Defender 110 '98 2,5 Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostVerhaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 Dec 2014, 08:04

Defender 110 '98 2,5 Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp

Berichtdoor JoostVerhaar » 25 Dec 2014, 08:11

Na een grote lekkage van de koelvloeistof vond ik aan de onderkant van de deksel van de waterpomp een klein gaatje (2/3 mm). Hier lekt de koelvloeistof inderdaad uit. Ik kan er moeilijk bij en kan het moeilijk zien maar ik vraag mij af of dit een boutgaatje is en of daar een boutje heeft gezeten en dat dat is losgetrild.

Groeten Joost
Laatst gewijzigd door JoostVerhaar op 25 Dec 2014, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Waterpomp Defender Tdi

Berichtdoor JanTD5 » 25 Dec 2014, 08:48

Dit gaatje hoort er in. Dit is de, zeg maar, de ontluchting van de mechanical seal die er in. Het betekend dat deze kering lekt. En dat je dus de pomp moet gaan vervangen of moet reviseren.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

JoostVerhaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 Dec 2014, 08:04

Re: Waterpomp Defender Tdi

Berichtdoor JoostVerhaar » 25 Dec 2014, 09:05

Bedankt Jan,

Ik weet waar ik aan toe ben. Hoopte op iets eenvoudigs, helaas.

Groet Joost

Gebruikersavatar
Mark 130 in blue
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
Locatie: Tilburg

Re: Defender '?? ??? Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp

Berichtdoor Mark 130 in blue » 25 Dec 2014, 14:54

Waterpomp vervangen is zeer goed te doen, helaas ook al eens mogen doen. En kosten ik denk 30 euro.

Let op eerst de boutjes op de poulies losdraaien (beide ook die van de stuurpomp) en de multiriem spanner er af. Dan de 10 boutjes verwijderen en de pomp vervangen. Reviseren is duurder dan een nieuwe.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Waterpomp Defender Tdi

Berichtdoor Erik Peters » 25 Dec 2014, 19:44

JoostVerhaar schreef:Bedankt Jan,

Ik weet waar ik aan toe ben. Hoopte op iets eenvoudigs, helaas.

Groet Joost

Joost, één advies, koop een (goede wat duurdere of) originele waterpomp. Ik had, na 195.000 km, ook een lekke waterpomp, d.w.z. het water liep er met straaltjes uit en werd lekker in het rond geslingerd. Ik heb een waterpomp besteld bij Paddock (merkloos) voor rond de 25-30 euro. Dat ding heeft het 5000 km volgehouden en toen waren de lagers aan gort (een geluid als een oude koffiemolen). Dat ding vervangen voor een (duurdere) versie van Quinton Hazel. Vooralsnog geen problemen meer, maar de 300 Tdi is momenteel geschorst.

Groet,

Erik.

p.s. Ik heb de 'eerste' keer ook de P-pakking (van papier) vervangen door een metalen P-pakking (zit tussen het gietijzeren blok en aluminium waterpomphuis). Maar misschien is die ooit al eens vervangen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender '?? ??? Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp

Berichtdoor Roger B. » 25 Dec 2014, 20:41

bij de 300Tdi kom je ook aan die P-pakking als de distributie blijft zitten... daar heb ik minder de neiging om hem preventief te vervangen .........Aan de andere kant, als ik me goed herinner gaan bouten van de pomp ook door die pakking (en kunnen ze erg vast geroest zitten) en is het wel een overweging om deze dan toch gelijk te doen......

Bij de 200Tdi waar het distributie huis ervoor eraf moet, zou ik dus bij de distributie die pakking altijd meenemen voor die paar euro....en bij alleen waterpomp vervangen de gok nemen dat ie dicht blijft......
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender '?? ??? Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2014, 00:15

Roger B. schreef:bij de 300Tdi kom je ook aan die P-pakking als de distributie blijft zitten... daar heb ik minder de neiging om hem preventief te vervangen .........Aan de andere kant, als ik me goed herinner gaan bouten van de pomp ook door die pakking (en kunnen ze erg vast geroest zitten) en is het wel een overweging om deze dan toch gelijk te doen......
Correct!
De mijne had 195.000 km gereden met de originele waterpomp en omdat ik die moest vervangen (en de p-pakking nog de originele pakking was) heb ik die vervangen voor een nieuwe metalen P-pakking, omdat ik er van uitging dat die beter zou zijn dan de originele papierpakking en ik had gehoopt dat de waterpomp er voorlopig niet weer af hoefde (dat ik dus weer 150.000 km zou kunnen rijden). Dit bleek helaas maar 5000 km te zijn.
De bouten gingen bij mij vlot los (dus niet vastgeroest).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten