Maar goed, een 110 HCPU lijkt mij ook een gelukkiger keuze, ondanks de beperkingen mbt het aantal zitplaatsen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2014, 12:21

dat ligt er maar helemaal aan..... aangezien ik eigenlijk in elke defender wel merk dat ik eigenlijk de stoel verder achteruit zou willen zetten zou een enkelcabine pickup voor mij niet geschikt zijn....

ik heb vaak zat met een 130 gereden, een paar jaar terug voor het eerst in pakweg 8 jaar en toen ook gelijk een trialproef op de beekse bergen.... en ik kan niet zeggen dat een 130 nou zo storend lang zou zijn......
en die enkele parking waar het dan wellicht niet helemaal past... als het niet gaat zet je hem ergens anders ... als je daarvoor al je andere momenten van gebruik beter gediend bent met een 130..... wat boeit die supermarktparking dan.... kies je een andere supermarkt of je gaat er niet met de 130 shoppen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2014, 19:47

Edward schreef:Precies, het si net wat je gewend bent. Marc vind een Renault 25 al groot. Ik kom uit een lange en hoge Ducato bus en ik vind die 130 best leuk van maar en de draaicirkel heulemaal niet verkeerd. :lol: :lol:

In ieder geval komen die verlengde VW, de Ducato en de R25 die Spaanse bergpaden niet op, en die 130 alleen met heel veel moeite -- ik moest met de 110 al meermaals steken en als je een halve meter minder manoeuvreer-ruimte hebt, en meer "mamoet-tanker-lengte" dan wordt een haarspeld waar een 90 al moet steken toch wel erg krap. Ik keek nog even of je het leuk kan zien op Google of Bing Maps maar je ziet het pad alleen als het breed genoeg is, anders is het gewoon bos, echter, als voorproefje hier een dorpje waar ik graag de 130 zie door zie rijden ....

Picos kopie.jpg

Kom je hier niet door dan is het helemaal niet de vraag of je door de verdere haarspelden komt, dan parkeer je gewoon op de dorpsparkeerplaats (en dat gaat dan net zo makkelijk met de VW, Ducato of Renault.

Zeg niet dat dit een uitzondering is ... vroeger hield vóór het dorp de weg op ... als er al een "weg" heen ging. Dit geldt voor bijna alle bergdorpjes in het NW-Spaanse bergland, alleen de dorpjes langs de doorgaande wegen zijn ook geschikt voor "doorgaand" verkeer.
Overigens, vaak staat en na het dorpje een bord dat je niet verder mag ... soms ook niet (en soms zag ik het bord niet).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 31 Dec 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 31 Dec 2014, 19:52

Edward schreef:Heb NOG NOOIT iemand met een 110 gezien die ergens kwam waar ik niet met de 130 kwam

Zegt misschien meer over de rijder in de 110 :D .

Een 110 parkeert makkelijker dit komt vooral omdat je beter zicht naar achter hebt in de spiegels, maar de 130 raken we ook altijd kwijt. Lukte zelfs in hartje Barcelona, moeders rijdt er trouwens ook gewoon in.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 31 Dec 2014, 20:12

Aan de foto te zien denk ik dat ook. Gewoon dwars door een huis heengereden... :lol:
De 130 door plaatsen gereden waar mensen bleven volhouden dat het niet kon. Soms onder begeleiding van een bijrijder die ik voor de volle 100% vertrouwde.
Dat fotootje is verder leuk, maar eigenlijk kun je zoiets pas op locatie beoordelen. Gaat het rijdt je er gewoon omheen. Wie weigert om te rijden is doorgaans beter af met een kleine Suzuki 4x4.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2014, 20:28

tookaphotoof schreef:Aan de foto te zien denk ik dat ook. Gewoon dwars door een huis heengereden... :lol:
De 130 door plaatsen gereden waar mensen bleven volhouden dat het niet kon. Soms onder begeleiding van een bijrijder die ik voor de volle 100% vertrouwde.
Dat fotootje is verder leuk, maar eigenlijk kun je zoiets pas op locatie beoordelen. Gaat het rijdt je er gewoon omheen. Wie weigert om te rijden is doorgaans beter af met een kleine Suzuki 4x4.

Tja eromheen was er niet, ik was er wel, en het ging met een 110. De tweede keer zag ik op het bergpad ook nog een Santana 88, die ging makkelijker door de haarspelden als ik.

... kennelijk hebben we een of ander onbekend "worm-hole" gevonden waardoor de normale wetten niet voor een 130 gelden. Vlgs mijn "meetkunde" heeft een 130 een halve meter meer wielbasis en nog iets extra aan extra lengte, vlgs mijn "meetkunde" heeft een auto met die extra lengte ook extra breedte nodig in de bocht, en draaicirkels ... ik heb ze niet nagemeten, maar die zijn van een LandRover nu eenmaal ruim. Bij een standaard 110 is het al meer dan gemiddeld, bij een 130 nog meer. Heb je dikke banden dan wordt het nog ernsiger (een 90 met dikke banden is al een klein rampje), dus gebruik je spacers. Blijft een punt dat een 110 met spacers toch weer kleiner bochtjes kan draaien, en dat dus een 130 gewoon een "worm-hole" nodig heeft om een 110 te evenaren.
Of ... hebben jullie allemaal 130-en met extra achterwiel besturing ??

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Dec 2014, 20:50

Neu, ik heb wel wielen met een gezonde offset zodat mijn stuuruitslag met die dikke banden dezelfde is als van een standaard 110/130. verder ben ik niet bang en rijdt ik rustig op een paar cm lang iets af en ja dus ook wel eens ergens tegen. Maar daar is ie voor. :lol: :lol:

Er zullen ongetwijfeld plekken te vinden zijn waar een 130 niet door past en een 110 nog net wel. Maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Wel plekken waar ik zo maar een kwartier bezig was om hem er door te steken. :lol: :lol:

En één keer heb ik ergens vastgestaan waar het echt niet ging en heb ik hem opgekrikt en toen zijdeling van de krik geduwd zodat de achterkant een meter opzij viel. :oops: :oops:

Maar toen zat er alleen een Panda voor me en dus geen vergelijk met een 90 of 110. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Dec 2014, 21:00

je kunt het ook moeilijk willen zien hê Marc....... ik heb vrij veel met 130's gereden, 110's en 90's.(en alle andere Land Rover modellen die destijds in de werkplaats kwamen)... en ja, soms kan een 90 in een keer een draai maken waar je met een 110 2 keer moet steken en goh, hoe erg, in het ergste geval moet je dan met een 130 misschien 4 of 5 keer steken... ga je daar dood van? ik niet..... bottomline... het GAAT....... situaties waar je met een 110 wel komt en met een 130 absoluut niet zullen er vast wel zijn...... maar a) ERG zeldzaam en B) heel vaak ook nogeens te omzeilen
gone

Terug naar “Kroeg”