Deze zomer verhuisd van het warme Rwanda naar het inmiddels koude Berlijn. Auto is veilig in een container aangekomen. Geen safari's meer, maar op naar de sneeuw. Recent winterbanden gekocht (was niet makkelijk om toegelaten banden op originele velgen te kopen) en nu op zoek naar sneeuwkettingen.
Ik heb geen ervaring met rijden in de kou (modder, zand en monsoon is geen probleem).
Vraag: moet is 2 of 4 sneeuwkettingen kopen voor een permanent 4 wiel aangedreven defender?
mvgr en bvd Johan
LD 110 puma / sneeuwketting 2 of 4 wielen
- vandestraatweg
Re: LD 110 puma / sneeuwketting 2 of 4 wielen
Vier stuks. Door de kettingen wordt de omtrek groter, en als die tussen voor- achterwielen teveel verschilt krijg je spanning in je aandrijflijn.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Tja ... het antwoord van Vincent is het beste, maar tegelijk ook "te goed".
Je kan met 2 sneeuwkettingen iets verder komen als zonder. Of je veel verder komt als met goede winterbanden is overigens de vraag.
(Been there tried that ... 4x4 Michelin XPC komt heel ver, twee sneeuwkettingen komt dan net iets verder, maar niet erg veel verder.)
Met 2 sneeuwkettingen heb je twee keuzes (o ja, ik ga even uit van die 2 kettingen op de voorwielen):
DiffLock unlocked = zodra de achterwielen grip verliezen moet je hopen dat je ABS/ETC hebt, echter zolang ze grip hebben maken ze meer omwentelingen om de voorwielen met de extra omtrek vanwege de kettingen bij te houden - dus heb je kans dat de Traction-Control ingrijpt terwijl die wielen juist mooi meerollen (en als er een ingreep komt dan worden die achterwielen extra afgeremd terwijl ze juist de auto moeten bijhouden.
Difflock locked = een soort voorwiel-aandrijving met achterwielen die wel draaien maar de auto niet bijhouden (vanwege de grotere afrol-lengte van de voorwielen met kettingen), in ieder geval geen doorslippen of foutief traction-control ingrijpen -- maar tegelijk de verplichting om zeer alert te zijn op plekken waar je wel grip hebt want daar moet de Difflock direct unlocked worden.
Winst is wel dat je met 2 kettingen waarschijnlijk net uit de penibele situatie komt waar je zonder in terecht bent gekomen (been there), en de andere winst is dat je in geval van wettelijke verplichtingen in veel gevallen aan de regels voldoet (maar ik meen dat je bijv. in Zweden er wel 4 moet hebben als je daar aan kettingen wilt).
Dus ... 4 kettingen is gewoon beter. En je hebt geluk met een Defender, want kettingen omleggen is een plezier (nu ja relatief). Je kan in ieder geval overal goed bij, en als je dus eerst even goed droog hebt geoefend, en gemerkt hebt hoe de ketting in de knoop kan raken etc dan kan je na eventjes in een klein half uurtje 4 kettingen omleggen en in een kwartiertje ze weer afnemen. Monteer ze op een stuk waar aangestampte sneeuw ligt, dat is makkelijker, en demonteer ze liefst op een lichte helling, dan kan je de auto makkelijker even laten rollen zodat de wielen goed met de sluitingen op de makkelijkste plek komen.
Met 4x4+4kettingen kom je overigens achterlijk ver, en als het dan niet meer gaat is er niemand om je te helpen, dus wees voorzichtig.
Op rechte wegen helling op kan je het best Difflock locked rijden, helling af idem (en steile hellingen af liefst extra voorzichtig want als je toch gaat glijden is er geen houen aan), moet je een haarspeld door dan kan je beter even unlocken. Op vlakkere wegen is unlocked beter.
Overigens ... bij meer dan kniediep en helling op komt er vanzelf een moment dat het niet meer gaat.
En ... als je niet de allerduurste kettingen met schakels met "krammen" koopt dan koop je vlgs mij net zo goed goedkope 4x4 kettingen.
