Landmarcs schreef: Een Td5 is erg gevoelig voor een te lage boordspanning, tijdens voorgloeien+starten kan door een bescheiden overgangsweerstand de boordspanning net iets teveel inzakken.
Groeten MarcS
je haalt twee dingen door elkaar...jouw verhaal is als ie wel start maar niet aanslaat van toepassing....hier gaat de startmotor nieteens draaien.... dat is geen Td5 typisch iets, daar heeft elke motor last van als spanning tijdens inschakelen van het startrelais te ver keldert....
dat inzakken van de spanning kan verschillende oorzaken hebben
- slechte accu (ook nieuwe accu's leveren wel eens problemen)
-overgangsweerstand in plus- of min-lijn naar de startmotor
-kortsluiting in de startmotor waardoor deze te spanning laat kelderen op moment dat ie ingeschakeld wordt.
- meet op de polen de spanning als ie dit doet, in rust, en tijdens de startpoging als in rust de spanning goed is, en na startpoging ook weer snel stabiliseert op normaal niveau
- meet tussen minpool en goed massapunt op de motor het spanningsverschil tijdens de startpoging.. meer dan een paar tiende volt? --> overgangsweerstand in de massakabel naar de motor
-meet tussen pluspool op de accu en de bout waar de pluskabel op de startmotor zit tijdens de startpoging, meer dan paar tiende volt --> overgangsweerstand in de pluskabel
anders verdenk ik de startmotor