Is het mogelijk een hoofdschakelaar te monteren?
Gaat dat problemen opleveren met het alarm bijvoorbeeld?
Ik weet dat de auto niet met de cv op slot wil als de auto geen stroom meer heeft. Volgens mij kan ik de deuren handmatig afsluiten, zoals ik dat ook bij mijn oude oneten deed. Daar had ik een hoofdschakelaar gemonteerd. Heeft de ecu een back-up batterij?
Ik vind het (denk ik) de handigste anti diefstal beveiliging.....
Groet! Paul
def 130 2004 Td5. hoofdschakelaar, kan dat?
def 130 2004 Td5. hoofdschakelaar, kan dat?
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: def 130 2004 hoofdschakelaar, kan dat?
Mijn 130 heeft een hoofdschakelaar in de voeding naar de startmotor. De aftakking naar de hoofdzekeringenkast zit daarvoor en heeft dus altijd spanning. Zodoende blijft het alarm, de startonderbreker, de klok en de vergrendeling gewoon werken. 
Als je het als een extra beveiliging wil t doen moet je wel die schakelaar op een andere plek zetten dan waar ie bij iedereen zit. Dus nergens op de seatbase, in de cubby of daar dicht in de buurt. Die zijn zo gevonden.
Als je het alarm ook niet laat werken heeft iemand errug veel tijd om die schakelaar te vinden en zelfs ik heb een stuk of vier sleutels liggen die samen op 99% van de schakelaars passen.

Als je het als een extra beveiliging wil t doen moet je wel die schakelaar op een andere plek zetten dan waar ie bij iedereen zit. Dus nergens op de seatbase, in de cubby of daar dicht in de buurt. Die zijn zo gevonden.
Als je het alarm ook niet laat werken heeft iemand errug veel tijd om die schakelaar te vinden en zelfs ik heb een stuk of vier sleutels liggen die samen op 99% van de schakelaars passen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Dag Paul,
Misschien is een hoofdschakelaar met een gezekerde overbrugging een oplossing. Als de zekering net niet doorgaat bij het voorgloeien dan gaat ie wel bij het starten. En dus is de auto aardig beveiligd tegen ongevraagd gebruik en bovendien ook tegen een steviger kortsluiting.
Het goeie is dat alarm, klokje en radio gewoon blijft werken (totdat iemand probeert te starten zonder de hoofdschakelaar eerst om te zetten (dat gaat je natuurlijk ook zelf wel een keertje gebeuren). Als diefstal beveiliging heb je het voordeel dat de ongevraagde gast eerst denkt dat ie "binnen" is en dat ie dan ineens een tweede hobbel heeft ... bovendien kan je dus het alarm tweemaal benutten: je kan de auto al dan nier op alarm wegzetten en het gaat in ieder geval ook af als de spanning wegvalt.
Gebruik je de hoofdschakelaar als nood-afschakeling dan moet je dus hopen dat je de overbruggings-zekering laag genoeg hebt gekozen, anders werkt het pas als je die overbrugging ook uit schakelt.
Groeten MarcS
PS Dit is dus de "poor-mans-solution" de luxe oplossing is het afzonderen van klokje, radio en alarm (en eventueel andere nuttige zaken) en de hoofdschakelaar alleen in het dan overgebleven circuit opnemen.
Misschien is een hoofdschakelaar met een gezekerde overbrugging een oplossing. Als de zekering net niet doorgaat bij het voorgloeien dan gaat ie wel bij het starten. En dus is de auto aardig beveiligd tegen ongevraagd gebruik en bovendien ook tegen een steviger kortsluiting.
Het goeie is dat alarm, klokje en radio gewoon blijft werken (totdat iemand probeert te starten zonder de hoofdschakelaar eerst om te zetten (dat gaat je natuurlijk ook zelf wel een keertje gebeuren). Als diefstal beveiliging heb je het voordeel dat de ongevraagde gast eerst denkt dat ie "binnen" is en dat ie dan ineens een tweede hobbel heeft ... bovendien kan je dus het alarm tweemaal benutten: je kan de auto al dan nier op alarm wegzetten en het gaat in ieder geval ook af als de spanning wegvalt.
Gebruik je de hoofdschakelaar als nood-afschakeling dan moet je dus hopen dat je de overbruggings-zekering laag genoeg hebt gekozen, anders werkt het pas als je die overbrugging ook uit schakelt.
Groeten MarcS
PS Dit is dus de "poor-mans-solution" de luxe oplossing is het afzonderen van klokje, radio en alarm (en eventueel andere nuttige zaken) en de hoofdschakelaar alleen in het dan overgebleven circuit opnemen.
-
Roger B.
niet alleen een arme-lui's oplossing (niet dat die zekering goedkoper is dan een deel vóór de hoofdschakelaar aansluiten) ook een k#t oplossing..... want elke keer als je zelf een keer vergeet dat de hoofdschakelaar uit staat klapt je een zekering en moet je die weer vervangen, maar dat merk je pas nadat je de hoofdschakelaar uit zet en e.e.a. niet meer werkt
doe het goed of doe het niet
doe het goed of doe het niet
gone
Nou Roger, kom maar op met de gouden tip!
groet, Paul
groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
paul k schreef:Nou Roger, kom maar op met de gouden tip!![]()
Precies. Een zekering kost je echt je kop niet, en je kan zelfs overwegen om een zekering-automaat te gebruiken.