O ja, vertrouw ook weer niet teveel op de kettingen: Als de sneeuw gelaagd is met losse sneeuwpakketten op bevroren sneeuw, of nog erger: een deel is gaan dooien dan kan de auto ondanks 4 kettingen en ondanks een snelheid van maximaal 20-30 km/u spontaan uitbreken, en dat is geen pretje op een smal weggetje met aan een kant een greppel en aan de andere kant een beek (en nog 15 km naar de bewoonde wereld).
Of te wel: vertrouw vooral op de 4x4+winterbanden, en gebruik de kettingen voor als het zonder echt niet meer gaat.
Groeten MarcS
PS Wat heb je voor winterbanden gekozen ?
Je kan met 2 sneeuwkettingen iets verder komen als zonder. Of je veel verder komt als met goede winterbanden is overigens de vraag.
(Been there tried that ... 4x4 Michelin XPC komt heel ver, twee sneeuwkettingen komt dan net iets verder, maar niet erg veel verder.)
Met 2 sneeuwkettingen heb je twee keuzes (o ja, ik ga even uit van die 2 kettingen op de voorwielen):
DiffLock unlocked = zodra de achterwielen grip verliezen moet je hopen dat je ABS/ETC hebt, echter zolang ze grip hebben maken ze meer omwentelingen om de voorwielen met de extra omtrek vanwege de kettingen bij te houden - dus heb je kans dat de Traction-Control ingrijpt terwijl die wielen juist mooi meerollen (en als er een ingreep komt dan worden die achterwielen extra afgeremd terwijl ze juist de auto moeten bijhouden.
Difflock locked = een soort voorwiel-aandrijving met achterwielen die wel draaien maar de auto niet bijhouden (vanwege de grotere afrol-lengte van de voorwielen met kettingen), in ieder geval geen doorslippen of foutief traction-control ingrijpen -- maar tegelijk de verplichting om zeer alert te zijn op plekken waar je wel grip hebt want daar moet de Difflock direct unlocked worden.
Winst is wel dat je met 2 kettingen waarschijnlijk net uit de penibele situatie komt waar je zonder in terecht bent gekomen (been there), en de andere winst is dat je in geval van wettelijke verplichtingen in veel gevallen aan de regels voldoet (maar ik meen dat je bijv. in Zweden er wel 4 moet hebben als je daar aan kettingen wilt).
Dus ... 4 kettingen is gewoon beter. En je hebt geluk met een Defender, want kettingen omleggen is een plezier (nu ja relatief). Je kan in ieder geval overal goed bij, en als je dus eerst even goed droog hebt geoefend, en gemerkt hebt hoe de ketting in de knoop kan raken etc dan kan je na eventjes in een klein half uurtje 4 kettingen omleggen en in een kwartiertje ze weer afnemen. Monteer ze op een stuk waar aangestampte sneeuw ligt, dat is makkelijker, en demonteer ze liefst op een lichte helling, dan kan je de auto makkelijker even laten rollen zodat de wielen goed met de sluitingen op de makkelijkste plek komen.
Met 4x4+4kettingen kom je overigens achterlijk ver, en als het dan niet meer gaat is er niemand om je te helpen, dus wees voorzichtig.
Op rechte wegen helling op kan je het best Difflock locked rijden, helling af idem (en steile hellingen af liefst extra voorzichtig want als je toch gaat glijden is er geen houen aan), moet je een haarspeld door dan kan je beter even unlocken. Op vlakkere wegen is unlocked beter.
Overigens ... bij meer dan kniediep en helling op komt er vanzelf een moment dat het niet meer gaat.
En ... als je niet de allerduurste kettingen met schakels met "krammen" koopt dan koop je vlgs mij net zo goed goedkope 4x4 kettingen.
O ja, vertrouw ook weer niet teveel op de kettingen: Als de sneeuw gelaagd is met losse sneeuwpakketten op bevroren sneeuw, of nog erger: een deel is gaan dooien dan kan de auto ondanks 4 kettingen en ondanks een snelheid van maximaal 20-30 km/u spontaan uitbreken, en dat is geen pretje op een smal weggetje met aan een kant een greppel en aan de andere kant een beek (en nog 15 km naar de bewoonde wereld).
