Een Russische Defender "opgespoord"

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Een Russische Defender "opgespoord"

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2014, 23:24

Je vindt ze ook overal ....

In een heel ander circuit kwam deze Defender langs (en de fotograaf was zo vriendelijk een kopietje vrij te geven).

2012 Innotrans Landrover spoorinspectie RUS.jpg
    Innotrans - Landrover - spoorinspectie - 2012-09-18
    LandRover Defender 110 -- TVEMA -- Foto Frans Blanker
NB De SawTooth velgen met iets dikkere banden komen hier goed van pas: De Russische spoorbreedte is een stukje groter als de "normale" spoorbreedte bij ons -- 1520 mm tussen de rails tegen 1435 bij ons, op "standaard-staal" zo de Defender net wel of net niet tussen de twee railstaven zakken, en dus in ieder geval geen tractie op de railkop hebben.

Groeten MarcS

JanTD5

Re: Een Russische Defender "opgespoord"

Berichtdoor JanTD5 » 14 Dec 2014, 06:26

De "iets" dikkere banden zijn volgens mij gewoon de Goodyear Wrangler MT die tegenwoordig standaard door landrover onder de Defeners gemonteerd wordt. en zijn zo als ik het zie gewoon de 235/85R16 banden. Ze zitten tegenwoordig ook onder mijn Defender.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2014, 11:18

JanTD5 schreef:De "iets" dikkere banden zijn volgens mij gewoon de Goodyear Wrangler MT die tegenwoordig standaard door landrover onder de Defeners gemonteerd wordt. en zijn zo als ik het zie gewoon de 235/85R16 banden. Ze zitten tegenwoordig ook onder mijn Defender.

Ja, dat denk ik ook. Om op een railstaaf te rijden niet echt de handigste banden, de extra breedte heb je niet nodig, en het "modderprofiel" is eerder contra-productief. Banden die speciaal voor het gebruik op een railstaaf ontwikkeld zijn (ja die bestaan) hebben meestal zelfs een heel fijn profiel.

Rail-Route.jpg

Groeten MarcS

PS Om op het Iberische spoor te kunnen rijden volstaan "iets bredere banden" niet meer, maar ook in Spanje zijn er speciaal aangepaste LandRovers (Santana's natuurlijk) op de rails te vinden (geweest) -- ik ken in ieder geval foto's van één voorbeeld.

PS2 Vlgs de prijslijst worden de Goodyear Wrangler MT tegen meerprijs onder de Defender gemonteerd, net als die SawTooth overigens, de prijslijst is zelfs prettig expliciet mbt de te verwachten banden .... vroeger moest je maar zien wat je "kreeg".
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Dec 2014, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Dec 2014, 13:02

Uit ervaring kan ik vertellen dat het met modderbanden bijna niet te doen is om boven op de rail te blijven rijden. :lol: :lol:

Zeker niet met een lange 130 en nog minder als je ook nog wat gang wilt maken. Dat gaat met de Disco op straatbandje veul beter!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2014, 20:18

'valt allemaal wel mee Edward......als je je auto voorziet van die geleidingsinstallatie met spoorwieltjes :mrgreen:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2014, 20:34

Roger B. schreef:'valt allemaal wel mee Edward......als je je auto voorziet van die geleidingsinstallatie met spoorwieltjes :mrgreen:

Blijft een feit dat die voertuigen die serieus op het spoor gebruikt worden eigenlijk altijd "straatbandjes" of andere banden met een groot rubber-rail contactvlak krijgen. En bij "twee-weg" kraantjes van die gele dingen met rondom dubbel-lucht zie je dan gewoonlijk een straatband naast een terreinband: de straatband op spoorbreedte en de terreinband om in het terrein toch nog uit de voeten te kunnen. NB "twee-weg" is hier dus trein+terrein.

Groeten MarcS

PS Bij één van de TopGear afleveringen, die met caravan-treintjes op rails, werd voor de opnamen minstens één 130 camera-wagen gebruikt die professioneel was ingericht voor het rail-rijden. Op You-tube is/was een filmpje te zien vanuit een helicopter-view en daarin verschijnt ook die 130 kort in beeld.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Dec 2014, 20:44

Landmarcs schreef:PS Bij één van de TopGear afleveringen, die met caravan-treintjes op rails, werd voor de opnamen minstens één 130 camera-wagen gebruikt die professioneel was ingericht voor het rail-rijden. Op You-tube is/was een filmpje te zien vanuit een helicopter-view en daarin verschijnt ook die 130 kort in beeld.

deze bedoel je?

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2014, 21:14

fenix2 schreef:
Landmarcs schreef:PS Bij één van de TopGear afleveringen, die met caravan-treintjes op rails, werd voor de opnamen minstens één 130 camera-wagen gebruikt die professioneel was ingericht voor het rail-rijden. Op You-tube is/was een filmpje te zien vanuit een helicopter-view en daarin verschijnt ook die 130 kort in beeld.

deze bedoel je?

Dag Fenna,

Ik heb een ander "beeld" in mijn herinnering, maar het kan niet anders als de goede 130 zijn (of zouden ze er meer versleten hebben?).

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 14 Dec 2014, 21:16

Op het oog zou ik zeggen dat er onder die BBC 130 toch echt Michelin XZL mud bandjes zitten :lol: Dus geen straat bandjes profiel voor meer contact met de rails.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Dec 2014, 21:21

Hallo Marc,

Het beeld dat je beschreef was een actie opname van de 130 tijdens het filmen.

Deze link toont de website van de bouwer van de 130 en in het bijgaande artikel hebben ze het over 2 voertuigen.
50% kans dat je de andere zag en vrijwel zekerheid een ander visueel perspectief ;)

Fenna
ps, als ik eens behoorlijk wil sporen met mijn 109, weet ik nu wel waar ik de zijwieltjes ga halen ;)
Afbeelding

Terug naar “Kroeg”