D2a Td5 lekt koelvloeistof

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

D2a Td5 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2014, 18:45

Zijn er standaard verdachte punten waarop het koelsysteem lek vaker lek gaat? :roll: :roll:

De D2 lekt ergens aan de bestuurderskant bij de radiateur oid. Maar ik kan zo niet ontdekken waar. De pomp is droog net als de slangen. Maar er zitten zoveel kappen en afdekplaatjes op dat hok dat ik eigenlijk niets zie behalve een nat chassis. :cry: :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Re: D2a Td5 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 18:55

Bij de Defender had ik ooit een radiatorslang onderaan die zo gemonteerd zat dat die slang kennelijk met een zekere regelmaat tegen de poelie ernaast schuurde. Een oplettende monteur zag dit tijdig, maar is kan me voorstellen dat je hier een lek kan ontwikkelen (als het meezit lekt het slechts met kleine beetjes, zit het tegen dan verlies je in een klap alle koelvloeistof). Als je die slang een beetje verdraaid monteert (zo zat ie af-fabriek) dan kan ie tegen die poelie schuren, monteer je hem met zorg dan blijft ie altijd uit de buurt. Wellicht zit het bij de Disco wel net zo.

Verder is er de "brandstofkoeler" die stiekem kan lekken -- ik weet niet waar die zit bij een Disco -- bovendien is die brandstof-koeler vooral een "prime suspect" bij stiekem koelvloeistof verlies..

Groeten MarcS

Walterke

Berichtdoor Walterke » 05 Dec 2014, 19:52

naar mijn weten aan de bijrijders kant,
opzicht makkelijk te controleren

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Dec 2014, 20:47

Edward schreef:Zijn er standaard verdachte punten waarop het koelsysteem lek vaker lek gaat? :roll: :roll:

De D2 lekt ergens aan de bestuurderskant bij de radiateur oid. Maar ik kan zo niet ontdekken waar. De pomp is droog net als de slangen. Maar er zitten zoveel kappen en afdekplaatjes op dat hok dat ik eigenlijk niets zie behalve een nat chassis. :cry: :cry:

Als je een nat chassis hebt, is er mogelijk een radiatorlekkage, haal ook het afdekplaatje nét achter de radiator weg. Hier heb je o.a. toegang tot de thermostaat + enkele ijzeren verbindingsleidingen. In een ervan zit een dop om je koelwater te lozen. Eerder genoemde leidingen plegen te roesten, gebeurt dit in de buurt of onder een slangklem (onzichtbaar) dan zal er koelvloeistof gaan lekken. Wellicht tijd om een aantal slangen te vervangen?

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2014, 20:53

Voor zover ik het kan zien zijn de slangen allemaal nog mooi fris. De radiateur is natuurlijk een verdachte, maar ik weet eigenlijk niet of daar nog meer leidingen etc lopen bij een Disco.

Het enige Td5 koelsysteem dat ik ooit een beetje bekeken heb was van een Defender en dat is ook al heul lang geleden...

Och ja, gelukkig heb ik twee Land Rovers..... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 05 Dec 2014, 21:11

Met mijn TD5 heb ik 2 keer een lek gehad: de eerste was een barst in 1 van de kappen op de radiator, dat heb ik dichtgelijmd met 2-componentenlijm en dat houdt het al 14 jaar uit. Het andere lek was de waterpomp, die heeft het 14 jaar uitgehouden, maar is nu recentelijk dus vervangen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2014, 21:32

waterpomp schijnt wel vaker te lekken en zit aan de linker kant, maar op die zo ver links zit diat ie op je chassis lekt?

radiateur kan natuurlijk goed lek gaan bij een auto van 10+ jaar al is het niet een bekende kwaal volgens mij..

maar als ie echt vooraan het chassis nat lekt..... is dat toch het eerste waar ik aan denk.

in je linker binnenscherm zit een plaatje dat je weg kunt pakken om bij leidingen te komen, misschien dat je daarachter nog iets kunt zien?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2014, 21:42

Zal morgen nog eens verder zoeken. Bedankt zover allemaal. :D :D
Edward van Vugt

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2014, 16:18

Zo, de Disco is weer waterdicht. :D :D

Er zat een groot gat in de radiateur dus daar is een nieuwe voor gestoken. Meteen een spanrol vervangen die nogal rot klonk, een nieuw olifilter omdat daar olie langs lekte en omdat ik toch naar de garage ging voor 4 nieuwe bandjes heb ik het lekker door Appie laten doen. :lol: :lol: :lol:

Veel koffie later rijdt de Disco weer als vanouds. :) :)
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2014, 16:35

viel het niet tegen na een retourtje amsterdam in een sport?
gone

Terug naar “Techniek”