Je leert het overigens snel genoeg af om deze beveiliging te vergeten, je wordt er hard genoeg aan herinnerd (en als je zo beneveld bent dat je het toch weer vergeet dan kan je beter niet rijden).
Bovendien, als de hoofdschakelaar (mede) bedoelt is als diefstal-ontmoediging dan is zo'n tweetraps-oplossing eerder een betere bescherming.
De te ontmoedigen auto-dief denkt namelijk dat alles werkt en zodra hij zover is dat hij kan starten doet ie het niet, ... dus alsnog een "oh shit, wat nu weer" moment, dus duurt het allemaal langer en heb je dus meer kans dat de diefstal niet lukt (grotere kans op ontdekking, grotere kans op gewoon opgeven).
Groeten MarcS
Nooit een Def td5 gehad, maar bij een Puma loopt er een aparte draad van ik schat 16mm2 als voeding van de hoofdzekeringenkast. Dat zal bij de Td5 niet anders zijn.
Dus zoals al in de eerste reactie aangegeven: als je die met rust laat en daarna pas een hoofdschakelaar zet is er niets aan de hand. Dan werkt zoals gezegd je alarm ook nog. Neem je een schakelaar met een goed slot ervoor ipv zo'n lullige universele sleutel dan vertraagt dat nog meer.
Een zekering is leuk in theorie, maar als je de wagen vaak gebruikt gaat dat heel ergerlijk zijn, zeker als je niet de enige bestuurder bent. Maar ieder z'n ding.........
Dus zoals al in de eerste reactie aangegeven: als je die met rust laat en daarna pas een hoofdschakelaar zet is er niets aan de hand. Dan werkt zoals gezegd je alarm ook nog. Neem je een schakelaar met een goed slot ervoor ipv zo'n lullige universele sleutel dan vertraagt dat nog meer.
Een zekering is leuk in theorie, maar als je de wagen vaak gebruikt gaat dat heel ergerlijk zijn, zeker als je niet de enige bestuurder bent. Maar ieder z'n ding.........
Edward van Vugt
-
Roger B.
laten we eerst eens vragen waarom er een hoofdschakelaar in gezet zou moeten worden (wat is het beoogde voordeel)
persoonlijk moet ik zo'n ding niet in mijn auto (zie ze in mijn werk te vaak met haperende werking)
de tip is inmiddels al twee keer door Edward gegeven, en zonder in detail per merk en type te treden is het gewoon onderbreek de voeding maar zorg dat de systemen waarvan je wilt dat ze blijven werken hun voeding van vóór de schakelaar krijgen.
en tja, mijn ervaring is dat je dat soort dingen als die zekering erg vaak vergeet, ik heb een auto van de baas gehad die chauffeursidentificatie vereiste en dat met een startblokkering afdwong... denk dat ik 75% van de ritten dat domme ding vergat en de sleutel dus al omgedraaid had voor ik me dat realiseerde.... das dus elke keer een nieuwe zekering..... en voor wat betreft zekeringen zijn het geld niet....... behoudens een automaat die maar één keer flink geld kost... zekeringen van 50 a 100A ofzo (50-80A is meestal de voorgloeizekering) zijn niet meer de standaard zekeringetjes maar maxizekeringen (of je moet met bladzekeringen gaan klooien die met twee schroefjes vast zitten) en die zijn een tikkie prijziger dan midi zekeringen
persoonlijk moet ik zo'n ding niet in mijn auto (zie ze in mijn werk te vaak met haperende werking)
de tip is inmiddels al twee keer door Edward gegeven, en zonder in detail per merk en type te treden is het gewoon onderbreek de voeding maar zorg dat de systemen waarvan je wilt dat ze blijven werken hun voeding van vóór de schakelaar krijgen.
en tja, mijn ervaring is dat je dat soort dingen als die zekering erg vaak vergeet, ik heb een auto van de baas gehad die chauffeursidentificatie vereiste en dat met een startblokkering afdwong... denk dat ik 75% van de ritten dat domme ding vergat en de sleutel dus al omgedraaid had voor ik me dat realiseerde.... das dus elke keer een nieuwe zekering..... en voor wat betreft zekeringen zijn het geld niet....... behoudens een automaat die maar één keer flink geld kost... zekeringen van 50 a 100A ofzo (50-80A is meestal de voorgloeizekering) zijn niet meer de standaard zekeringetjes maar maxizekeringen (of je moet met bladzekeringen gaan klooien die met twee schroefjes vast zitten) en die zijn een tikkie prijziger dan midi zekeringen
gone
Ik heb in het verleden wel eens een schakelaar geplaatst in de voeding naar de brandstofpomp.
In mijn optiek simpel maar doeltreffend.
Groet Ron
In mijn optiek simpel maar doeltreffend.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Of de "fuel cut-off solenoid" - hoe heet zo'n ding in fatsoenlijk nederlands 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <