disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mamaartje

disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Mamaartje » 15 Dec 2014, 00:32

Nog even wat gezever over het verbruik.
Ik heb mijn eerste nieuwe tankbeurt gehad en zat deze ronde op een verbruik van 1:8,42 :shock: ondanks dat ik uitermate mijn best heb gedaan zuinig te rijden. Ik lach nog, maar wel als een boer(in) met kiespijn. :(

Een aantal opmerkingen en vragen:
Ik gebruik de kickdown alleen als ik met (een nog koude motor) het talud op wil komen dat mijn dorp en de snelweg verbindt. Bovenaan het talud heb ik een snelheid van 80 km/u en moet invoegen op een 100-weg. Meer zit er met een koude motor niet in. Is dit normaal? Met een warme motor zijn de reacties op mijn rechtervoet een stuk sneller.

Ik probeer binnen de toegestane snelheid laag in de toeren te blijven.
Dat is goed voor het verbruik toch?

Met die koude motor duurt het een kilometer of tien (!) tot de auto eindelijk naar zijn vierde versnelling schakelt, het betreft hier een 100 km weg, met een warme motor schakelt deze al rond de 90 km/u terug. Dat betekent dat de auto zo'n 500-600 toeren extra maakt tot ie warm genoeg is. Lijkt me niet zuinig, is dit normaal? Of moet de versnellingsbak nieuwe olie, of... De auto heeft een klein jaartje stil gestaan. Dat ter info.

Ook zag ik op de brug ( als enig zichtbaar puntje ) een gaatje in de uitlaat. Volgens de verkoper was de uitlaat dubbelwandig en was het gat dus geen probleem. De verdere onderkant én uitlaat zagen er verder super uit. De meegebrachte monteur ging mee met de verkoper, maar als ik Google zie ik bar weinig over dubbelwandige uitlaten. Wat denken jullie? Ik weet dat lekke uitlaten niet gunstig zijn voor het verbruik.

De airco staat volop aan. Na deze tankbeurt ( en het verbruik dat ik nu hebt) zet ik hem uit als het aangenaam is, tot dat ik merk dat het minder aangenaam wordt. Omdat ik al googelend las dat airco's ook slurpen. Aan de andere kant wil ik dat eigenlijk niet, maar gewoon lekker ( rustig) rijden en denk dan met scheve ogen aan Thomas TD5 met zijn 1:12.

Nieuwe ronde, nieuwe tips?

Edward

Re: Nogmaals verbruik (disco2 2,5 td5 2004)

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2014, 00:52

Zuinig rijden is niet per definitie laag in toeren rijden. Zuinig rijden is met een onbelaste motor rijden. Onze Disco draait met koude motor tussen de 2500 en 3000 rpm. Dan loopt de motor mooi onbelast en is ie snel warm. Ga je lager in toeren rijden met een koude motor duurt het langer voor ie warm is en belast je de boel meer.

1:12 is dikke onzin!!! :shock: :shock: Dat rijdt niemand met een Disco 2!! Dat is kroegpraat. Ik heb het recent gehaald op weg naar Calais met alleen maar snelweg zonder oponthoud of overig verkeer. gewoon een paar uur lang de cruisecontrol op 100, dan lukt het. Maar met een normale rit met stadsverkeer erbij is 1:10 al erg goed.

Wij rijden gemiddeld 1:8,5 met onze Disco. Nou doen wij ook niet echt ons best om zuinig te rijden dus het kan beter maar bij 1:10 houdt het wel op.

Nu beginnen er vast Def rijders over hun verbruik, maar een Def is geen Disco. Niet qua gewicht, niet qua banden en niet qua automaat. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Dec 2014, 07:59

Edward schreef:Nu beginnen er vast Def rijders over hun verbruik, maar een Def is geen Disco. Niet qua gewicht, niet qua banden en niet qua automaat. ;)

En niet qua overbrenging in de tussenbak.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

TMW

Berichtdoor TMW » 15 Dec 2014, 08:27

wij rijden met onze D2 ook rond de 1-8/9.
zie ook wel eens de verhalen van 1-10/11 langskomen en verbaas me daar over.
wij hebben er wel een snorkel&roofrack opzitten en rijden niet heel veel snelweg.

Op vakantie (1000km snelweg, met aanhanger) lukt 1-9, maar dan niet boven de 110.

