Disco 2 td5 '?? Roeten (soms) alleen in achteruit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
emwulms

Disco 2 td5 '?? Roeten (soms) alleen in achteruit

Berichtdoor emwulms » 23 Dec 2014, 12:10

Een (erg) raar verhaal: de disco 2 td5 automaat van mijn vader hier in Portugal doet het volgende:

Bij voorruit rijden doet alles het normaal, maar als je achteruit rijdt dan (niet elke keer) roet hij git zwart en heeft geen vermogen, dit doet hij alleen in de achteruit en nooit voorruit !?!?, wie heeft een idee!?

Marcel Vonk

Roger B.

Re: Roeten disco 2 td5

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2014, 20:00

en dat vraag je met je naam er onder op evelien d'r login? :lol: :roll:

is inderdaad heel vaag.

flink roeten is een drastisch tekort aan lucht of overschot aan diesel.

lucht kan ik me weinig bij voorstellen dat rijrichting afhankelijk op lage snelheid problemen zou geven (neem aan dat je niet met 50km/h achteruit rijdt?)

Diesel zou eventueel nog wel te verklaren zijn, maar geen idee of de motor ook werkelijk anders aangestuurd wordt als ie in de R staat (lijkt me van niet, maar technisch zou het kunnen)
gone

ppw

Re: Disco 2 td5 '?? Roeten (soms) alleen in achteruit

Berichtdoor ppw » 23 Dec 2014, 20:58

Ik heb iets soortgelijks met m'n v70
Is een benzine , maar achteruit , of stationair voor stoplicht in D rookt ze
Is bdp sensor, en klep( uitlaatklep) die blijft hangen zegt de computeruitdraai
Kunt ermee rijden , ( ik heb al een complete nieuwe kop liggen)
Maar is Beetje veel werk bij zo'n T5 :roll:
Al uitgelezen ??

Besides; vooruit heb je rijwind :mrgreen: , en meer gas( lucht/brandstof is veel meer)
Achteruit daarentegen ..... Dus meer rook ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Waterrover
Beheerder

Re: Roeten disco 2 td5

Berichtdoor Waterrover » 24 Dec 2014, 08:51

Roger B. schreef:flink roeten is een drastisch tekort aan lucht of overschot aan diesel.

EGR klep die foutief wordt aangestuurd, of nagenoeg dicht zit?

Chris

Bram109

Berichtdoor Bram109 » 25 Dec 2014, 08:41

Handremschoenen die bij achteruitrijden ongewenst aangrijpen?
Daardoor heb je het gevoel dat je geen vermogen hebt, en dus meer gas geeft dus meer (zwarte) rook?

Bram.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Dec 2014, 11:12

een Td5 hoort niet zwart te roken...al sta je stil in D met voet op de rem en geef je vol gas (stalltest automaat)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2014, 12:04

Misschien moet je de observatie vanuit een andere hoek zien.

Als het "alleen achteruit" wil zeggen dat het alleen bij achteruitrijden waargenomen is, dan zou het ook zo kunnen zijn dat het niks met het achteruitrijden te maken heeft, maar dat dat alleen het moment is dat het opvalt.

Het komt met een zekere regelmaat voor dat de luchtslangen delamineren en de luchttoevoer (soms) smoren ... en dat is de beste manier om rookwolken en vermogensverlies te krijgen. Wellicht is er sprake van een beginnend delamineren en treedt dit gebrek dus het meest opvallend op bij achteruitrijden (waarbij je gewoonlijk het gas niet al te diep intrapt en dus een tijdelijk vermogensverlies het opvallendst is, bij achteruitrijden zie je je eigen rookwolken ook het best ... dus wellicht een op zich goede observatie alleen een iets te voorbarige conclusie mbt de samenhang ?

Anyway: roeten is meestal te weinig lucht.

Groeten MarcS

RikH

Berichtdoor RikH » 26 Dec 2014, 12:58

In eerste instantie was ik het met Roger eens, wat is het verschil tussen achteruit en vooruit. Het motormanagement doet niks ander als hij weet dat de auto achteruit gaat. Maar wat nou als Marc gelijk heeft, delamineren van de slangen, auto gaat achteruit en flap! de slang slaat dicht. Vooruit door de g kracht nog net niet. Zou zomaar kunnen. Ik zou zeggen probeer eens een testrit zonder slang op het inlaatspruitstuk, dan heb je ook vooruit geen vermogen maar mag er in voor- en achteruit geen verschil zitten. Met roken dan.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Dec 2014, 13:15

Hij was er net mee gestopt :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2014, 13:15

RikH schreef:In eerste instantie was ik het met Roger eens, wat is het verschil tussen achteruit en vooruit. Het motormanagement doet niks ander als hij weet dat de auto achteruit gaat. Maar wat nou als Marc gelijk heeft, delamineren van de slangen, auto gaat achteruit en flap! de slang slaat dicht. Vooruit door de g kracht nog net niet. Zou zomaar kunnen. Ik zou zeggen probeer eens een testrit zonder slang op het inlaatspruitstuk, dan heb je ook vooruit geen vermogen maar mag er in voor- en achteruit geen verschil zitten. Met roken dan.

Hartelijk dank voor de bijval. Het betrof slechts een suggestie ... het blijft een beetje raar ... maar zoals eigenlijk iedereen kan bedenken: van achteruitrijden gaat een auto normaal niet roken, daar is eigenlijk geen normale en direct gelieerde verklaring voor te bedenken.
Ik dacht evenwel eerder aan een losse gedélamineerde flap als aan G-krachten. Een beperkte flap wordt bij genoeg gas weer opzij getrokken en bij weinig gas (zoals bij achteruit rijden) niet, ook dit is weer een zuiver speculatieve hypothese, maar je moet wat. Verder is er natuurlijk het "effect" dat je bij het vooruit rijden en zo nu en dan even inhouden die roetwolk waarschijnlijk nooit zelf ziet, bij (rustig) achteruit-rijden wel.

Groeten MarcS

PS Stoppen met roken ... dat is iets voor 01-01-2015 :?

Terug naar “Techniek”