Of te wel: vertrouw vooral op de 4x4+winterbanden, en gebruik de kettingen voor als het zonder echt niet meer gaat.
Groeten MarcS
PS Wat heb je voor winterbanden gekozen ?
-
Roger B.
mbt die spanning op de aandrijflijn....
ik denk dat dat bij de meeste sneeuwkettingen wel meevalt, enerzijds omdat er geen centimeters diameterverschil gecreeerd wordt, anderzijds omdat je óf met open middendiff rijdt en er geen spanning komt omdat je diff dat oplost,óf je rijdt wel gelocked, maar op sneeuw waar je blijkbaar gripproblemen had (waarom zou je anders die kettingen er op willen) en dan wordt die spanning weer viahet gripverlies van de wielen zonder de kettingen afgevoerd..... denk niet dat een van deze situaties een probleem voor je aandrijflijn opleveren zal.
Overigens kun je wel kettingen aanschaffen.... maar je mag ze lang niet overal gebruiken.... kan me voorstellen dat in de omgeving van Berlijn niet veel wegen zijn waar het gebruik ervan toegestaan is.....
ik denk dat dat bij de meeste sneeuwkettingen wel meevalt, enerzijds omdat er geen centimeters diameterverschil gecreeerd wordt, anderzijds omdat je óf met open middendiff rijdt en er geen spanning komt omdat je diff dat oplost,óf je rijdt wel gelocked, maar op sneeuw waar je blijkbaar gripproblemen had (waarom zou je anders die kettingen er op willen) en dan wordt die spanning weer viahet gripverlies van de wielen zonder de kettingen afgevoerd..... denk niet dat een van deze situaties een probleem voor je aandrijflijn opleveren zal.
Overigens kun je wel kettingen aanschaffen.... maar je mag ze lang niet overal gebruiken.... kan me voorstellen dat in de omgeving van Berlijn niet veel wegen zijn waar het gebruik ervan toegestaan is.....
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Overigens kun je wel kettingen aanschaffen.... maar je mag ze lang niet overal gebruiken.... kan me voorstellen dat in de omgeving van Berlijn niet veel wegen zijn waar het gebruik ervan toegestaan is.....
Gelukkig kom je met 4x4 + goede (winter)banden al héél erg ver. Ik reed ooit omhoog en trof daar militairen die verbaasd waren dat ik zonder moeite tot daar was gekomen (zij hadden een Peugeot P4 met woestijnbanden en 2 kettingen en draaiden pirouetjes, en ze hadden een busje dat net uit de berm weer terug op de weg gezet was). Ik moest toen langs het busje door de andere berm en pas daar had in de kettingen nodig. En ... dit was "slechts" met goede Michelin XPC, dus niet met echte winterbanden.
Hoe ook de regels zijn, als er eenmaal zoveel sneeuw ligt dat je met 4x4 + winterbanden niet verder komt dan zal je niet gauw een bon krijgen voor de sneeuwkettingen (waarschijnlijk is de Polizei blij dat je ze lostrekt).
Groeten MarcS
-
Roger B.
zulke sneeuw zul je in "de bewoonde wereld" van de bondsrepubliek (zeker de noordelijke helft) niet snel tegen komen..... ook in Duitsland worden wegen doorgaans redelijk tot goed sneeuwvrij gemaakt
gone
- vandestraatweg
Dank voor de snelle uiteenzetting. Sneeuw is nog niet helemaal mijn ding!
De keuze toegelaten banden is niet zo heel groot in Duitsland. Ik kon kiezen uit de cooper discoverer, De Kumho KC11 en de Nokian. Uiteindelijk voor de middenmoter Kumho KC11 gekozen op DOTZ dakar velgen.
Wat een fijn rijgedrag ten opzichte van de nieuwe Michelin Latitude cross. Deze laatste moesten er twee maanden geleden op om door de keuring te komen (voor kenteken).
Sneeuw wil ik opzoeken in Zuid Duitsland of anders in Polen. Mijn zoon wil ipv tussen de leeuwen nu een keer winterkamperen (denk niet dat hij weet hoe koud het in Europa kan zijn)
dank alle (ook voor de mooie uitdagende foto)
mvgr Johan
De keuze toegelaten banden is niet zo heel groot in Duitsland. Ik kon kiezen uit de cooper discoverer, De Kumho KC11 en de Nokian. Uiteindelijk voor de middenmoter Kumho KC11 gekozen op DOTZ dakar velgen.
Wat een fijn rijgedrag ten opzichte van de nieuwe Michelin Latitude cross. Deze laatste moesten er twee maanden geleden op om door de keuring te komen (voor kenteken).
Sneeuw wil ik opzoeken in Zuid Duitsland of anders in Polen. Mijn zoon wil ipv tussen de leeuwen nu een keer winterkamperen (denk niet dat hij weet hoe koud het in Europa kan zijn)
dank alle (ook voor de mooie uitdagende foto)
mvgr Johan
-
Landmarcs
Roger B. schreef:zulke sneeuw zul je in "de bewoonde wereld" van de bondsrepubliek (zeker de noordelijke helft) niet snel tegen komen..... ook in Duitsland worden wegen doorgaans redelijk tot goed sneeuwvrij gemaakt
Dan hoef je dus ook geen kettingen.
Maar goed, ik ken plekken genoeg waar zelfs een goed geëquipeerde schuif- en strooidienst het toch niet altijd kan bijhouden. Grappig genoeg zijn zulke excessen vaker daar waar normaal de sneeuwval beperkt is.
Groeten MarcS
NB Deze foto heb ik hartje zomer gemaakt bij + 30 !
-
Landmarcs
vandestraatweg schreef:De keuze toegelaten banden is niet zo heel groot in Duitsland. Ik kon kiezen uit de cooper discoverer, De Kumho KC11 en de Nokian. Uiteindelijk voor de middenmoter Kumho KC11 gekozen op DOTZ dakar velgen.
Aha ... ik ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen mbt de Kumho KC11. Op het oog een interessante band, ietsje goedkoper als de Nokian Hakkapeliita LT2, en misschien een wat "happiger" profiel, maar ook een band met weinig "ervaring".
Qua banden voor alledaags gebruik: Naast de usual suspects kan je ook denken aan de Heavy-Duty standaard band (af-fabriek) te weten de Continental CrossContact AT, en zo op het oog ziet ook de Nokian Rotiiva AT er veelbelovend uit (en die laatste heeft - ook al staat ie onder de zomerbanden wel een sneeuwvlokjes-symbool). Ik heb HeavyDuty (=Wolf) velgen met de CCC AT en ik ben goed tevreden, komend voorjaar kan ik - met wat geluk - ook zeggen hoe de Nokian Hakkapeliita LT2 op HD velgen bevalt (ik vrees overigens wel dat de 7.5x16 kettingen niet om de 235/85x16 banden gaan passen, dus dat komt er ook weer bij bij mij).
Groeten MarcS
PS Winterkamperen is koud, maar wel minder koud als het lijkt (als je tenminste mooi stil winterweer hebt). Een goede eerste voorbereiding is thuis de thermostaat overdag op 15-16º zetten, en 's nachts op 10-12º, je went daar aan ... voor je er erg in hebt houdt het bezoek zijn jas aan. O ja, met een beetje winter moet je dan gelijk ook aan de sneeuwschoenen ... ook leuk, maar ook langzaam.
-
Landmarcs
vandestraatweg schreef:Dank voor de snelle uiteenzetting. Sneeuw is nog niet helemaal mijn ding!
Dag Johan,
Je kan gewoon naar buiten kijken, of naar de Wettervorhersage, en bij mooi winterweer 100 km recht naar het oosten rijden.
Achter Kostrzyn-nad-Odra (het ehemalige Küstrin) begint de Poolse windernis. Daar in de binnenlanden (langs de Varta stroomopwaarts) is vlgs mij genoeg qua "Winter-Safari" te beleven.
Je hoeft maar een beetje van de daar al niet zo vlot doorgaande weg af en je rijdt al over zandwegen.
Overigens is het daar ook in de voorzomer erg aantrekkelijk, direct echt Pools, en direct allerlei leuke natuur ... Ooievaars, Zeearenden ... alleen geen Leeuwen.
Groeten MarcS