Persoonlijk verwacht ik niet dat uitlaat of andere details 10-15% verschil gaan maken.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Re: disco2 2,5 td5 2004 : nogmaals verbruik

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2014, 09:01

ik weet niet hoe groot dat "gaatje" in de uitlaat is..... maar als het een klein rond gaatje van een mm of 2 is.... dan is dat het condensgaatje.... zit er nieuw ook al.... en dat doet niks met je verbruik.

1op8.5 is niet extreem.... zuiniger dan 1op 10 moet je verdomd je best doen.

als de motor nog niet op temp is schakelt de bak anders... ik vermoed dat ie wel in de 4e versnelling gaat maar niet in lockup.

een tdi zoals de td5 ook is is een langzame warmworder... dat duurt inderdaad even.... als je gemiddelde rit dus maar 20km ofzo is, rijd je een flink deel met een motor die niet op temp.is....en daar wordt ie niet zuiniger van.
gone

atilgen

Berichtdoor atilgen » 15 Dec 2014, 09:27

een tdi zoals de td5 ook is is een langzame warmworder... dat duurt inderdaad even.... als je gemiddelde rit dus maar 20km ofzo is, rijd je een flink deel met een motor die niet op temp.is....en daar wordt ie niet zuiniger van.

En dat kan ik beamen.
Normaal rijdt mijn vriendin in onze Disc2, zij rijdt voornamelijk korte stukjes.
Stuk bebouwde kom en een klein stuk op de snelweg, en dan rijdt ze 1:8
Ditzelfe geldt voor als ze in de zomermaanden onze Freelander 2 pakt, ook dan rijdt ze een stuk minder zuinig dan als ik de auto's naar mijn werk pak.
Het zijn juist de korte stukjes die voor een hoog brandstof verbruik zorgen, de motor krijgt niet de tijd om warm te worden.
Laag in de toeren gaan zitten is absoluut niet de oplossing, sterker nog de motor moet veel harder werken.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 15 Dec 2014, 09:41

Edward schreef:Zuinig rijden is niet per definitie laag in toeren rijden. Zuinig rijden is met een onbelaste motor rijden. Onze Disco draait met koude motor tussen de 2500 en 3000 rpm. Dan loopt de motor mooi onbelast en is ie snel warm. Ga je lager in toeren rijden met een koude motor duurt het langer voor ie warm is en belast je de boel meer.

Dit is precies waar je eventueel een zuinig verbruik mee kunt halen ;)
Laag in de toeren..betekend dat de motor harder moet werken en dus meer verbruikt.
Dus soms is het beter om hoog in de toeren te rijden zodat de motor het allemaal makkelijk aankan.

succes ermee
Groet

conny

Berichtdoor conny » 15 Dec 2014, 11:17

Ik heb ooit wel eens iemand met een Bentley een opmerking horen maken over het feit dat als je wilt weten wat de auto kost bij aanschaf, in de wegenbelasting en/of in het verbruik, dat je dan helemaal niet zo'n auto moet kopen 8-) 8-)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Dec 2014, 11:48

Probeer met een koude motor de kickdown (hoog toerental) te vermijden, zet de automaat in de sportfunctie (eerder schakelen), of schakel terug naar 3. Dit spaart de motor, voordat deze warm is ben je gauw 10-15 km verder. (normaal) Wanneer je het toerental iets boven de 2250 houdt, dan schakelt de automaat over wanneer het kan, koude kan hier van invloed op zijn. Beter is niets te forceren. Meestal schakelt de automaat naar de hoogste versnelling wanneer de koelwatertemperatuur naar het midden gaat. Hiervoor iets boven genoemd toerental aanhouden, je zal dan rond de 85-90 rijden.

De uitlaatpot is dubbelwandig, de buizen ertussen niet. Ik heb al eerder iets over het verbruik geschreven, maar 1:10 is al heel goed. Airco uitzetten heeft nauwelijks invloed op het verbruik. Lange tijd uit laten staan kan je een nieuwe compressor kosten wegens gebrek aan smering.

Banden kunnen het verbruik behoorlijk beïnvloeden. (zelf rij ik op Pirelli Scorpion ATR) Een prima all-terrain band die relatief zuinig is. Het gebruik van de juiste (nieuwe) olie, zowel in de aandrijving, automaat en motor helpen het verbruik te reduceren. Zelf heb ik de EGR klep verwijderd, het verbruik wordt iets gunstiger en de motor pakt sneller op. Met het monteren van een nieuwe downpipe zonder kat, is de doorstroming verder geperfectioneerd.

