Ik heb mijn eerste nieuwe tankbeurt gehad en zat deze ronde op een verbruik van 1:8,42
Een aantal opmerkingen en vragen:
Ik gebruik de kickdown alleen als ik met (een nog koude motor) het talud op wil komen dat mijn dorp en de snelweg verbindt. Bovenaan het talud heb ik een snelheid van 80 km/u en moet invoegen op een 100-weg. Meer zit er met een koude motor niet in. Is dit normaal? Met een warme motor zijn de reacties op mijn rechtervoet een stuk sneller.
Ik probeer binnen de toegestane snelheid laag in de toeren te blijven.
Dat is goed voor het verbruik toch?
Met die koude motor duurt het een kilometer of tien (!) tot de auto eindelijk naar zijn vierde versnelling schakelt, het betreft hier een 100 km weg, met een warme motor schakelt deze al rond de 90 km/u terug. Dat betekent dat de auto zo'n 500-600 toeren extra maakt tot ie warm genoeg is. Lijkt me niet zuinig, is dit normaal? Of moet de versnellingsbak nieuwe olie, of... De auto heeft een klein jaartje stil gestaan. Dat ter info.
Ook zag ik op de brug ( als enig zichtbaar puntje ) een gaatje in de uitlaat. Volgens de verkoper was de uitlaat dubbelwandig en was het gat dus geen probleem. De verdere onderkant én uitlaat zagen er verder super uit. De meegebrachte monteur ging mee met de verkoper, maar als ik Google zie ik bar weinig over dubbelwandige uitlaten. Wat denken jullie? Ik weet dat lekke uitlaten niet gunstig zijn voor het verbruik.
De airco staat volop aan. Na deze tankbeurt ( en het verbruik dat ik nu hebt) zet ik hem uit als het aangenaam is, tot dat ik merk dat het minder aangenaam wordt. Omdat ik al googelend las dat airco's ook slurpen. Aan de andere kant wil ik dat eigenlijk niet, maar gewoon lekker ( rustig) rijden en denk dan met scheve ogen aan Thomas TD5 met zijn 1:12.
Nieuwe ronde, nieuwe tips?