Na een grote lekkage van de koelvloeistof vond ik aan de onderkant van de deksel van de waterpomp een klein gaatje (2/3 mm). Hier lekt de koelvloeistof inderdaad uit. Ik kan er moeilijk bij en kan het moeilijk zien maar ik vraag mij af of dit een boutgaatje is en of daar een boutje heeft gezeten en dat dat is losgetrild.
Groeten Joost
Defender 110 '98 2,5 Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp
-
JoostVerhaar
Defender 110 '98 2,5 Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp
Laatst gewijzigd door JoostVerhaar op 25 Dec 2014, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waterpomp Defender Tdi
Dit gaatje hoort er in. Dit is de, zeg maar, de ontluchting van de mechanical seal die er in. Het betekend dat deze kering lekt. En dat je dus de pomp moet gaan vervangen of moet reviseren.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
JoostVerhaar
Bedankt Jan,
Ik weet waar ik aan toe ben. Hoopte op iets eenvoudigs, helaas.
Groet Joost
Groet Joost
- Mark 130 in blue
Re: Defender '?? ??? Tdi. lekkage uit gaatje waterpomp
Waterpomp vervangen is zeer goed te doen, helaas ook al eens mogen doen. En kosten ik denk 30 euro.
Let op eerst de boutjes op de poulies losdraaien (beide ook die van de stuurpomp) en de multiriem spanner er af. Dan de 10 boutjes verwijderen en de pomp vervangen. Reviseren is duurder dan een nieuwe.
Let op eerst de boutjes op de poulies losdraaien (beide ook die van de stuurpomp) en de multiriem spanner er af. Dan de 10 boutjes verwijderen en de pomp vervangen. Reviseren is duurder dan een nieuwe.
- Erik Peters
JoostVerhaar schreef:Bedankt Jan,
Groet Joost
Joost, één advies, koop een (goede wat duurdere of) originele waterpomp. Ik had, na 195.000 km, ook een lekke waterpomp, d.w.z. het water liep er met straaltjes uit en werd lekker in het rond geslingerd. Ik heb een waterpomp besteld bij Paddock (merkloos) voor rond de 25-30 euro. Dat ding heeft het 5000 km volgehouden en toen waren de lagers aan gort (een geluid als een oude koffiemolen). Dat ding vervangen voor een (duurdere) versie van Quinton Hazel. Vooralsnog geen problemen meer, maar de 300 Tdi is momenteel geschorst.
Groet,
Erik.
p.s. Ik heb de 'eerste' keer ook de P-pakking (van papier) vervangen door een metalen P-pakking (zit tussen het gietijzeren blok en aluminium waterpomphuis). Maar misschien is die ooit al eens vervangen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
bij de 300Tdi kom je ook aan die P-pakking als de distributie blijft zitten... daar heb ik minder de neiging om hem preventief te vervangen .........Aan de andere kant, als ik me goed herinner gaan bouten van de pomp ook door die pakking (en kunnen ze erg vast geroest zitten) en is het wel een overweging om deze dan toch gelijk te doen......
Bij de 200Tdi waar het distributie huis ervoor eraf moet, zou ik dus bij de distributie die pakking altijd meenemen voor die paar euro....en bij alleen waterpomp vervangen de gok nemen dat ie dicht blijft......
Bij de 200Tdi waar het distributie huis ervoor eraf moet, zou ik dus bij de distributie die pakking altijd meenemen voor die paar euro....en bij alleen waterpomp vervangen de gok nemen dat ie dicht blijft......
gone
- Erik Peters
Correct!Roger B. schreef:bij de 300Tdi kom je ook aan die P-pakking als de distributie blijft zitten... daar heb ik minder de neiging om hem preventief te vervangen .........Aan de andere kant, als ik me goed herinner gaan bouten van de pomp ook door die pakking (en kunnen ze erg vast geroest zitten) en is het wel een overweging om deze dan toch gelijk te doen......
De mijne had 195.000 km gereden met de originele waterpomp en omdat ik die moest vervangen (en de p-pakking nog de originele pakking was) heb ik die vervangen voor een nieuwe metalen P-pakking, omdat ik er van uitging dat die beter zou zijn dan de originele papierpakking en ik had gehoopt dat de waterpomp er voorlopig niet weer af hoefde (dat ik dus weer 150.000 km zou kunnen rijden). Dit bleek helaas maar 5000 km te zijn.
De bouten gingen bij mij vlot los (dus niet vastgeroest).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht