Nieuw hier en vragen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
doezel

Nieuw hier en vragen

Berichtdoor doezel » 11 Dec 2014, 16:02

Hoi!

Sta op het punt om onze huidige 2e auto (een Saab Cabrio) te vervangen/ in te ruilen voor iets leukers.

Nu ben ik op zoek naar een Defender 110 tot max bouwjaar 1999 (want ik wil hem op de zaak zetten)

Heel veel dingen zijn er op MP te zien en ik vraag me af of er al iets nuttigs aan de advertentie zelf te zien is.

Qua motor heb ik nog geen idee, ik zie een rode 110 staan met dik 500k op de teller en een (2e) 300tdi blok. Zou dat een "verstandige" keuze zijn?

Is er een topic met algemene en model/motor specifieke aankooptips?

Roger72

Re: Nieuw hier en vragen

Berichtdoor Roger72 » 11 Dec 2014, 16:08

Welkom.

je topic is verplaatst naar "nieuw op het forum" omdat het daar beter past.

er zijn meerdere topics geschreven over aankoop van de verschillende modellen, via de zoekfunktie vast wel te vinden.

daarnaast is er bij de LRCH een boekje te koop met veel tips over het beoordelen en aanschaffen van een Land Rover
Ik ben moderator-af.

doezel

Berichtdoor doezel » 11 Dec 2014, 16:23

Thanks, ik ga op zoek.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2014, 17:44

Doezel,

Neem een beetje de tijd .... dan kunnen die met bouwjaar 2000 ook meelopen in je zoek-profiel.
En ... wellicht is het zelfs slimmer iets ruim-denkender te zijn, stel dat je nog één jaar een hogere bijtelling hebt maar je daardoor ook een beduidend gunstiger aanbod kan meenemen in je afwegingen .... te hard vasthouden aan een of andere regeling (in dit geval de 15 jaar en ouder bijtelling) kan je blind maken voor een interessante kans.

Groeten MarcS

STurbo109

Berichtdoor STurbo109 » 12 Dec 2014, 14:20

En uiteraard niet onbelangrijk:

Je budget :D
* Series 3- 109 Hardtop 2.5NAD*

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 12 Dec 2014, 17:55

Welkom op het forum.

doezel schreef:Heel veel dingen zijn er op MP te zien en ik vraag me af of er al iets nuttigs aan de advertentie zelf te zien is.

Ik kijk zelf altijd of de auto er op de foto's netjes bijstaat. Of je niet al kan zien dat er overduidelijk iets weg is geroest, dat er geen grote deuken of krassen zijn, dat het interieur nog netjes is.

doezel schreef:Qua motor heb ik nog geen idee, ik zie een rode 110 staan met dik 500k op de teller en een (2e) 300tdi blok. Zou dat een "verstandige" keuze zijn?

De 300 Tdi is een bomproof blok, mits je er goed voor zorgt. (Net als elke andere motor). De 300 Tdi heeft heel weinig elektronica en sommigen zien dat als een voordeel. Nadeel is misschien dat je elke 10.000km een onderhoudsbeurt moet doen. Tevens is de 300 Tdi behoorlijk.... agrarisch... bij de hedendaagse diesels vergeleken. Eventuele milieuzones zoals in Duitsland kom je er ook niet meer mee in.

Je kan ook voor een Td5 kiezen (1999-2007). De Td5 is ook zeer betrouwbaar, maar een stuk geraffineerder dan de 300 Tdi. Je hebt dan ook voldoende vermogen om goed mee te komen in het verkeer. De Td5 heeft dan wel meer elektronica, maar het is een prima blok voor de doe-het-zelver. Het service interval van de Td5 is 1 jaar of 20.000km, net welke eerder komt.

Er zijn nog genoeg andere kenmerken etc. te noemen van de blokken, maar je zal eerst een keuze moeten maken welke het gaat worden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2014, 18:04

Thomas Td5 schreef:
Ik kijk zelf altijd of de auto er op de foto's netjes bijstaat. Of je niet al kan zien dat er overduidelijk iets weg is geroest, dat er geen grote deuken of krassen zijn, dat het interieur nog netjes is.

Tja, bij een defender kun je beter niet te veel op de body letten als de prijs dat toelaat, die roesten allemaal onder aan de deuren (of zijn zoveel duurder dat je die deuren ook zelf had kunnen kopen en laten spuiten)

Thomas Td5 schreef:. Eventuele milieuzones zoals in Duitsland kom je er ook niet meer mee in.

met een onaangepaste "vroege" Td5 (zonder kat en met ongekoelde EGR en retour in de kop) in duitsland ook al niet meer, begreep dat die zelfs al geen milieusticker meer krijgen (en veel steden alleen geel en groen toelaten, en de Td5 was rood)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2014, 20:41

Roger B. schreef:
Thomas Td5 schreef:. Eventuele milieuzones zoals in Duitsland kom je er ook niet meer mee in.

met een onaangepaste "vroege" Td5 (zonder kat en met ongekoelde EGR en retour in de kop) in duitsland ook al niet meer, begreep dat die zelfs al geen milieusticker meer krijgen (en veel steden alleen geel en groen toelaten, en de Td5 was rood)

Hier in Nederland lijkt het zo dat ook al bouw je - om welke reden dan ook, ik ken een geval waar de oude motor door misbruik vroegtijdig de geest gaf - in een 1999 Defender (die Euro2 is) een Euro3 motor dan blijft ie bij de RDW Euro2. Wellicht kan je een en ander wel laten aanpassen bij de RDW en is de niet ge-up-datede inschrijving slechts te wijten aan een nalatige eigenaar.

Groeten MarcS

doezel

Berichtdoor doezel » 19 Aug 2017, 17:52

Update!!!

Het heeft een tijdje geduurd maar hier is ie dan!

Een 1995 90 2.0 MPI als souvenir uit Italië meegenomen. (Dan is een Groene Umweltkleber ook meteen geen probleem!)

Maandag eens proberen langs de RDW te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Aug 2017, 19:18

Ah, een ex Carabinieri auto, want die reden met een 2 liter benzine motor.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”