defender (130)07-heden Tdci ombouwen naar benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mosterd

defender (130)07-heden Tdci ombouwen naar benzine

Berichtdoor Mosterd » 12 Dec 2014, 17:23

Mijn oog valt op een Def 130 crew cab, laatste model, met 'ford' dieselmotor. Dat rijdt prachtig en ik ben normaliter ook een dieselaar, maar geloof het of niet, ik wil deze ombouwen naar benzine... Los van het feit dat ik daarbij een relatief nieuwe motor uitbouw en zal proberen te verkopen, moet ik een goede en liefst ruim gedimensioneerde benzinemotor vinden (V8) die in deze Def past. Kan iemand met ervaring hierin iets zeggen over de consequenties van een dergelijke ombouw t.a.v. de 'randapparatuur' bij ombouw van diesel naar benzine?
Keuze voor recent model is vooral beter comfort, versnellingsbak, isolatie e.a., maar wellicht ben ik beter af met een Td5...? Helaas (volgens mij) geen 130 geproduceerd (ooit) met benzinemotor...(?)

Voor wie het weten wil: het is mijn doel een houtvergasser in de bak van de 130 te maken die de brandstof voor de benzine gaat leveren.

ToyRoverlander

Re: 2,25D ombouwen naar benzine

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Dec 2014, 17:38

Serieus? :roll:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Re: defender (130)07-heden Tdci ombouwen naar benzine

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2014, 17:49

in principe is een 130 niet echt anders dan een 110 (alleen verlengd chassis en achterste deel carrosserie aangepast) zeker een exemplaar zonder ABS/ETC is techinsch niet anders.

een 130 met ABS / ETC is pas vanaf modeljaar 2015 leverbaar (sinds een maand of twee dus)
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 12 Dec 2014, 19:06

Terug naar omstreeks 1940 dus? Het volgende wordt over de houtgasinstallatie verteld:

In de Tweede Wereldoorlog werd, door een gebrek aan benzine, houtgas veel gebruikt als brandstof voor auto's. Achterop het voertuig was dan een installatie bevestigd die houtvergasser of houtgasgenerator werd genoemd. Bij voldoende zuurstof verbrandt het houtgas, maar door het onthouden van zuurstof kan het gas worden afgevangen. Het gas wordt eerst langs filters gevoerd waar het water, teer en andere vaste bestanddelen worden verwijderd. Het gereinigde gas wordt in de motor verbrand. Drie à vier kilo hout vervangt zo één liter benzine. Aanpassingen aan de motor zijn niet noodzakelijk om houtgas te gebruiken, maar wel neemt het vermogen met zo'n 20% af

Afgezien van het bouwen van een technisch hoogstandje, hoe wil je voldoende hout meenemen voor een V8 die vermoedelijk 1:4 zal lopen? Een actieradius met een V8 over 500 km betekent 125 liter benzine, equivalent x 4 kg hout = 600 kg voor een deze rit. Is dit niet de ontbossing versnellen... :o

Verder petje af voor het idee ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2014, 19:27

Er zijn al voorbeelden van de inbouw van een V8 supercharged uit een Range Rover (Sport) in een Defender. Dus daar zou ik dan naar kijken.

Vwb die houtvergasser: als het om het milieu gaat zou ik daar nog eens goed aan rekenen. Als het gaat om ordinair geld besparen is het wel een optie..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Dec 2014, 19:35

Benieuwd wat de belastingdienst/douane ervan vind dat je fraude pleegt (geen accijns over de brandstof, hetzelfde als de nu niet meer verkrijgbare rode diesel of het gebruik van plantaardige olieen als brandstof) :!: :?:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Scratch

Berichtdoor Scratch » 12 Dec 2014, 20:39

ToyRoverlander schreef:Benieuwd wat de belastingdienst/douane ervan vind dat je fraude pleegt (geen accijns over de brandstof, hetzelfde als de nu niet meer verkrijgbare rode diesel of het gebruik van plantaardige olieen als brandstof) :!: :?:

Leuk, accijns op brandhout :lol:

Ik zal zo het stukje eens opzoeken van "Tomaat". Een clubje mannen met oude leger voertuigen. Deze hadden een Daf met houtvergasser gebouwd (veel foto's)
Gr Eric

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 12 Dec 2014, 23:02

Voor wie het weten wil: het is mijn doel een houtvergasser in de bak van de 130 te maken die de brandstof voor de benzine gaat leveren.[/quote]

Hier staat leuke materie van een kennelijk prima werkende Volvo 142 op een houtgasgenerator:
http://www.vedbil.se/indexe.shtml Mocht je (willen) eraan beginnen, laat even weten hoe het vordert?

Er zou overigens wel een probleem met de dienst der accijnzen kunnen ontstaan, want je rijdt op...hout. leg dat maar eens uit.

Ik dacht dat dit de wettelijke tekst was:
"het "vergassen" van het hout dient aangemerkt te worden als vervaardigen
zoals bedoeld in artikel 1a lid 1 letter b WA. Als hoofdregel geldt dat het vervaardigen plaats moet vinden in een AGP als gevolg van de verbodsbepaling van artikel 5 lid 1 letter a WA"

Je mag alleen op brandstof rijden als die afkomstig uit een AGP. Dus als de AGP (er zijn er velen) jouw je hout geeft (daar zit de brandstof in) en de accijnzen afdraagt (0%) kan jij er belasting technisch gezien op rijden. Kan de wagen na ombouw ook nog gewoon op benzine rijden, dan is de RDW ook happy.

Groet, Chris

Terug naar “Techniek”