Schijfremmen kunnen ook lichtjes aanlopen. Kijk ook nog even of de condensor, deze zit vóór de radiator, of deze niet is dichtgeslibt met allerlei vliegentroep. Dit beïnvloed de werking van o.a. de intercooler (minder vermogen, méér verbruik). Controleer of de visco-ventilator niet is vastgeslagen. Bij koude motor moet je deze met enige weerstand naar beide kanten kunnen bewegen. Een vastgeslagen visco kost onnodig veel brandstof. Ook moet de extra electrische ventilator (airco) uit staan. Deze gaat pas aan rond de 28 graden. (Tip: haal deze eraf en check dat achter de ventilator zich geen vliegentroep heeft opgehoopt? Dit gaat op een gegeven moment rotten en vormt zuren die je condensor (aluminium) aantasten). Als je auto zo lang heeft stilgestaan, heb je voor gebruik alle vloeistoffen van de: aandrijving, automaat, motor vernieuwd? Airco opnieuw afgevuld?

Echt zuinig zal-ie nooit worden, wel leuker om mee te rijden ;)

Groet, Chris

Mamaartje

Berichtdoor Mamaartje » 15 Dec 2014, 23:09

Ha, geweldig, wat een antwoorden weer! Al moet ik eerlijk zeggen dat sommigen antwoorden ook weer vragen oproepen ( bedankt Chris ;-)) maar zo worden we al googelend steeds een ietsje wijzer. Heb ik weer wat te leren!

Waterrover schreef:Probeer met een koude motor de kickdown (hoog toerental) te vermijden, zet de automaat in de sportfunctie (eerder schakelen), of schakel terug naar 3. Dit spaart de motor, voordat deze warm is ben je gauw 10-15 km verder. (normaal) Wanneer je het toerental iets boven de 2250 houdt, dan schakelt de automaat over wanneer het kan, koude kan hier van invloed op zijn. Beter is niets te forceren. Meestal schakelt de automaat naar de hoogste versnelling wanneer de koelwatertemperatuur naar het midden gaat. Hiervoor iets boven genoemd toerental aanhouden, je zal dan rond de 85-90 rijden.

Dit komt me heel bekend voor Chris, dankjewel. Sportfunctie heb ik niet b.t.w.

conny schreef:Ik heb ooit wel eens iemand met een Bentley een opmerking horen maken over het feit dat als je wilt weten wat de auto kost bij aanschaf, in de wegenbelasting en/of in het verbruik, dat je dan helemaal niet zo'n auto moet kopen 8-) 8-)

En Conny, ik ben het ( natuurlijk) niet met je eens! Dat zou betekenen dat Land Rovers alleen zijn weggelegd voor hen die zo vermogend zijn dat ze niet over geld hoeven na te denken? Ik ben, -daar doe ik niet geheimzinnig over-, zeker niet stinkend rijk, en na tien jaar tevreden mijn bus afrijden lag de aanschaf van deze Discovery-droom zomaar in mijn bereik. Ik heb heel diep nagedacht of ik de extra MRB en dieselkosten kon (en vooral wilde) dragen. Maar ik vind het geen schande om naar ervaringen van anderen te vragen. Waarom dief zijn van je eigen portemonnee als je iets simpels kunt veranderen in je eigen (rij)gedrag aan de hand van kennis en tips van anderen? Maar misschien is dit meer een kroegitem ;-)
En daarbij zit er een stukje onzekerheid, nog nooit eerder een automaat gehad. En heb ik de ballen verstand van auto's.

Roger B. schreef:een tdi zoals de td5 ook is is een langzame warmworder... dat duurt inderdaad even.... als je gemiddelde rit dus maar 20km ofzo is, rijd je een flink deel met een motor die niet op temp.is....en daar wordt ie niet zuiniger van.

Klopt Roger, woonwerk is 30 en daarnaast veel taxirijden voor mijn vier kinderen door de Noord-Groningse Rimboe, gemiddeld zal ik daar rond zitten.

Waterrover schreef:Echt zuinig zal-ie nooit worden, wel leuker om mee te rijden ;)

Genieten lukt prima! Het is een prachtige auto met dito geluid! Zou er haast de ramen voor opendraaien, maar dat is niet heel aerodynamisch :mrgreen:

Mensen, dank voor jullie reacties. Ik wordt steeds een ietsje wijzer!

Groet!

Terug naar “Techniek”