Land Rover heeft een wettelijke verplichting 20 jaar lang onderdelen na te leveren. Het is mij niet echt duidelijk tot hoe lang deze verplichting doorloopt? Gaat deze verplichting in na introductie van bv de Disco 2 omstreeks 1998 of juist nadat de laatste van de band is gerold in 2004?
Dit geldt natuurlijk voor alle uitgebrachte Land Rovers. In het boekje van Rob Dekker waarin hij alle modellen van aankoopadvies voorziet, staat o.a. beschreven dat de onderdelen- levering van de Disco 2 al in 2017 zou stoppen? Wie weet hoe het zit?
Groet, Chris
Onderdelenlevering door Land Rover
-
Waterrover
- Beheerder
Re: Onderdelenlevering door Land Rover
Nou, voor een Tdv6 uit een 2008 Disco 3 zijn al nauwelijks motordelen te krijgen.
Land Rover levert wel een compleet blok dus aan de verplichting is voldaan, maar toch heb ik daar niet zo'n goed gevoel bij.

Land Rover levert wel een compleet blok dus aan de verplichting is voldaan, maar toch heb ik daar niet zo'n goed gevoel bij.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
luchtmassameter p38 Diesel van 98 tot 2002 is bij landrover niet meer leverbaar volgens microcat......das geen 20 jaar
gone
Roger B. schreef:luchtmassameter p38 Diesel van 98 tot 2002 is bij landrover niet meer leverbaar volgens microcat......das geen 20 jaar
En de krukas pouli van een Td5 ok nie.
Edward van Vugt
Ik weet niet waar die norm "20 jaar" vandaan komt.
Zoeken op Google leverde op dat deze vraag al vaak gesteld is en dat niemand wetsartikelen kan aangeven waarin e.e.a. is beschreven.
Zie bijv. www.euronorm.net
Als iets niet expliciet is vastgelegd krijg je al snel te maken met "Redelijkheid en billijkheid" en dan is de vraag of je na 10 jaar een fabrikant kan aanspreken.
Gerard
Zoeken op Google leverde op dat deze vraag al vaak gesteld is en dat niemand wetsartikelen kan aangeven waarin e.e.a. is beschreven.
Zie bijv. www.euronorm.net
Als iets niet expliciet is vastgelegd krijg je al snel te maken met "Redelijkheid en billijkheid" en dan is de vraag of je na 10 jaar een fabrikant kan aanspreken.
Gerard
De gemiddelde levensduur ligt in Nederland nu op 18 jaar, dus je zou verwachten dat je wel 20 jaar onderdelen kunt krijgen.
Maar of die per se van de autofabrikant moeten komen.

Maar of die per se van de autofabrikant moeten komen.
Edward van Vugt
-
Roger B.
de genoemde LMM is bij BMW en aftermarket leveranciers gewoon te krijgen overigens
maar ik vraag me inderdaad ook af of er een wetelijke verplichting (en waar wordt die dan opgelegd? is er zoiets als een wereld wijd geldende wetgeving?) is en of die 20 jaar geldt...
ik heb ooit een verhaal gehoord dat defensie destijds om twee redenen gekozen heeft voor MB ipv toyo, de jappen gaven minder lang (ruim minder) garantie op leverbaarheid van onderdelen, en geen returnordergarantie...
maar ik vraag me inderdaad ook af of er een wetelijke verplichting (en waar wordt die dan opgelegd? is er zoiets als een wereld wijd geldende wetgeving?) is en of die 20 jaar geldt...
ik heb ooit een verhaal gehoord dat defensie destijds om twee redenen gekozen heeft voor MB ipv toyo, de jappen gaven minder lang (ruim minder) garantie op leverbaarheid van onderdelen, en geen returnordergarantie...
gone
- RobStewart
Waterrover schreef:Land Rover heeft een wettelijke verplichting 20 jaar lang onderdelen na te leveren.
... I would be interested as to exactly which EU directive you have taken this from.
Reading EU directive 98/71 from 1998 and subsequently amended in October 2005 there is no legal requirement for any car manufacturer to provide spare parts for any vehicle for any period of time. US Federal Law does stipulate a 10 year requirement.
It is a Gentleman's agreement from the manufacturers that parts are available for a 10 year period however this varies from manufacturer to manufacture and also within a particular brand as to exactly what is or is not available.
Why 10 years ? well it is generally accepted that the lifespan of a particular model is about 10 years, which incidentally used to be the lead time of developing a new vehicle.
In the case of Land Rover you could cite Freelander as an examle being in production from 1996 to 2006 and Freelander 2 being in production from 2007 to 2014 and now replaced by Discovery Sport. Discovery 1, 1989 to 1998, Discovery 2 1998 - 2005, Discovery 3 2005 to 2009, Discovery 4 2009 to 2013 ... and so on
The bottom line is that the manufacturers have a legal requirement to supply parts during the warranty period and after this period to allow the suppliers to market the parts under their own brand name if they so wish after this period for as long as they wish.
If a particular vehicle is a big seller and requires lots of parts then it is interests of the manufacturer to provide them, if the vehicle is not very good, say the Renault Avantime, then 2 years production was enough.
There is a still a plentiful supply of parts from Land Rover for Series, Range Rover Classic and Discovery 1 and 2 let alone the 3rd party suppliers, as long as vehicles are on the road parts will still be available, it's just a question of knowing what and where to buy them.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
RobStewart schreef:....
The bottom line is that the manufacturers have a legal requirement to supply parts during the warranty period and after this period to allow the suppliers to market the parts under their own brand name if they so wish after this period for as long as they wish.
.....
De Nederlandse Wet heeft iets eigenaardigs:
Een leverancier moet instaan voor de goede werking etc. voor een tijdspanne die de koper kon verwachten. (Een tikje vereenvoudigd en in mijn eigen woorden weergegeven). Dit geeft een wat vage garantie, vaak wordt hierover gemopperd omdat het geen duidelijkheid geeft qua inhoud en termijn, maar in gevallen als hier, bij een product met een lange levensduur zou deze "vaagheid" wel een een winst kunnen zijn.
Dat een gemiddelde auto 10, of inmiddels meer jaar meegaat doet er dus niet toe. LandRover zelf maakt reklame met de duurzaamheid van zijn auto's, dus mag je als klant ook meer dan gemiddeld verwachten. In de limiet zou je dus met LandRover (of beter gewoon met de dealer waar je de auto kocht want die is als verkopende partij de eerste aan te spreken partij) in de strijd moeten. Kunnen normale reparatie-delen binnen de normale levensduur niet meer geleverd worden dan zou er sprake kunnen zijn van een (partiele) wanprestatie.
Maar goed, tot nu toe zijn er nog maar weinig auto's die langer geimmobiliseerd staan omdat vervangdelen niet aanwezig zijn (dwz. er is uiteindelijk altijd wel een oplossing, desnoods in de vorm van 2e hands).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Maar goed, tot nu toe zijn er nog maar weinig auto's die langer geimmobiliseerd staan omdat vervangdelen niet aanwezig zijn (dwz. er is uiteindelijk altijd wel een oplossing, desnoods in de vorm van 2e hands).
Inderdaad is er soms wel een andere oplossing.
Zo heb ik een 110 2,25 D stawag. gehad uit 1984, onder die auto zit/zat een Boge Niveaumat. Nu gaan die dingen gewoon kapot dus ik heb onder die auto (die toen ±16 jaar oud was) een nieuwe gemonteerd (gekocht bij een dealer).
Mijn Defender 110 300 Tdi stawag. uit 1998 had ook zo'n automatische niveau regeling, die na ±10 jaar de geest gaf. Een vervangingsonderdeel was/is niet meer leverbaar, dus iets zwaardere veren gemonteerd zodat de auto niet meer zo achterover zou hangen. Later heb ik het complete ding eronderuit gehaald (en het ding was nog zwaar ook).
Dus zo'n Boge Niveaumat is naar schatting zo'n 20 jaar leverbaar als vervangingsonderdeel geweest (vanaf de eerste 110 stawag.). Maar nieuwere uitvoeringen met zo'n zelfde ding hebben dus pech. De Defender 110 Td5 stawag heeft dit onderdeel niet meer (maar gewoon iets zwaardere veren) en toch zonder zo'n zwaar ding is de Td5 net iets zwaarder dan de 300 Tdi (en valt in een hogere klasse mrb).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht